Slutsteg som bryter

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Nemiq

Slutsteg som bryter

Post by Nemiq »

Hej,

Har precis installerat mitt nya ljud i bilen och kört igång det hela. Allting verkade fint till en början men när man höjer volymen så bryter det ena slutsteget.

Kitet jag kör med är en CVX 12" bas till ett Mds 2-kanalssteg (GP-3) bryggkopplat. Huvudenhet är Alpine CDE-9873RB. Mitt framsystem är ett tvåvägskit från Focal (Access 165 A1) med två midbasar och två diskanter med tillhörande delningsfilter. Till detta framsystem har jag ett fyrakanals slutsteg från Kicker (ZX200.4) vilket jag har kopplat som två kanaler.

Basen och dess slutsteg fungerar kanon (trots att det är det slutsteget jag tänkt byta ut). Men kickerslutsteget bryter när man höjer. Spänningen ligger konstant på 13-13.5 och sjunker aldrig ned under 13 volt. Hade detta problem i våras med när jag körde min förra bas och två 6.9or på det slutsteget. Skickade då in slutsteget för att jag trodde det var något fel på det men fick tillbaka det med kommentaren att det fungerade som det skulle.

Då löste jag det genom att koppla basen till ett eget slutsteg för att ge det mer kräm (och på så sätt ge 6,9orna mer kräm). Så det jag fungerar på nu är om det kickersteget kanske inte klarar av att driva mitt Focal-kit?

Så frågan är, är det kanske trots allt något fel på slutsteget eller klarar inte ett så pass litet slutsteg dessa påfrestningar?

Mvh
Joakim
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Det är inte för lite jord till steget?

Det är inte överslag (kortis) mot jord på nån av högtalarna som matas med det skumma steget?

Du kör inte in en för distorerad signal i steget som löser ut?

Testa att skruva ut högtalarkbalarna till det skumma steget o kör, så förtsätter du bakåt , med att jacka ut o kolla, tills du finner felorsaken.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

PS, förutsätter att du kör Peugeot :wink: :lol:
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Det kan vara för mycket kräm också..

När jag körde mina första MDS sunk-högtalare på ett RTO-steg så gick steget i "protection" hela tiden när volymen började bli hög.
När jag satta dit bättre högtalare så stängde inte steget av längre.

Fast det är ju inte riktigt samma sceario då dina högtalare är bättre än de högtalare jag kallade "bättre" i mitt system. Men åas har du ett annat steg, olika steg är olika känsliga.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fråga, du har mätt spänningen vid STEGET och inte bara vid matningen "framtill" ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nemiq

Post by Nemiq »

Att felet ligger i jordningen har jag svårt att tro. Har en 21 mm2 kabel för plus bak till slutstegen som de delar på och sedan varsin stump av samma kabel för jord till chassit (jordat vid bältesbulten).

Steget bryter oavsett om jag tar ur någon av högtalarna, tror inte det ligger där heller då samma fel uppstod med helt andra högtalare.

När jag har mätt spänningen har jag mätt vid slutsteget endast. Kanske bör nämna med att det hela tiden blir sämre med ljudet. När jag monterade det hela i tisdags kunde jag spela upp till 20. I onsdags kunde jag spela till 18-19 innan det bröt. Igår 17-18. Idag bröt det stundtals redan vid 15.

Det jag tänker på då är om är något fel vid säkringen framme vid batteriet. Glapp eller dåligt gjord säkring. Har varit med om det förr på andra saker att säkringen ser hel ut när du mäter på den med vid högre belastning börjar den bete sig konstigt.

Ska ut nu och prova koppla förbi säkringen helt och hållet och se om det hjälper något. Ska även se om jag kan se nogare hur spänningen beter sig just när ljudet bryter.

Peter, en 206:a jag kör med. Vad menar du med en distorerad signal?
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Jag menar att matar du in en signal i stegen som är distorerad kraftigt , kan steget lösa för det. Det låter som om man spelar fullt, fast inte, om du fattar. Det går oftast justera med gain-in på steget. Men vissa huvudenheter kan man ju justera utsignalen på med, samt om du kopplat lite hejvilt o delar signalen tex. Det e inte så att du korsar rca-in med 2 sladdar på var kanal o sedan bryggar. Tänker att det kan bli nån korsning som inte lirar.
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Nemiq

Post by Nemiq »

Hmm har två seperata lågnivåkablar från stereon till där bak. Ena går till "bas"-slutsteget och den andra till steget som bryter.

Dock var jag ute och mätte precis och jag undrar hur jag mätt innan. Nu låg volten på 12.4-12.5 när jag spelade lågt. Men när jag höjde volymen sjönk spänningen ned till 12.0-12.1 och stundtals gick den under 12 och då tror jag det är spänningsskyddet på slusteget som går in och slusteget bryter.

