Vart placera tempsensorn på/i bilen för utetemp?
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Vart placera tempsensorn på/i bilen för utetemp?
Impulsköpte en alldeles för dyr termometer häromdagen. Får väl installera den lite snyggt i bilen, men funderar lite på vart jag ska sätta sensorn för utetempraturen?
Funderar på om man kan knyckla in den innuti backspegeln, eller i dörren, med självhäftande mot dörrplåten?
Måste ju placeras rätt så skyddat, men ändå få hyffsat korrekt mätresultat.
Några idéer?
Tack, J
Funderar på om man kan knyckla in den innuti backspegeln, eller i dörren, med självhäftande mot dörrplåten?
Måste ju placeras rätt så skyddat, men ändå få hyffsat korrekt mätresultat.
Några idéer?
Tack, J
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
I backspegeln sitter givaren monterad i många bilar vet jag. Går den att få i där på nåt enkelt sätt så vore väl det bra
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Marcus wrote:I backspegeln sitter givaren monterad i många bilar vet jag. Går den att få i där på nåt enkelt sätt så vore väl det bra
Nahh, inte i 205an...
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
nej i en 205:a kan det bli lite svårare att få dit den i backspegeln
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
I luftströmmen aldeles innaför grillen. Kommer att visa rätt så snart du är "på rull". Kanske visar för mycket om du stannar på tomgång med påslagen motor, eller om solen ligger på framifrån då du står stilla.
I min (och din) 605:a sitter givaren som en liten knopp under spegeln på passagerarsidan. På min BMW 730i -92 sitter den i ett galler under kofångaren.
I min (och din) 605:a sitter givaren som en liten knopp under spegeln på passagerarsidan. På min BMW 730i -92 sitter den i ett galler under kofångaren.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

- Eric Josefsson
Själv tror jag att backspegeln är ett dåligt ställe, jag litar aldrig på min om det är sol ute. Antar att det blir lite växthus av det för den brukar visa runt +10 över vad som är rimligt.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Själv tror jag att backspegeln är ett dåligt ställe, jag litar aldrig på min om det är sol ute. Antar att det blir lite växthus av det för den brukar visa runt +10 över vad som är rimligt.
Min funkar utmärkt tycker jag, när bilen stått stilla i solen så visar den givetvis fel men det rättar till sig så fort jag börjar köra. På Fordarna jag haft så satt givaren vid kofångaren fram och det var sämre, för där steg tempen när man stod i bilköer t.ex.
Underkant på backspegeln funkar utmärkt. (Den sitter inte inuti spegeln.) Däremot brukar tempvisningen sticka iväg uppåt i samband med att givaren säger upp sig. Först kanske +5 grader, sedan ett rejält kliv upp.
Under felsökning vickar man ju på trådar och sådant. Då fann jag att om jag nöp till över givaren på ett speciellt sätt med polygripen, så visade den rätt igen. Den funkade därefter i flera veckor för att sedan åter bli knäpp.
Jag har numera bytt och i likhet med Claes klippte jag kablarna inuti spegeln (från monteringshålet i undersidan) och skarvade där. Jag nöp en givaren på skroten.
Under felsökning vickar man ju på trådar och sådant. Då fann jag att om jag nöp till över givaren på ett speciellt sätt med polygripen, så visade den rätt igen. Den funkade därefter i flera veckor för att sedan åter bli knäpp.
Jag har numera bytt och i likhet med Claes klippte jag kablarna inuti spegeln (från monteringshålet i undersidan) och skarvade där. Jag nöp en givaren på skroten.
- Eric Josefsson
Min sjunker då inte när jag kör heller så något är inte som det ska.
När det är skugga/kväll däremot så stämmer den mot termometern där hemma som sitter i skugga.
När det är skugga/kväll däremot så stämmer den mot termometern där hemma som sitter i skugga.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
har haft en i hjulhuset med gott resultat. blir lite skitig bara 
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Bergengren
Rosefors Skrivet: Tis Okt 16, 2007 16:21 Ämne:
det är ju vägtempen man vill ha. sätt den framtill nertill nånstans.
Kom på ett lite udda ställe...
Nackdelen med att sätta den i en backspegel eller annat ställe där läckagevärme från motor, avgassystem, kylning eller kúpe etc tränger fram är att den kommer visa något högre temperatur, varierande med hastighet och värmeutveckling, än vad det är i verkligheten. En motor och dess anslutna system strålar stora mängder värme och värmer upp all luft som passerar = hela bilen bakom motorn vid körning, samt väldigt mycket bilens främre hälft vid stillestånd. En backspegel har väl värmeslingor?
