Galen och väldigt ledsen... "dunket"
Galen och väldigt ledsen... "dunket"
Hallå igen alla peugeot fans...
jag börjar bli galen nu... för att göra historien kort, läs gärna om ni vill hjälpa en stackars peugeot ägare...
Köpte mig en 206 GTi -01 och den dunkade vid växling (1-2-3)
Dom har bytt motorkuddar men det dunkade fortf. och nu så har dom bytt länkarmarna eftersom många här på forumet samt peugeot verkstaden har konstaterat att detta var problemet. MEN DET DUNKAR FORTFARANDE...
Är det jag som växlar konstigt? Hur växlar ni? Vilket vartal växlar ni på? För jag får för mig att det inte låter när jag har högre varvtal än 3000 (brukar vanligtvis växla runt 3000)
Släpper man upp kopplingen saaaakta, sakta så blir det inget dunk men det ska väl inte behövas? Det är inte så att jag släpper upp kopplingen utan att gasa eller nått, men relativt snabbt..
Snälla hjälp mig! Kan det vara nått annat förutom länkarmar eller motorkudde / fäste?
Tack på förhand / Ledsen 206 GTi ägare..
UPDATE:
Sprang ut och spelade in en liten film där man hör dunket vid 50-60sek in i filmen.
http://www.listmygames.nu/dunk.avi (7,78mb)
jag börjar bli galen nu... för att göra historien kort, läs gärna om ni vill hjälpa en stackars peugeot ägare...
Dom har bytt motorkuddar men det dunkade fortf. och nu så har dom bytt länkarmarna eftersom många här på forumet samt peugeot verkstaden har konstaterat att detta var problemet. MEN DET DUNKAR FORTFARANDE...
Är det jag som växlar konstigt? Hur växlar ni? Vilket vartal växlar ni på? För jag får för mig att det inte låter när jag har högre varvtal än 3000 (brukar vanligtvis växla runt 3000)
Släpper man upp kopplingen saaaakta, sakta så blir det inget dunk men det ska väl inte behövas? Det är inte så att jag släpper upp kopplingen utan att gasa eller nått, men relativt snabbt..
Snälla hjälp mig! Kan det vara nått annat förutom länkarmar eller motorkudde / fäste?
UPDATE:
Sprang ut och spelade in en liten film där man hör dunket vid 50-60sek in i filmen.
Last edited by Znyder on Tue Nov 06, 2007 17:36, edited 3 times in total.
Peugeot 206 GTi
Re: Galen och väldigt ledsen... "dunket"
Znyder wrote:Hallå igen alla peugeot fans...
Kan helt enkelt vara "ryckdämpar" fjädrarna på lamellen som gett upp, händer ibland. Inte pugg specifikt på något sätt.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Peter Igelhammar
- Crew

Var bor du? så kan nån annan i klubben lyssna?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Slänger upp en liten video, vid runt 50-60sek nånstans så hör ni.
Då växlar jag till 2:an under 3000 varv som ni kanske ser på min förträffliga filmning
Svårt att höra hur det låter "på riktigt", låter lite plastigt på filmen.
Då växlar jag till 2:an under 3000 varv som ni kanske ser på min förträffliga filmning
Last edited by Znyder on Tue Nov 06, 2007 17:35, edited 1 time in total.
Peugeot 206 GTi
Jag hade trasiga gummibussningar i motorns momentstag ett tag. Det dunkade rejält vid växling om man inte mötte perfekt med gasen. Men i det fallet behövde man inte ens växla, det räckte egentligen med att bara släppa gasen och stiga på igen för att det skulle dunka rejält. Hela drivpaketetet gungade som en hammok.
har svårt att höra nåt i videon.
nu vet jag inte hur det är med 206... men 205 kan downpipen slå i lite grejer vid styrväxel osv. hade dunk i min 205cti men fick reda på först efter jag sålt den att det antagligen var downpipen... då hade jag och mekar ryckt i motorn med bräckjärn osv utan resultat... det var först när motorn tiltade vid nerväxling som det klonka.
nu vet jag inte hur det är med 206... men 205 kan downpipen slå i lite grejer vid styrväxel osv. hade dunk i min 205cti men fick reda på först efter jag sålt den att det antagligen var downpipen... då hade jag och mekar ryckt i motorn med bräckjärn osv utan resultat... det var först när motorn tiltade vid nerväxling som det klonka.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Har ett dunkande i min 207a också, precis som du beskriver det. Man får växla innan 2000rpm och släppa upp kopplingen perfekt för det inte skall dunka. Lyssnar man med rutan nere smäller det gott faktiskt.
Ska in med bilen om 1vecka, får se vad som händer.
Ska in med bilen om 1vecka, får se vad som händer.
Nuvarande Grodätare - 308 SW - 08
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
- Peter Igelhammar
- Crew

Ingen som har tid att kolla på den?
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Har själv samma fel på min 206a. Lämnade in bilen på Peugeot o de bytte länkarmar. När jag fick tillbaka bilen så trodde jag att "dunket" var borta. Men en vecka senare eller något sånt så "kom det tillbaka". Varför inte göra en felsökning på Peugeot istället för att laga fel delar hela tiden som du verkar ha gjort i onödan? 
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Som sagt lite svårt att höra på inspelningen annat än att jag tror att du svängde till vänsterZnyder wrote:Slänger upp en liten video, vid runt 50-60sek nånstans så hör ni.
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
-
tino.carrasco
Klonkar i polarns 205a.. märktes inte på besiktningen och den gick igenom.. nu när vi tog ner hjulet för vintebyte så mäkte jag att länkarmen är glapp vid bussning, så det blir till att byta ut.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...