605 srti tomgångsproblem.
605 srti tomgångsproblem.
Har en srti 94 (14500mil) som har tomgångsproblem periodiskt.
Yttrar sig genom att motorns tomgång stiger till 2000-3000rpm.
Styrbox,tomgångstabilisator är bytt utan resultat.
Det tycks som att problemen är större på sommaren än på höst,vinter.
Motorlampan har börjat lysa ibland men slocknar efter en stund.
Kan det vara ngn tempgivare?
Gaslägesgivare?
MVH
Bosse
Yttrar sig genom att motorns tomgång stiger till 2000-3000rpm.
Styrbox,tomgångstabilisator är bytt utan resultat.
Det tycks som att problemen är större på sommaren än på höst,vinter.
Motorlampan har börjat lysa ibland men slocknar efter en stund.
Kan det vara ngn tempgivare?
Gaslägesgivare?
MVH
Bosse
Tomgångsstabilisator bytt? Du menar kanske tomgångsventilen och i sådana fall, har du köpt ny eller på skroten?
Min erfarehet här säger att tomgångsventilen gärna kärvar. Har du köpt en på skroten, så kan den vara i ungefär samma skick som den du redan hade. Jag löser detta genom att kanske 2 ggr/år spruta in lite 5-56 direkt in i tomgångsventilen med motorn avstängd. Detta så att smörjmedlet inte omedelbart ska lämna ventilen och fara in i motorn.
Biltillverkare tenderar att öppna tomgångsventilen när man kör på högre varvtal. Detta för att inte varvtalet ska droppa allt för snabbt då man släpper gasen. Orsaken är att en snabb varvtalssänkning ger lite avgasutsläpp som kan äventyra certifieringen. Jag tror en ganska generös öppning är orsaken till att tomgången kan hänga sig på sjukt höga varvtal ibland. Vidare tyder 605:ans extremt dåliga motorbroms på att tomgångsventilen är rejält öppnad vid landsvägskörning. Så fort man gör en omkörning, och kanske ökar från 100-130 km/h, måste man bromsa sig in i fickan framför den omkörda bilen. Även om man har flera hundra meter till nästa bil.
Jag misstänker även att den vidöppna tomgångsventilen bidrar till att 605:an liksom vill gå så himla fort på egen hand. Jag har även en BMW 730i, som egentligen har en potentare motor än Peugeoten. Trots detta måste man "jobba mer med gasen" för att hålla upp tempot på den. Bra för soppaförbrukningen och körkortet.
Min erfarehet här säger att tomgångsventilen gärna kärvar. Har du köpt en på skroten, så kan den vara i ungefär samma skick som den du redan hade. Jag löser detta genom att kanske 2 ggr/år spruta in lite 5-56 direkt in i tomgångsventilen med motorn avstängd. Detta så att smörjmedlet inte omedelbart ska lämna ventilen och fara in i motorn.
Biltillverkare tenderar att öppna tomgångsventilen när man kör på högre varvtal. Detta för att inte varvtalet ska droppa allt för snabbt då man släpper gasen. Orsaken är att en snabb varvtalssänkning ger lite avgasutsläpp som kan äventyra certifieringen. Jag tror en ganska generös öppning är orsaken till att tomgången kan hänga sig på sjukt höga varvtal ibland. Vidare tyder 605:ans extremt dåliga motorbroms på att tomgångsventilen är rejält öppnad vid landsvägskörning. Så fort man gör en omkörning, och kanske ökar från 100-130 km/h, måste man bromsa sig in i fickan framför den omkörda bilen. Även om man har flera hundra meter till nästa bil.
Jag misstänker även att den vidöppna tomgångsventilen bidrar till att 605:an liksom vill gå så himla fort på egen hand. Jag har även en BMW 730i, som egentligen har en potentare motor än Peugeoten. Trots detta måste man "jobba mer med gasen" för att hålla upp tempot på den. Bra för soppaförbrukningen och körkortet.
Last edited by Bengt C on Mon Oct 08, 2007 18:02, edited 1 time in total.
En ny bör ju vara fräsch. Du ska nog kolla efter annat. För att motorn ska gå upp till så högt som 2000-3000 rpm måste en hel del luft tillföras i insugsröret. Tomgångsventilen har möjlighet att göra detta. Läckande anslutningar och kanske någon sprucken vevhusventilationsslang också. Min 605:a (1990) har inte vaccumservo till bromsarna, så det kan i mitt fall inte komma den vägen. Jag tror(?) nyare 605:or har återinfört vaccumservot, men är inte helt säker.
