krille! wrote:Nu kan jag inget specifikt om Mi16, men ingen frisk motor ska ju ticka/knacka när den är varm.
Lite slamrar alltid Peugeots motorer jämföt med många andra.
Jaså? Väldigt tråkigt..
--------------------------
En sak jag alltid undrat är om man kan starta en bil med ettans växel i om drivhjulen är i luften, eller kommer det ändå bli för mycket vikt att snurra på?
Och så en sak till, kan/får man under färd frikoppla och starta om en insprutare medan bilen fortfarande rullar?
krille! wrote:En sak jag alltid undrat är om man kan starta en bil med ettans växel i om drivhjulen är i luften, eller kommer det ändå bli för mycket vikt att snurra på?
Och så en sak till, kan/får man under färd frikoppla och starta om en insprutare medan bilen fortfarande rullar?
Ja du kan ju tom. starta en bil med 1:ans växel i när den står på marken.
Varför skulle man inte kunna starta om en bil med insprutning? Det ska visst inte vara så lämpligt att rulla igång en bil med katalysator. Men någon enstaka gång gör nog inte så mycket.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Clarre wrote:Ja du kan ju tom. starta en bil med 1:ans växel i när den står på marken.
Kan kan man ju, men det är nog inte så bra för varken kroppen eller bilen att jämt skutta igång den med ett ryck Tänkte att det kanske blev för mycket påfrestning för startmotorn även om hjulen är i luften för att den ska starta mjukt o fint.
Ang fråga två så är det något jag fått höra under åren jag övningskört, att en insprutare ska man helst inte stänga av förrän bilen står stilla.
Anledningen fick jag nog aldrig höra.
Clarre wrote:Ja du kan ju tom. starta en bil med Ang fråga två så är det något jag fått höra under åren jag övningskört, att en insprutare ska man helst inte stänga av förrän bilen står stilla. Anledningen fick jag nog aldrig höra.
Är väl mest för att saker som servo och bromsservo inte funkar när motorn är avstängd, så om man undviker att stänga av motorn medans man rullar, slipper man köra in i väggen på andra sidan garaget ^_^
Så att man inte gör onödiga märken i ratten eller böjer sönder märket tänkte jag.
Jag bytte ratt häromdan, och dom är rätt tåliga...! Mitt tips är att kila in ett par mejslar i hörnen/kortsidorna så att märket kommer ut en liten bit, sen suga i för kung och fosterland med fingertopparna. På "min" ratt satt det ganska hårt...
Lamell wrote:Kan man kolla vilken månad på året ens bil är tillverkad?
På vägverket ska det gå att kolla, enligt mitt regnr är bilen tillverkad 1999-06.
Angående Långben och Pluto så beror det nog på att de är olika raser
Vad menas med tidskomp när det pratas om bilstereo? Vad är det och varför är det bra?
Tids kompensation är till för att i en bil sitter man på ena sidan o då har man alltid olika avstånd mellan örat o högtalaren på höger respektive vänster sida. Och efter som ljudet färdas "ganska" långsamt så kommer ljudet nå örat vid olika tidpunkter på höger samt vänster öra. Alltså kompenserar man med att försena ljud signalen från tex den vänstara högtalaren (vänster styrd bil). Fasst detta gynnar ju bara föraren.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111