Intressant med är att slutsteget till basen ligger på jämn och fin spänning hela tiden trots att den delar strömkabel med det andra slutsteget.

Så "Volt protection" går in, hur kan jag åtgärda detta. Bättre slutsteg, batteri, konding?

Mvh
Joakim
dado

Post by dado »

Nemiq wrote:
Intressant med är att slutsteget till basen ligger på jämn och fin spänning hela tiden trots att den delar strömkabel med det andra slutsteget.

Du kan aldrig ha olika spänning på två ställen som här till samma nod.
Vive la république!
Nemiq

Post by Nemiq »

dado wrote:Du kan aldrig ha olika spänning på två ställen som här till samma nod.
Men om det är skarven på strömkabeln som är dålig då, skulle inte det kunna påverka den påskarvade kabelns spänning?
Nemiq

Post by Nemiq »

Hmm verkar ha hittat en lösning nu iaf. Kopplade dit en liten konding från jobb på 0.01 farad vilket låter litet men det hjälpte ta mig tusan nog. Spelade för hela kvarteret precis utan att det bröt. =) Ska nog ta och köpa en lite finare på måndag och montera.

Känns lite budget att köra med en konding gjord för hissar. =D
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Kondensator behövs. Det är inte fel om man kan dra separata strömkablar till varje slutsteg, just därför att man vill undvika att ett av slutstegen tillfälligt drar ner spänningen.

Vad använde du för instrument när du mätte spänningen?
Vi audiofelsökning finns det egentligen bara ett enda instrument som gäller:
Oscilloskop.

När basen pumpar blir spännings-dipparna så snabba att en multimeter inte hinner mäta dem, däremot så märker slutstegen av det. Det sitter DC-DC omvandlare i dem som vanligtvis arbetar på en frekvens mellan 100kHz och 500kHz. Ska basen trycka till en 20Hz-puff finns det gott om tid för DC-DC-konverten i slutsteget ska märka att något är fel och slår av.

Jag hade samma problem i min första bil när jag hade ett filter på strömförsörjningen till slutstegen. Vred jag på för mycket orkade inte filtret med, och tappade spänning. Mellanregister-och-diskant-steget slocknade medans subben fortsatte att dunka på.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
dado

Post by dado »

Nemiq wrote:
dado wrote:Du kan aldrig ha olika spänning på två ställen som här till samma nod.
Men om det är skarven på strömkabeln som är dålig då, skulle inte det kunna påverka den påskarvade kabelns spänning?

Det är sant men jag utgick ifrån att skarvarna är någorlunda proffsigt gjorda :P .
Vive la république!
Nemiq

Post by Nemiq »

Dr. Mabuse: Använde en vanlig multimeter och har gissat lite själv på att det kunde vara så, att den inte hinner med att registrera alla snabba fall. Jag såg ju bara när den stack ned till 11.5-11.8 men den måste ju ha varit ännu lägre med tanke på att steget inte ska bryta förrens under 9 volt.

Så den lilla kondingen jag satte dit hjälpte, var ju inte mycket som jag behövde hjälpa den upp med. Har kört systemet lite mera och det händer att den bryter fortfarande (dock inte lika ofta och bara när det är mycket pump i låten en period) så ska inhandla en lite finare och större konding imorgon.

0.5 farad borde vara mer än tillräckligt? =)

dado wrote:Det är sant men jag utgick ifrån att skarvarna är någorlunda proffsigt gjorda :P .

Och det var dem med 8) :wink:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

"test" skiva med fixa frekvenser på långa stunder är finfina att mäta spänningsfall i matningen med hjälp av en multimeter med :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

räkna me en farad/ 1000 watt på stegen... alltså totalt 3200W som jag har, lika med 3,2 Farad... hänger du med... då slipper du strömfallet som blir... :D
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Nemiq

Post by Nemiq »

Visade sig att kondingen inte alls hjälpte. Lämnade in slutsteget förra veckan då jag upptäckt att det inte klarade någon belastning på ena halvan av steget (4-kanals med AMP1 och AMP2 där 2an inte fungerade). Så de vill byta ut steget mot ett nytt och då passade jag på att fråga om jag kunde lägga till lite pengar och få ett bättre steg.

Så vi gick bort till hyllan och tittade på ZX 350.4 och då säger butikschefen att jag kan få det utan extra kostnad som plåster på såren.

Tack Micro!

Nu fungerar det hela riktigt bra, grymt bra ljud. 8)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

olsén wrote:räkna me en farad/ 1000 watt på stegen... alltså totalt 3200W som jag har, lika med 3,2 Farad... hänger du med... då slipper du strömfallet som blir... :D

Bara sätta batteriet vid slutsteget så slipper du kondingar
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply