Har en 406 HDi -04 med ECC som enligt min mening är lite tråkig på vintern. Ställer jag in behagliga 22.5C så när tempen är uppnådd så blåser det ljumen, nästan kall luft ifrån utblåsten. Gör ingen skillnad om A/C är av eller på.
Samåkte innan till jobbet med en som hade en 206:a -02/3 och hon hade också 22.5C inställt, men jag upplevde det som om att det kom varmare luft än jag har. Inbillning kanske?
Är det normalt med ECC att det är på det viset? Bättre på frugans golfdiesel med AC där man med vred ställer varmt eller kallt i cupén istället för att ställa ett gradantal som på ECC.
Frågor om ECC
Frågor om ECC
Peugeot 406 HDi 2.0 Silverline Automat Kombi -04
-
snusmummriken
Jag tycker största problemet med ECC är att ofta har de som programmerat utrustningen inte riktigt klart för sig vad systemets komponenter är till för.
Värmeelement -> Skapar värme
Fläkt -> Skapar ventilaiton
Ofta funkar systemen så att de använder fläkten för att uppnå en viss temperatur. Den snurrar som f*n om t.ex. sol har värmt upp cupén. Sedan när rätt temperatur uppnåts snurrar den så lite att det blir dålig luft i bilen alternativt imma.
Därför brukar jag alltid köra fläkten manuellt på den hastighet som ger adekvat ventilation. Sedan överlåter jag till ECC:n att ställa temperaturen.
Först och främst ska du väl bestämma dig för om cupétemperaturen är som du vill ha den. Om inte, justera temperaturreglaget. Om det sedan kommer luft ur utblåsen som du upplever som "kall" så kan det bero på att fläkten går väl snabbt så att mycket ganska sval luft räcker för att hålla temperaturen. Om du sänker lufthastigheten så behövs lite varmare luft för att hålla temperaturen och det kan subjektivt kännas lite trevligare.
Vissa bilar blandar även in kalluft i mittersta paneutblåsen. Jag vet inte hur din Pegga är men min 605:a gör inte så.
Värmeelement -> Skapar värme
Fläkt -> Skapar ventilaiton
Ofta funkar systemen så att de använder fläkten för att uppnå en viss temperatur. Den snurrar som f*n om t.ex. sol har värmt upp cupén. Sedan när rätt temperatur uppnåts snurrar den så lite att det blir dålig luft i bilen alternativt imma.
Därför brukar jag alltid köra fläkten manuellt på den hastighet som ger adekvat ventilation. Sedan överlåter jag till ECC:n att ställa temperaturen.
Först och främst ska du väl bestämma dig för om cupétemperaturen är som du vill ha den. Om inte, justera temperaturreglaget. Om det sedan kommer luft ur utblåsen som du upplever som "kall" så kan det bero på att fläkten går väl snabbt så att mycket ganska sval luft räcker för att hålla temperaturen. Om du sänker lufthastigheten så behövs lite varmare luft för att hålla temperaturen och det kan subjektivt kännas lite trevligare.
Vissa bilar blandar även in kalluft i mittersta paneutblåsen. Jag vet inte hur din Pegga är men min 605:a gör inte så.
mattem wrote:Ok, då är det alltså inget fel på min anläggning iallafall. Och den fungerar precis som jag trodde med tempstyrningen. Ska prova att styra fläkten mer manuellt för att se om det upplevs mer behagligt.
Jag upplever det som att om mittutblåsen är öppna blir luften kallare. Givaren sitter ju i taket ovanför dem om det kan ha nån betydelse. Prova att stäng dem om de är öppna.