306XT vägrar starta
-
Showtime30
306XT vägrar starta
Om någon har tips på problem nedan så vore jag tacksam!
Började i torsdags kommer ut från affär bilen helt död ingen tändning eller något...............på med startkablar från en annan startar direkt sedan försöker starta den fre morgon helt död igen...................lördag går ut bilen startar testar ytterligare en gång någon timme senare bilen startar.......................idag när jag kommer ut bilen vägrar starta..........vad är problemet någon som har förslag?
Mvh.
Magnus
Började i torsdags kommer ut från affär bilen helt död ingen tändning eller något...............på med startkablar från en annan startar direkt sedan försöker starta den fre morgon helt död igen...................lördag går ut bilen startar testar ytterligare en gång någon timme senare bilen startar.......................idag när jag kommer ut bilen vägrar starta..........vad är problemet någon som har förslag?
Mvh.
Magnus
-
Showtime30
Dåliga kol i generatorn påverkar bara batteriets laddningstillstånd och ska dessutom leda till att laddningslampan lyser eller "glimmar". Det bör inte ge skillnaden död/levande då man försöker starta. Däremot seg start, lampor som lyser svagt och nästan slocknar o.s.v.
Förslag: Glapp i batteriets anslutningar eller någon jordfläta mot kaross/motor som blivit dålig. Är batteripolerna fulla med vit oxid? "Helt död", innebär det att verkligne inget funkar; C-lås, eller innerbelysnin t.ex?
Förslag: Glapp i batteriets anslutningar eller någon jordfläta mot kaross/motor som blivit dålig. Är batteripolerna fulla med vit oxid? "Helt död", innebär det att verkligne inget funkar; C-lås, eller innerbelysnin t.ex?
-
Showtime30
Bengt C wrote:Dåliga kol i generatorn påverkar bara batteriets laddningstillstånd och ska dessutom leda till att laddningslampan lyser eller "glimmar". Det bör inte ge skillnaden död/levande då man försöker starta. Däremot seg start, lampor som lyser svagt och nästan slocknar o.s.v.
Första gången var allt helt svart tills jag satte på startkablar från en annan..............sedan dess har det funnits ström...............men startar inte idag.....................har bytt 2jordflätor från avgas till kaross
-
Showtime30
Varför inte kolla om en cell eller två ballat ur i Ackumulatorbatteriet?
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
-
Showtime30
-
Showtime30
Bengt C wrote:Känn efter så att batteriklämmorna sitter fast också. De kan bli lite lösa med tiden och det kan ge omväxlande"pigg start" och "helt död" symptom.
Har du mätt batterispänningen? Ska vara 12.1-12.6 V då motorn är avstängd samt 13.8 V då motorn går.
Jo det har jag kollat hade loss batteri igår o inget fel där.........har ström men motorn tänder inte kanske trots allt för lite kräm i batteriet skall kolla med ett färskt under kvällen........
-
Showtime30
"Krämen" kan kollas genom att mäta batterispänningen medan startmotorn går. Vid denna årstiden ska det absolut inte dyka under 10 V. Om det är lägre, kommer batteriet inte att klara vinterförhållanden.
Men du talade inte tidigare om att det inte tänder. Du nämnde "helt död" och liknande. Går startmotorn varje gång? I sådana fall, pinnar den på ivrigt eller går den segt?
Kass batteri brukar vara lätt att upptäcka. Inte ett dugg mystiskt. Problemet brukar vara psykologiskt; Att man inte vill att det ska vara kass, eftersom det köstar en slant.
Men du talade inte tidigare om att det inte tänder. Du nämnde "helt död" och liknande. Går startmotorn varje gång? I sådana fall, pinnar den på ivrigt eller går den segt?
Kass batteri brukar vara lätt att upptäcka. Inte ett dugg mystiskt. Problemet brukar vara psykologiskt; Att man inte vill att det ska vara kass, eftersom det köstar en slant.
-
Torpalasse
Blev inte riktigt klok på om du hade el i bilen och den bara inte starta eller om allt var dött.
Men i vilket fall tror jag på ngt glapp vid startmotorn, lossa dessa kontakter och rengör ytorna noga.
Är den däremot helt död borde du nog mäta vad du har för strömförbrukning med bilen avstängd för att se om ngt drar ur batteriet innan du köper ett nytt.
Men i vilket fall tror jag på ngt glapp vid startmotorn, lossa dessa kontakter och rengör ytorna noga.
Är den däremot helt död borde du nog mäta vad du har för strömförbrukning med bilen avstängd för att se om ngt drar ur batteriet innan du köper ett nytt.
Peugeot 406 ST 2,0 -97
-
Showtime30
Bengt C wrote:"Krämen" kan kollas genom att mäta batterispänningen medan startmotorn går. Vid denna årstiden ska det absolut inte dyka under 10 V. Om det är lägre, kommer batteriet inte att klara vinterförhållanden.
I torsdags helt död satte på starkablar starta som vanligt........fre ingen ström............lör starta den vid två tillfällen precis som vanligt..........igår när jag skulle starta den o köra in i garage för kolla allt så har jag ström men den tänder inte........
-
Showtime30
Torpalasse wrote:Blev inte riktigt klok på om du hade el i bilen och den bara inte starta eller om allt var dött.
I torsdags helt död satte på starkablar starta som vanligt........fre ingen ström............lör starta den vid två tillfällen precis som vanligt..........igår när jag skulle starta den o köra in i garage för kolla allt så har jag ström men den tänder inte........
Pratade just med peggeverkstan i Lkpg de tipsa om att byta startnyckel blir o testa det först när jag kommer hem sedan byta batteriet
-
Showtime30
NU har jag
kollat följande tips........
Har nytt batteri
bytt 2st jordflätor
kollat alla kablar
bytt startnyckel
ok nu har jag ström hela tiden hade nästan igång bilen när jag testade en gång sedan ville den inte...........
Någon som har fler tips o komma med?
Har nytt batteri
bytt 2st jordflätor
kollat alla kablar
bytt startnyckel
ok nu har jag ström hela tiden hade nästan igång bilen när jag testade en gång sedan ville den inte...........
Någon som har fler tips o komma med?
-
Showtime30
Nu har jag kollat
o har testat om jag har gnista o det har jag på alla cylindrar o han startar fortfarande inte någon som har fler förslag än generatorn.
Kan det vara bränslepumpen trots det luktar bensin om han?
Re: Nu har jag kollat
Showtime30 wrote:o har testat om jag har gnista o det har jag på alla cylindrar o han startar fortfarande inte någon som har fler förslag än generatorn.
Försök att kolla soppatrycket, kanske är stopp ngåonstans? Eller bränslerelä som gett upp?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...