Min tanke är därför:
Sätt den i luftfiltret alternativt slangen som leder luften in i motorns luftfilter.
Så fort man startat motorn sugs det in kallast möjliga luft. Flödet är stort och hämtas i framkant av bilen vilket gör att den kommer visa rätt ganska snabbt. Flödet i kombination med att hämta långt framtill nära mark borde göra att den visar så rätt som bara är möjligt förutsatt att motorn går. Gissning är att den kommer visa några grader högre än den ska den första minuten efter start då en ev. varm motor värmer upp filterhuset. Kan inte komma på något ställe i bilen som skyddar givaren så pass bra utan att fördärva mätvärdet. Detta borde iaf fungera på min 605 Sli som hämtar luften långt ner framtill på vänster sida av bilen. Inte koll på hur andra bilar är konstruerade men antar att det för det mesta är ungefär likadant.
En annan alternativ placering i samma anda men mindre tekniskt bra, dock sannolikt enklare borde vara i kupéluftintaget, innan återcirkulationsspjället. Vid framförallt stillastående kan jag misstänka att motorn lyckas värma luften någon grad eftersom att luften hämtas ovanför motorn samt att man mäter uteluften något högre ovan mark.
Jag skulle testat med dessa placeringar, har för mig att min pugg redan har en givare på det senare stället, antar att den har med kupéregleringen att göra.
-
Bergengren
Åhh tusan. Där ser man. Men jag har haft tankar på att sätta en termometer i min 605:a. Svårt att se exakt var slangen tar vägen men jag fick intrycket att den tog luften vid framspoilern. (Inte orkat rota helhjärtat med det när jag ännu inte haft konkreta planer på en termometer) Någon som vet hur det ligger till med den här modellen? (95 SLi)
Tur att någon har koll när man spånar och teoretiserar hej villt framför datorn
Tur att någon har koll när man spånar och teoretiserar hej villt framför datorn
Min BMW 730i -92 har ett seriöst insug som bl.a. tar fräsch, icke uppvärmd, luft från ett eget galler under kofångaren. Tempsensorn till utetempmätaren sitter just exakt i detta galler. Så Bergengren, under förutsättning att insuget är bra engineerat, är din tanke utmärkt. Att bara suga lite oplannerat under någon skärm eller så kan visa helt fel. Kompisens turbo-Miata hade 40 C i insuget (=dålig fyllnadsgrad). Märkligt, på vissa punkter kan japaner göra bort sig rejält.
Värmen från spegeln värmetrådare och liknande kan man säkert bortse ifrån. När bilen är i rörelse är den forcereade konvektionen från fartvinden brutal. Svårt att tro att någonting alls kan hålla annan temp än lufttemp i den stormen.
Jag har någon byggbeskrivning från 60-talet på en utetempmätare där man gått ganska långt. Tanken var att man ville mäta vägtemperaturen. Man placerade då givaren i focus på en extraljusreflektor och monterade den nedåt, under(!) bilen. Reflektorn skulle förstärka strålningsutbytet med vägen så till den milda grad att det skulle dominera över konvektionen. Funkar antagligen inte alls. Förutom att det är svårt att hålla prylarna rena under bilen föreligger inget nämnvärt strålningsutbyte vid 0'C (isvarnare). Hade man monterat givaren i en vaccumbulb, som glödtråden i en lampa, hade man kanske(?) haft en sportslig.
Värmen från spegeln värmetrådare och liknande kan man säkert bortse ifrån. När bilen är i rörelse är den forcereade konvektionen från fartvinden brutal. Svårt att tro att någonting alls kan hålla annan temp än lufttemp i den stormen.
Jag har någon byggbeskrivning från 60-talet på en utetempmätare där man gått ganska långt. Tanken var att man ville mäta vägtemperaturen. Man placerade då givaren i focus på en extraljusreflektor och monterade den nedåt, under(!) bilen. Reflektorn skulle förstärka strålningsutbytet med vägen så till den milda grad att det skulle dominera över konvektionen. Funkar antagligen inte alls. Förutom att det är svårt att hålla prylarna rena under bilen föreligger inget nämnvärt strålningsutbyte vid 0'C (isvarnare). Hade man monterat givaren i en vaccumbulb, som glödtråden i en lampa, hade man kanske(?) haft en sportslig.