407sw2.2 måndags ex?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
figgebass

407sw2.2 måndags ex?

Post by figgebass »

Hej.
Jag köpte en 407 sw ny i juni 05 och tycker att det är en kanonbil på många sätt men jag har haft en hel jävla hoper problem med den och tänkte kolla om detta hör till vanligheterna.
det första som hände var att bromsarna började pipa efter en vecka.Sen kunde dom vina som om dom låg emot när jag bara rullade.Trampade jag till så slutade det tillfälligt.Sen högg dom och var allmänt oförlåtande.
Bytte framskivor och klossar vid 6000 mila servicen och nu är den som en annan bil...
Nästa grej var att fjädringen i bakvagnen började gnissla som en gammal gungstol.Detta var efter 8 mån. Sen gav låset till bakrutan upp.Sen gav gasdämparna upp.Plötsligt blev styrningen helt aströg när jag skulle ta en rondell i någorlunda hög fart.Insåg att så fort jag vred lite häftigt på ratten så blev det ett jävulskt motstånd.Lämnade in den och dom fyllde på servoolja...?!? Är inte det ett slutet system?! När jag kör på motorväg i 140 så slocknar hela instrumentbrädan och datorn samtidigt som det tjuter ett varningsljud.Allt kommer tillbaka efter typ 5 sek men vad var det?!?
Sen lägger bakrutetorkaren av...torkarmotorn har skurit...efter 2 år?!?
Bilen låter lite dieselartat när man startar.Vct-nav.Är det något som ska bytas efter 6000 mil? Knappast va? Imorgon ska bilen in och fixa bakrutetorkaren och byta vct-navet.Detta ville dom ha 10800 för.2 år och 2 månader och min känsla är att bilfan är ett pepparkakshus....nu upplever jag lätt klonkande från framvagnen när jag vrider ratten mycket för att sakta ta mej ut från en parkering eller kör över ojämnheter i låg hastighet...känns som om jag upplever samma sak om jag trycker ned kopplingen i låg fart...vad ska det vara månne?Ngnting med drivningen? Något annat som kommer att kosta mej 10 lök inom ett halvår?

Hur mycket ska man hacka i sej egentligen? Vet nmi om Peugeot har ngn policy ang hur mycket deras bilar får gå sönder inom ett par år för att dom ska känna sej nöjda?
Är det någon som har ett tips på hur jag ska göra för att komma någon vart med Peugeot?

det allra tristaste är att vi har vant oss vid glastaket så till den milda grad att vi inte kan tänka oss att köpa ngn annan modell....
Vad gör man...?
//Figge
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

VTC-navet är en akilleshäl. Är fler än du som har det knackande ljudet. Tydligen anser dom inte att det är något kontruktionsfel dom ska byta gratis. Dålig stil av Peugeot tycker jag. Själv har jag accepterat ljudet nu. Delarna(2 st) kostar ca 5000 bara...huga! :shock:

Men de andra sakerna har jag inte hört talas om. Har du inte garantin kvar?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
krille!

Re: 407sw2.2 måndags ex?

Post by krille! »

figgebass wrote:upplever jag lätt klonkande från framvagnen när jag vrider ratten mycket för att sakta ta mej ut från en parkering eller kör över ojämnheter i låg hastighet...känns som om jag upplever samma sak om jag trycker ned kopplingen i låg fart...vad ska det vara månne?Ngnting med drivningen? Något annat som kommer att kosta mej 10 lök inom ett halvår?

Det är väl ett klonkande och inte ett knackande/knakande?
Dåliga drivknutar brukar väl låta just när man kör sakta och har ratten vriden, dvs vid parkeringar.
Dock så låter det mer som symptomen av en sliten bärarm, vet inte om de är lika dåliga på 407an som på övriga modeller, men det borde gå på garantin precis som det mesta om inte alla dina problem :shock:

Vad är förresten ett VTC-nav?
figgebass

Re: 407sw2.2 måndags ex?

