Dags att åka och jobba i 10veckor igen, ska ställa av bilen i ett kallgarage. Förra gången hade jag problem med högerbroms (bak) att den fastnade och det var ett helsicke att få loss den. Är det någon som har tips på åtgärd för att slippa det?? Har hört att det finns någon slags oljefilm man kan lägga på..
Sen en återupprepning på en fråga ang batteriet. Fixar batteriet att larmet blinkar i 10 veckor?
Mycket glad om jag kan få hjälp med detta!!
Bilen ska ställas av - behöver tips!!
- Mozzarella
Re: Bilen ska ställas av - behöver tips!!
Igge wrote:Dags att åka och jobba i 10veckor igen, ska ställa av bilen i ett kallgarage. Förra gången hade jag problem med högerbroms (bak) att den fastnade och det var ett helsicke att få loss den. Är det någon som har tips på åtgärd för att slippa det?? Har hört att det finns någon slags oljefilm man kan lägga på..
Sen en återupprepning på en fråga ang batteriet. Fixar batteriet att larmet blinkar i 10 veckor?
Mycket glad om jag kan få hjälp med detta!!
1. ha enbart växel i och ej handbroms.
2. ett batteri brukar inte hålla 10v utan uppladdning, men det finns underhållsladdande laddare man kan använda om det finns möjlighet.
Citroen Jumpy -98
Du bör ha underhållsladdning inkopplat. Skaffa garageförsäkring... 70kr månan? har jag för mig. å ev palla upp bilen. å ha växel i istället för handbroms.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jag kommer också snart att sticka iväg på ett tioveckors arbetspass, och min plan är att byta bromsvätska och göra rent och smörja upp bromsarna med kopparpasta på de vanliga ytorna. Lite förebyggande service helt enkelt. Batteriet kommer jag inte bara att koppla ur, utan även ställa in inomhus. Min bil har ändå inget larm, så jag förlorar inget på att ta ur batteriet. Med din bil är det kanske lite annorlunda, men om du inte kan få hjälp av någon som laddar batteriet ett par gånger så blir det ju svårt...
Och så gäller det att kolla upp så man har bra blandning på både spolarvattnet och kylarvattnet. Man vet aldrig hur köldknäpparna slår.
Det jag funderar på är hur jag ska göra med ventilationen - stänga till genom att slå på återcirkulation och hoppas det går att hålla fukten ute, eller ha öppet och hoppas att fukten vädras ut. Det är ju den ur fuktsynpunkt sämsta perioden vi har framför oss nu... Och tyvärr kan jag inte ens ställa in bilen i kallgarage, utan den står ute under bar himmel.
Och så gäller det att kolla upp så man har bra blandning på både spolarvattnet och kylarvattnet. Man vet aldrig hur köldknäpparna slår.
Det jag funderar på är hur jag ska göra med ventilationen - stänga till genom att slå på återcirkulation och hoppas det går att hålla fukten ute, eller ha öppet och hoppas att fukten vädras ut. Det är ju den ur fuktsynpunkt sämsta perioden vi har framför oss nu... Och tyvärr kan jag inte ens ställa in bilen i kallgarage, utan den står ute under bar himmel.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
406 ST 2,0 -96