Jag hade ganska mycket problem med detta i början, för 5 år sedan. När jag börjat smörja tomgångsventilen har jag vässentligt bättre tomgångskvalité. Men trots det händer det, ungefär en gång per år, att motorn "hänger" sig som du beskriver på 3000 rpm. Om man bara låter bilen rulla, med nedtryckt kopling, och sedan släpper kopplingen går motorn ner direkt till normalt varvtal.
Kan ju ev. vara ett mjukvarufel i motorstyrningen också. Jag menar, det händer ju så vansinningt sällan.
Jag hade ganska mycket problem med detta i början, för 5 år sedan. När jag börjat smörja tomgångsventilen har jag vässentligt bättre tomgångskvalité. Men trots det händer det, ungefär en gång per år, att motorn "hänger" sig som du beskriver på 3000 rpm. Om man bara låter bilen rulla, med nedtryckt kopling, och sedan släpper kopplingen går motorn ner direkt till normalt varvtal.
Kan ju ev. vara ett mjukvarufel i motorstyrningen också. Jag menar, det händer ju så vansinningt sällan.
Har du kollat vakuum-slangar samt kollat att det inte är stopp i någon vevhusvent-slang?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
- Richard Gustavsson
TPS är rätt vanligt på dom, den går inte ner i "tomgångsläge".
Den är inte justerbar, men man kan borrupp hålen och vrida den lite för att justera den lite.
Den är inte justerbar, men man kan borrupp hålen och vrida den lite för att justera den lite.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
TPS, betyder det "Throttle Position Sensor", eller?
Ändring: Alltså spjällägesgivaren i detta fall. Ja men det låter vettigt. Jag inser precis att boik har en 4-cylindrig bil och motorstyrningen tycks vara en variant av Motronic. I sådana fall utgörs spjällägesgivaren bara av två kontakter. En för fullgas och en för ingen gas alls, alltså tomgång. (Har detta system på min BMW 730) Direkt när man vrider på spjället ska det komma ett litet "klick" från spjällägesgivaren, om jag inte minns fel. Gör det inte det är den sönder, eller kanske vanligare, att den behöver vridas lite.
Ändring: Alltså spjällägesgivaren i detta fall. Ja men det låter vettigt. Jag inser precis att boik har en 4-cylindrig bil och motorstyrningen tycks vara en variant av Motronic. I sådana fall utgörs spjällägesgivaren bara av två kontakter. En för fullgas och en för ingen gas alls, alltså tomgång. (Har detta system på min BMW 730) Direkt när man vrider på spjället ska det komma ett litet "klick" från spjällägesgivaren, om jag inte minns fel. Gör det inte det är den sönder, eller kanske vanligare, att den behöver vridas lite.
Observera att det där med "klicket" bara gäller om du har Motoronic insprutning och spjällgivaren utgörs av två switchar invändigt. Jag kan inte de 4-cylindriga motorerna, men enligt något schema jag har här är det bara någon enstaka variant som har Motronic. Alla andra har en potentimetergivare och dessa klickar inte.
- Richard Gustavsson
Bengt C wrote:Observera att det där med "klicket" bara gäller om du har Motoronic insprutning och spjällgivaren utgörs av två switchar invändigt. Jag kan inte de 4-cylindriga motorerna, men enligt något schema jag har här är det bara någon enstaka variant som har Motronic. Alla andra har en potentimetergivare och dessa klickar inte.
Dendär klickar inte är en pot. precis som du skrev.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
[quote="Bengt C"]
quote]
Intressant detta med att tomgången hänger sig. Har själv haft problemet. Var hittar man tomgångsventilen som du beskriver?
Jag har en 605 2.0 -92.
quote]
Intressant detta med att tomgången hänger sig. Har själv haft problemet. Var hittar man tomgångsventilen som du beskriver?
Jag har en 605 2.0 -92.
Det är en ventil som släpper luft förbi gasspjället. Slanganslutningarna är lite tjockare än trädgårdsslang och den har en trepolig kontakt på sig. Ventilen är rund, kanske 4 cm i diameter och 12 cm lång. Ventilens inlopp går in radielt (där jag smörjer med 5-56) i ventilen och utloppet sitter axiellt. Den är tillverkad av Bosch.