Post by figgebass »

krille! wrote:Dock så låter det mer som symptomen av en sliten bärarm, vet inte om de är lika dåliga på 407an som på övriga modeller, men det borde gå på garantin precis som det mesta om inte alla dina problem :shock:

Vad är förresten ett VTC-nav?

MMMMMmmmm....skulle det göra om det inte var så att det bara fanns 2 års garanti och det nu gått 3 månader över den....Lämnade just in bilen och provkörde den då med en tekniker som sa att han trodde att lätet var spindelled.....jag bara undrar återigen...är det sånt som ska gå sönder efter 2 år och någon månad?
Allt tidigare har gått på garantin och denna rep (byte vtc-nav och byte bakre torkarmotor) kommer nu "bara" att kosta 2500 istället för 10800 eftersom jag typ flippade.....
Grejen är ju att med den frekvens denna bilen rasslat sönder under sina 2 första levnadsår så är det ju lätt att i framtiden se en jäääävla dyr kostnad bara för saker som är taskigt ihopsatta av en lirare som druckit en Pernod för mycket....

Ett VTC-nav är ngt som har med tändningen och kam- axel -rem -tider ...vad vet jag...Det är tydligen snarare ett kosmetiskt problem och kan inte få motorn att skära men det kommer ju att bli lite svårt att övertyga en eventuell köpare om att "det är ingen fara att den låter lite....det är normalt på 2 år gamla peugeot..." ;-)
figgebass

Post by figgebass »

Andreas Bystedt wrote:VTC-navet är en akilleshäl. Är fler än du som har det knackande ljudet. Tydligen anser dom inte att det är något kontruktionsfel dom ska byta gratis. Dålig stil av Peugeot tycker jag. Själv har jag accepterat ljudet nu. Delarna(2 st) kostar ca 5000 bara...huga! :shock:

Dålig stil,ja fy f*n.
Uppenbarligen är det ju en grej som har undermålig kvalitet och det tycker man att dom borde vara merintresserade av att fixa.
Garantin tog slut i början av juli.Passar ju utmärkt att det då blir fel på lite fler grejor nu faktiskt....
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Se det från den ljusa sidan nu är ju allt bytt.... :D

Nej, de va ett skämt.

Verkar som man kan få riktigt dåliga ex av peugeot ibland.

Mina färäldrar köpte en 605 sri -90 ny och allt krånglade på den.
När sedan garantin tog slut så ville inte verkstaden ens ta imot den men när det väl slutade krångla så har bilen bara rullat på utan problem o de kör den fortfarande..

(lite av felen: bilen kokade i vid normal arbetstemp = fel tryck på fjädern i kylarlocket tog tid att hitta. Bilen var helt död ibland = Alla kabelskor i kontaktdonet till datorn var tvungna att lödas. vanliga jord fel. osv)

Hoppas de löser sej för dej o bilen går bra sen...
figgebass

Post by figgebass »

Tack för lyckönskningen.
Jag känner dock mer och mer att det blir en mjuk men ihärdig attack mot generalagenturen. Jag vill byta till en 2.2 diesel och jag vill försöka få dom att ge mej en bra deal på ngt sätt....jag önskar mej själv lycka till..;-)
dado

Post by dado »

figgebass wrote:Tack för lyckönskningen.
Jag känner dock mer och mer att det blir en mjuk men ihärdig attack mot generalagenturen. Jag vill byta till en 2.2 diesel och jag vill försöka få dom att ge mej en bra deal på ngt sätt....jag önskar mej själv lycka till..;-)

Bra ide det där med 2,2 diesel, mycket trevlig maskin.

Min 307 SW hade en del småfel som åtgerdades på garantin. Det alvarligaste var ventyllyftarna som byttes. Fick även avgas bytt när bilen var 2,5 år på goodwill.

