idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
krille!

Post by krille! »

Peter Igelhammar wrote:
krille! wrote:Nu kan jag inget specifikt om Mi16, men ingen frisk motor ska ju ticka/knacka när den är varm.

Lite slamrar alltid Peugeots motorer jämföt med många andra.

Jaså? Väldigt tråkigt..

--------------------------

En sak jag alltid undrat är om man kan starta en bil med ettans växel i om drivhjulen är i luften, eller kommer det ändå bli för mycket vikt att snurra på?

Och så en sak till, kan/får man under färd frikoppla och starta om en insprutare medan bilen fortfarande rullar?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

krille! wrote:En sak jag alltid undrat är om man kan starta en bil med ettans växel i om drivhjulen är i luften, eller kommer det ändå bli för mycket vikt att snurra på?

Och så en sak till, kan/får man under färd frikoppla och starta om en insprutare medan bilen fortfarande rullar?

Ja du kan ju tom. starta en bil med 1:ans växel i när den står på marken.

Varför skulle man inte kunna starta om en bil med insprutning? Det ska visst inte vara så lämpligt att rulla igång en bil med katalysator. Men någon enstaka gång gör nog inte så mycket.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
krille!

Post by krille! »

Clarre wrote:Ja du kan ju tom. starta en bil med 1:ans växel i när den står på marken.

Kan kan man ju, men det är nog inte så bra för varken kroppen eller bilen att jämt skutta igång den med ett ryck :)
Tänkte att det kanske blev för mycket påfrestning för startmotorn även om hjulen är i luften för att den ska starta mjukt o fint.

Ang fråga två så är det något jag fått höra under åren jag övningskört, att en insprutare ska man helst inte stänga av förrän bilen står stilla.
Anledningen fick jag nog aldrig höra.

Tackar hur som helst för de snabba svaren :D
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

krille! wrote:
Clarre wrote:Ja du kan ju tom. starta en bil med Ang fråga två så är det något jag fått höra under åren jag övningskört, att en insprutare ska man helst inte stänga av förrän bilen står stilla.
Anledningen fick jag nog aldrig höra.

Är väl mest för att saker som servo och bromsservo inte funkar när motorn är avstängd, så om man undviker att stänga av motorn medans man rullar, slipper man köra in i väggen på andra sidan garaget ^_^

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Tintin

Post by Tintin »

Hur tar man bort ratten på 205 gti? :P Lossar gti-märket? Hur lossar man det på bästa sätt i så fall?
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Tintin wrote:Hur tar man bort ratten på 205 gti? :P Lossar gti-märket? Hur lossar man det på bästa sätt i så fall?

E väl som på mi16 = Ta en skruvmejsel och pela o lirka tills den ploppar ur? :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Tintin

Post by Tintin »

Jönsson wrote:
Tintin wrote:Hur tar man bort ratten på 205 gti? :P Lossar gti-märket? Hur lossar man det på bästa sätt i så fall?

E väl som på mi16 = Ta en skruvmejsel och pela o lirka tills den ploppar ur? :)

Okej, några ställen som är bäst att bända på? Svårt att säga över internet kanske...
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Runt märket? :lol: nä men de e väl bara o prova sig fram.. :) Den e väl gjord i mjukplast så borde inte gå sönder allt för lätt..
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Tintin

Post by Tintin »

Jönsson wrote:Runt märket?

Så att man inte gör onödiga märken i ratten eller böjer sönder märket tänkte jag.
Henkan

Post by Henkan »

Tintin wrote:
Jönsson wrote:Runt märket?

Så att man inte gör onödiga märken i ratten eller böjer sönder märket tänkte jag.

Jag bytte ratt häromdan, och dom är rätt tåliga...! Mitt tips är att kila in ett par mejslar i hörnen/kortsidorna så att märket kommer ut en liten bit, sen suga i för kung och fosterland med fingertopparna. På "min" ratt satt det ganska hårt...
.: CIDADÃO DO MUNDO :.

Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Tintin

Post by Tintin »

Tack :)
Henkan

Post by Henkan »

Tintin wrote:Tack :)

Varsågod! :) Märket sitter med två "gummipluggar", kompletta med hullingar, nära kortsidorna...
.: CIDADÃO DO MUNDO :.

Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Lamell

Post by Lamell »

Kan man kolla vilken månad på året ens bil är tillverkad?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Varför kan inte Långben prata hundspråk med Pluto?
EN 14497
krille!

Post by krille! »

Lamell wrote:Kan man kolla vilken månad på året ens bil är tillverkad?

På vägverket ska det gå att kolla, enligt mitt regnr är bilen tillverkad 1999-06.

Angående Långben och Pluto så beror det nog på att de är olika raser :roll:

Vad menas med tidskomp när det pratas om bilstereo?
Vad är det och varför är det bra?
whale

Post by whale »

krille! wrote:
Lamell wrote:Kan man kolla vilken månad på året ens bil är tillverkad?

På vägverket ska det gå att kolla, enligt mitt regnr är bilen tillverkad 1999-06.

Angående Långben och Pluto så beror det nog på att de är olika raser :roll:

Vad menas med tidskomp när det pratas om bilstereo?
Vad är det och varför är det bra?

Tids kompensation är till för att i en bil sitter man på ena sidan o då har man alltid olika avstånd mellan örat o högtalaren på höger respektive vänster sida. Och efter som ljudet färdas "ganska" långsamt så kommer ljudet nå örat vid olika tidpunkter på höger samt vänster öra. Alltså kompenserar man med att försena ljud signalen från tex den vänstara högtalaren (vänster styrd bil). Fasst detta gynnar ju bara föraren.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
krille!

Post by krille! »

Jahaa..trodde det var nånting med att stereon läser av en skiva några sekunder i förväg, ungefär som en buffer på bärbara cd-spelare :oops:

Men ja, det är bara användbart om man är ensam i bilen..tror inte det är nånting jag skulle vara särskilt brydd om i vilket fall :)
Apollo

Post by Apollo »

Går en bil bättre om man har en vanlig luftkompressor och sprutar in luft i insuget med hjälp av en blåspistol?
Peugeot 308
Barris Lombardo

Post by Barris Lombardo »

Apollo wrote:Går en bil bättre om man har en vanlig luftkompressor och sprutar in luft i insuget med hjälp av en blåspistol?

Ja, men knappast mätbart.
Ska det ge någon skillnad så ska du ha en lövblåsare som man städar i trädgården med.
Det i särklass hemskaste med BMW-ägare är nog att de tycks vara av uppfattningen att vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk.
Erva

Post by Erva »

Vilken diameter på avgassystemet har 205 gti original?
Post Reply