idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
Läste runt lite o hittade i en tråd där någon snackade om en mi16 motor som varvade 13k rpm o hade runt 300hk.. Efter detta sa någon annan att man rekomenderades att byta ut hydraliska lyftare till mekaniska (eller va de tvärtom?), någon som kan förklara lite för mig hur detta med lyftare fungerar och vad de e med mekaniska som skiljer sig från hydraliska o vad som gör det bättre?
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Jönsson wrote:Läste runt lite o hittade i en tråd där någon snackade om en mi16 motor som varvade 13k rpm o hade runt 300hk.. Efter detta sa någon annan att man rekomenderades att byta ut hydraliska lyftare till mekaniska (eller va de tvärtom?), någon som kan förklara lite för mig hur detta med lyftare fungerar och vad de e med mekaniska som skiljer sig från hydraliska o vad som gör det bättre?
13k
Skulle inte tro det va? Jag är på inga sätt en expert men kolvhastigheterna det skull bli tal om i en så långslagig motor som en XU9 (el.10) tror jag är svårt att uppnå.
Men som Jesper är inne på så har det med trögheten i lyftarna att göra, de hydrauliska hänger helt enkelt inte med när det går fort.
Claes B wrote:Jönsson wrote:Läste runt lite o hittade i en tråd där någon snackade om en mi16 motor som varvade 13k rpm o hade runt 300hk.. Efter detta sa någon annan att man rekomenderades att byta ut hydraliska lyftare till mekaniska (eller va de tvärtom?), någon som kan förklara lite för mig hur detta med lyftare fungerar och vad de e med mekaniska som skiljer sig från hydraliska o vad som gör det bättre?
13k![]()
![]()
Skulle inte tro det va? Jag är på inga sätt en expert men kolvhastigheterna det skull bli tal om i en så långslagig motor som en XU9 (el.10) tror jag är svårt att uppnå.
Men som Jesper är inne på så har det med trögheten i lyftarna att göra, de hydrauliska hänger helt enkelt inte med när det går fort.
Var somsagt någon annan som skrev det, är själv lite skeptisk men säger inget konkret förenns ja fått bevis
Allt är relativt förstås. Och som sagt jag är inte nåt vidare kunnig på det området, men det är ändå så att ju längre slag desto högre kolvhastighet. Och 13000 rpm på en kvadratisk motor verkar underligt i mina ögon.
Särskilt om man läser lite om F1 motorer på Wiki. t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
En F1-motor varvar ju förvisso 19000rpm nuförtiden, innan varvtalsbegränsningen i år låg det på upp till ivf. 21000 rpm, men då har den alltså ett slag som är mindre än hälften av borrningen.
Kolla t.ex. förhållandet borr/slag på en 600cc MC som varvar 13k, inte är det kvadratiskt inte...
Särskilt om man läser lite om F1 motorer på Wiki. t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
En F1-motor varvar ju förvisso 19000rpm nuförtiden, innan varvtalsbegränsningen i år låg det på upp till ivf. 21000 rpm, men då har den alltså ett slag som är mindre än hälften av borrningen.
Kolla t.ex. förhållandet borr/slag på en 600cc MC som varvar 13k, inte är det kvadratiskt inte...
- Peter Igelhammar
- Crew

Claes B wrote:Allt är relativt förstås. Och som sagt jag är inte nåt vidare kunnig på det området, men det är ändå så att ju längre slag desto högre kolvhastighet. Och 13000 rpm på en kvadratisk motor verkar underligt i mina ögon.
De flesta nya 600or rejscyklar ger effekt från 10 000rpm och ger till 17 000
Här e en R6 06a
och en liten video med en gammal 05a
http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A0Je5XwaSx ... vid=970000
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Lamell wrote:Kan väldigt lite om det här med sportstolar. Om jag vill sätta i sportstolar i min 205, finns det stolar som man kan skruva i direkt? Eller måste hela underredet bytas?
du gör som du själv vill ha det.
men det vanligaste är att du skruvar bort fällmekanismen på underredet så bara skjutskenan är var. sedan behöver du någon form av "fästplatta" mellan peugeot underred och stolen. finns at köpa, men det går att göra själv oxå.
Claes B wrote:Jönsson wrote:Läste runt lite o hittade i en tråd där någon snackade om en mi16 motor som varvade 13k rpm o hade runt 300hk.. Efter detta sa någon annan att man rekomenderades att byta ut hydraliska lyftare till mekaniska (eller va de tvärtom?), någon som kan förklara lite för mig hur detta med lyftare fungerar och vad de e med mekaniska som skiljer sig från hydraliska o vad som gör det bättre?
13k![]()
![]()
Fördelen med hydraliska är att man slipper justera dom för hand, dom är självjusterande.
En av dom fuskfix som gjordes när Car&Driver skulle kora värsta muskelbilen var att modifiera hydrauliska lyftare så att dom såg original ut men var mekaniska för att tjäna några hundra rpm.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Jönsson wrote:Hur funkar det med en 4cylindrig motor som har 20 ventiler? fem per cylinder förstår jag men hur ser de ut i toppen? Hur är ventilerna placerade och vad används den "ojämna" ventilen till?
2 insug 3 avgas
Framtidens ventiler kan se ut så här:

Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
Jönsson wrote:Hur funkar det med en 4cylindrig motor som har 20 ventiler? fem per cylinder förstår jag men hur ser de ut i toppen? Hur är ventilerna placerade och vad används den "ojämna" ventilen till?
Det funkar precis som på vilken annan motor som helst.. Den ojämna ventilen gör samma jobb som de övriga två ventilerna, mao. släpper in gaser i cylindern. den öppnar samtidigt osv. enda anledningen till att den sitter där är för att öka ventilarean.
öhlin wrote:Jönsson wrote:Hur funkar det med en 4cylindrig motor som har 20 ventiler? fem per cylinder förstår jag men hur ser de ut i toppen? Hur är ventilerna placerade och vad används den "ojämna" ventilen till?
2 insug 3 avgas
Framtidens ventiler kan se ut så här:
Påtal om det, har det någonsin funnits slid-ventiler i en topp? skulle vara rätt intressant att tillverka skivor som snurrar bara. Dock är det ju en nackdel med mer lager men vafasen, det är förmodligen effektivare.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Henkan wrote:Varför har min bil Talbot-logos på alla rutor när Talbot lades ner 1986, och hur länge höll dom på med det?
(Min bil är från 1988)
Gjorde det verkligen det i hela världen, lades ned 1986 ?, tror faktiskt att märket överlevde ett antal år till på lite obskyra marknader.
Står samma på min -90:a...jo.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.