Nu har det gått nästan 2 år utan några problem alls. Det verkar som att när barnsjukdomarna är över så rullar det bara på.
Vive la république!
Andreas Bystedt

figgebass wrote:
Andreas Bystedt wrote:VTC-navet är en akilleshäl. Är fler än du som har det knackande ljudet. Tydligen anser dom inte att det är något kontruktionsfel dom ska byta gratis. Dålig stil av Peugeot tycker jag. Själv har jag accepterat ljudet nu. Delarna(2 st) kostar ca 5000 bara...huga! :shock:

Dålig stil,ja fy f*n.
Uppenbarligen är det ju en grej som har undermålig kvalitet och det tycker man att dom borde vara merintresserade av att fixa.
Garantin tog slut i början av juli.Passar ju utmärkt att det då blir fel på lite fler grejor nu faktiskt....

Det otroliga är att Peugeot inte ger nån garanti på det nya navet, dvs om det börjar låta efter 1000 mil så får du lägga upp tusenlappar igen!!
Därför orkar jag inte byta, min har f ö gått dryga 5000 mil bara och jag vet inte när det började låta heller, kanske efter just 1000 mil.
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
figgebass

Post by figgebass »

Har just hämtat ut bilen.
Nu har dom bytt vtc-nav.
Dom passade på att byta kamrem (kanske liiite tidigt men när den ändå var öppnad.....)fixade bakrutetorkaren som skurit OCH fixade en spindelled som glappade och jävlades....för detta pröjsade jag 2.800.....det priset kan man INTE gnälla på...speciellt inte eftersom bara nav och torkare skulle gå på 10 800 innan dom kom på att lite goodwill var på sin plats och sänkte till 2555kr...
Så för kamrem och spindelled tog dom alltså 245 kr.....ink material....
Framvagnen känns helt together och tight.Som ny.
Nu har dom f*n impat upp!

Rectum kvarstår dock...min känsla är ju att vad som helst kan rasa när som helst när det gäller detta exet.....hmmmm
Andreas Bystedt

Blev den heltyst nu då, motorn?

Har hört att en del får det på goodwill. Tyvärr för mig så har jag inte köpt min på Peugeotfirma så inget tycker vlä att jag e värd goodwillpengar.. :cry:
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
figgebass

Post by figgebass »

Jag tror det!! =)
Det kändes så iaf.Mest slående var att framvagnen kändes som en nybil igen så jag glömde liksom att tänka så mycket på ljudet..;-)
Kom just på att dom bjussade mej på hyrbilen också...så sjukt nog, med kamremsbyte OCH spindelledsfix så blev det lite BILLIGARE än vi kom överens om imorse innan leder och kamremmar ens nämnts....vm i goodwill...
R2

Post by R2 »

Hej, jag köpte en 407 sw 2,2 i april 07 och fick vtc/vct navet bytt på garantin då, bilen hadde rullat 4800 mil. Nu vid 6000 mil har det nya börjat låta OCH det låter ännu mera än det gamla, roligt när folk skrattar och frågar om det är dieselmotor!!! Båda spindellederna fram vart också bytt vid 4800 mil, tvärslut! Men det var helt vanligt på 407 sa verkstan :roll: . I fredags natt dog min på motorvägen (instrumentbrädan vart svart allt försvann och oljetempmätaren visade typ 150 grader :shock: efter nån sekund funkade allt igen. Stannade och kollade oljan och väntade tills den kallnat sen åkte jag hem, inget mera hände :?
Peugeot och kvalite verkar inte vara synonymt....
figgebass

Post by figgebass »

Oj vad trevligt.....känns ju tryggt att veta.....oj vad jag måste sälja bilen nyss...=/
Är superkär i hur den är att köra och leva i men man vill ju inte ha en kexhög som rasar innan den fyllt 3....
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Samla ett gäng och konfrontera importören/agenturen tycker jag verkar vara en bra åtgärd just med de där naven....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
figgebass

Post by figgebass »

Snillet.
Jag tyckrr att det låter som en bra idé.
Frågan är bara hur f*n man får tag på folk....får väl börja med ett upprop härinne antar jag....
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

figgebass wrote:Snillet.
Jag tyckrr att det låter som en bra idé.
Frågan är bara hur f*n man får tag på folk....får väl börja med ett upprop härinne antar jag....

Tycker du skall köra på det.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply