Radioproblem 206gti-02
Radioproblem 206gti-02
Hej.
var och köpte mig en 206á igår och är jättenöjd men hon som haft den innan hade tvättat den sa hon och då la radion av..
cd´n funkar klockrent och det spelar bra men radion får jag ingen volym på.. jag har mottagning på den men ingen volym. det som är skummare ändå är att byter jag från FM-bandet till LW-bandet så ökar volymen lite men inte som med cd..
i radioläge får jag trycka volymen i botten för att höra något..
tack på förhand.
var och köpte mig en 206á igår och är jättenöjd men hon som haft den innan hade tvättat den sa hon och då la radion av..
cd´n funkar klockrent och det spelar bra men radion får jag ingen volym på.. jag har mottagning på den men ingen volym. det som är skummare ändå är att byter jag från FM-bandet till LW-bandet så ökar volymen lite men inte som med cd..
i radioläge får jag trycka volymen i botten för att höra något..
tack på förhand.
Första idotkollen är att se om det finns någon antenn alls. Hon kanske har kört in i en automattvätt utan att ta bort antennen...
I annat fall kan det hända att antennledningen gått av där den går in i antennfoten, under plåten. Då funkar radion vansinnigt dålig. Om antennfoten läcker in vatten, kan man tänka sig att radion funkar lite olika dåligt i olika väder. Eller att den lägger av rätt ordentligt, efter att man högtryckssprutat på den. Löses genom att man byter antenn, helt enkelt.
Om du kan komma åt antennens undersida kan du sätta på radion och skruva upp volymen. Sedan kan du känna på antennkabel där den går in i antennen. Om du vickar kabeln fram och tillbaka, upp/ned och det sprakar, eller på annat sätt händer något i radion, är det säkert detta som är felet.
Om inget av detta ger något, kan det hända att själva bilradion gått sönder. Inte särskillt ovanligt med modern, illa konstruerad, elektronik.
I annat fall kan det hända att antennledningen gått av där den går in i antennfoten, under plåten. Då funkar radion vansinnigt dålig. Om antennfoten läcker in vatten, kan man tänka sig att radion funkar lite olika dåligt i olika väder. Eller att den lägger av rätt ordentligt, efter att man högtryckssprutat på den. Löses genom att man byter antenn, helt enkelt.
Om du kan komma åt antennens undersida kan du sätta på radion och skruva upp volymen. Sedan kan du känna på antennkabel där den går in i antennen. Om du vickar kabeln fram och tillbaka, upp/ned och det sprakar, eller på annat sätt händer något i radion, är det säkert detta som är felet.
Om inget av detta ger något, kan det hända att själva bilradion gått sönder. Inte särskillt ovanligt med modern, illa konstruerad, elektronik.
jo men första idiotkollen har genomförts.. saken är den att det är inget fel på mottagninen på den utan bara volymen.. den hittar alla stationer och tappar inte motagning.. det handlar inte om radioskugga eller att den går ned i mono läge eller något sådant..
ska nog montera i en riktig stereo i den.. inget jag behöver tänka på vid den operationen?
ska nog montera i en riktig stereo i den.. inget jag behöver tänka på vid den operationen?
Hmm, jag har faktiskt en gammal bilstereo här som drabbats av ett likadant fel som du beskriver. En SONY från 1992. Där funkar bandspelaren, men man hör inget i radion. RDS, stereoindikering och allt det där funkar.
Jag har, envis som man är, felsökt den grundligt och kommit fram till att en IC-krets gått sönder. Det är Dolbykretsen som även har till uppgift att växla mellan bandspelare och radio. Jag misstänker att den efter ca 10 år fått nog av värmen från en biffig transistor som sitter aldeles brevid. SÅdant lönar sig inte att laga (om inte apparaten är hyperexklusiv).
Om du med "riktig stereo" menar en med lite högre uteffekt, behöver du tänka på att bilens originalkablar är för tunna. I en Peugeot är kablarna aldeles extra för tunna, särskillt jordledningarna. Det är en specialitet de kör med. Du behöver som minimum dra fram kraftigare kablar till spänningsmatningen (2.5 mm2) och kanske även till högtalarna (1.0 mm2).
Jag har, envis som man är, felsökt den grundligt och kommit fram till att en IC-krets gått sönder. Det är Dolbykretsen som även har till uppgift att växla mellan bandspelare och radio. Jag misstänker att den efter ca 10 år fått nog av värmen från en biffig transistor som sitter aldeles brevid. SÅdant lönar sig inte att laga (om inte apparaten är hyperexklusiv).
Om du med "riktig stereo" menar en med lite högre uteffekt, behöver du tänka på att bilens originalkablar är för tunna. I en Peugeot är kablarna aldeles extra för tunna, särskillt jordledningarna. Det är en specialitet de kör med. Du behöver som minimum dra fram kraftigare kablar till spänningsmatningen (2.5 mm2) och kanske även till högtalarna (1.0 mm2).
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Dålig mottagning med på min orginalradio,
, i Peggan, Såg att muttern var rostig och skullle skruva dän den. Då gick allt av, totalt genomrostat.
Det var bara att byta antenn och nu funkar det bra men inte jättebra. Har lite svårt m mottagningen av o till. Får nog bli en ny stereo i alla fall. Får nog frångå "orginalprinciperna" och därmed ta hjälp av en psykiatriker för det.
Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
Den billigaste då.. :wink:
----
Apropå tunna ledningar: Audi sytrådar.... Varför hatar jag Audi?
Det var bara att byta antenn och nu funkar det bra men inte jättebra. Har lite svårt m mottagningen av o till. Får nog bli en ny stereo i alla fall. Får nog frångå "orginalprinciperna" och därmed ta hjälp av en psykiatriker för det.
Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
----
Apropå tunna ledningar: Audi sytrådar.... Varför hatar jag Audi?
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
CattisAB wrote:ok.. när ja mätte upp den med en testlampa så visade den att det var ström i den så jag kopplade ihop den med den grova blå.. det visade sig att strömmen tog en bakväg och slog på tändning den vägen..
ibland var det ström i den och ibland inte..
den är inte inkoppla nu iaf
Den blåa remotekabeln låter du vara såvida du inte har ett slutsteg i bilen!
Vive la république!
dado wrote:CattisAB wrote:ok.. när ja mätte upp den med en testlampa så visade den att det var ström i den så jag kopplade ihop den med den grova blå.. det visade sig att strömmen tog en bakväg och slog på tändning den vägen..
jo jag vet detta. men eftersom den blev gul med universal iso så var ja lite fundersam
- Peugeot_605
- Guldmedlem

dado wrote:Peugeot_605 wrote:Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
Det finns men kostar för mycket.
Vart? Prisklass?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
CattisAB wrote:dado wrote:CattisAB wrote:ok.. när ja mätte upp den med en testlampa så visade den att det var ström i den så jag kopplade ihop den med den grova blå.. det visade sig att strömmen tog en bakväg och slog på tändning den vägen..
jo jag vet detta. men eftersom den blev gul med universal iso så var ja lite fundersam
Universal ISO och Peugeot dito är inte helt kompatibla.
Last edited by dado on Wed Oct 17, 2007 23:27, edited 1 time in total.
Vive la république!
Peugeot_605 wrote:dado wrote:Peugeot_605 wrote:Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
Vart? Prisklass?
Prisklass: Dyrare än vad det smakar
Vart? Kanske hos en bilstereoförsäljare?
Vive la république!
dado wrote:CattisAB wrote:dado wrote:CattisAB wrote:ok.. när ja mätte upp den med en testlampa så visade den att det var ström i den så jag kopplade ihop den med den grova blå.. det visade sig att strömmen tog en bakväg och slog på tändning den vägen..
Universal ISO och Peugeot dito är inte helt kompatibla.
det har jag oxå upptäckt.men med en lödkolv och lite sunt förnuft så blev det ljud i bilen iaf.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

dado wrote:Peugeot_605 wrote:dado wrote:Peugeot_605 wrote:Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
Vart? Prisklass?
Prisklass: Dyrare än vad det smakar![]()
Vart? Kanske hos en bilstereoförsäljare?![]()
Nån som har något beg?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:dado wrote:Peugeot_605 wrote:dado wrote:Peugeot_605 wrote:Någon som har ett tips om vilken annan CD/radio som kan fungera tillsammans med den befintliga kontrollen på rattstången???
Vart? Prisklass?
Prisklass: Dyrare än vad det smakar![]()
Vart? Kanske hos en bilstereoförsäljare?![]()
Nån som har något beg?
Nej, för då hade jag köpt det
Vive la république!
- Peugeot_605
- Guldmedlem

CattisAB wrote:otroligt roligt att ni inte spammar min tråd med onödig skit....
Sorry, det gick av bara farten.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.