Alla dessa modeller (LeMans, Classic Sport osv.) Snabbast?
Alla dessa modeller (LeMans, Classic Sport osv.) Snabbast?
Tjenare, jag är rätt så ny när det kommer till bilar och jag har därför alltid frågor om allt möjligt.
Ikväll slog det mig att jag borde fråga någon mycket vet om Peugeot!
Frågorna jag undrar över:
205 GTi eller 405 Mi16?
Gti? GTi LeMans?, GTi Classic Sport, mi16? Vilken 205a bör jag leta efter?
Vilken är snabbast av dessa 205or? Är 405 Mi16 snabbare Några andra skillnader förutom motor mellan 205orna?
Tack på förhand!
// Holiace
Ikväll slog det mig att jag borde fråga någon mycket vet om Peugeot!
Frågorna jag undrar över:
205 GTi eller 405 Mi16?
Gti? GTi LeMans?, GTi Classic Sport, mi16? Vilken 205a bör jag leta efter?
Vilken är snabbast av dessa 205or? Är 405 Mi16 snabbare Några andra skillnader förutom motor mellan 205orna?
Tack på förhand!
// Holiace
Monte Carlo, Le Mans och Classique Sport skiljer bara på utrustning och färg. Monte Carlon är grön, med grön-svarta stolar och träratt års -91, Le mans är blå och har träratt års -91 och Classique Sport har helläder samt träratt dock fanns den bara -90.
Alla dessa såldes bara i Sverige och det skiljer sig inget under motorhuven, servo och ABS då förstås då de verkade vara tillval -91 men standard (?) 92.
Snabbaste bilen är helt klart en 205:a med Mi16 motorn men beakta då att bilen är "olaglig" och om det upptäcks så måste man byta motorn mot original igen och vid eventuell krock/olycka så gäller inte försäkringen.
405:an har jag aldrig ägt någon men det är mer bil för pengarna så det beror på vad man är ute efter.

Alla dessa såldes bara i Sverige och det skiljer sig inget under motorhuven, servo och ABS då förstås då de verkade vara tillval -91 men standard (?) 92.
Snabbaste bilen är helt klart en 205:a med Mi16 motorn men beakta då att bilen är "olaglig" och om det upptäcks så måste man byta motorn mot original igen och vid eventuell krock/olycka så gäller inte försäkringen.
405:an har jag aldrig ägt någon men det är mer bil för pengarna så det beror på vad man är ute efter.
Tack för ett så snabbt svar!
Ok, inga olika motorer (Trodde faktiskt att 205 tillverkades med mi16 motorn som tillval något gång men tydligen inte)
Vad är jag ute efter? I min tråd på Garaget.org ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57881 ) sa en kille att 405 mi16 hade många problem (Handbroms, diffen t.ex). Jag är ute efter en bil som går bra utan att dra med sig hela min plånbok.
Ok, inga olika motorer (Trodde faktiskt att 205 tillverkades med mi16 motorn som tillval något gång men tydligen inte)
Vad är jag ute efter? I min tråd på Garaget.org ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57881 ) sa en kille att 405 mi16 hade många problem (Handbroms, diffen t.ex). Jag är ute efter en bil som går bra utan att dra med sig hela min plånbok.
Nja finns väl inga specifika fel för 405'an som inte finns på 205'an.. är väl mest bakaxeln som brukar ha fått sig en duvning.
Här har du köpguider till bägge bilarna
http://www.peugeot-sport-club.com/kopgu ... e.php?id=1
http://www.peugeot-sport-club.com/kopgu ... e.php?id=2
Här har du köpguider till bägge bilarna
http://www.peugeot-sport-club.com/kopgu ... e.php?id=1
http://www.peugeot-sport-club.com/kopgu ... e.php?id=2
Satsa på en 205a, helt klart mest nöje för pengarna som förstabil i peugeotklassen.
Min första 205a gti köpte jag för 2 år sedan, efterdess har jag ägt 5st och 1 405mi16.
Helt klart roligast är 205mi16. Sen finns även 205 turbo, hyfsat lätt att bygga.
Min första 205a gti köpte jag för 2 år sedan, efterdess har jag ägt 5st och 1 405mi16.
Helt klart roligast är 205mi16. Sen finns även 205 turbo, hyfsat lätt att bygga.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Holiace wrote:Då får det bli en 205 GTi!
Turbo... Finns ju inte från början, är det lagligt att montera turbo? Försäkring? Bara undrar... Pris att montera turbo?
Ej lagligt och det är samma där som med Mi16, dock enklare att byta innan bes. Turbo är jävligt roligt, är du sugen har jag ett nästan komplett kit att sälja.
Holiace wrote:Aj då, ingen turbo alltså.
Så, vad är det för skillnadet på Monte Carlo, Le Mans och Classique Sport?
Färgen inredningen och årsmodell. Classic fanns bara -90
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Morbidio wrote:f*n, har du ens läst vad jag har skrivit?!
Tydligen inte när man måste skriva igen.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Holiace wrote:Jo jag läste, men jag menade mer exakt vad det var för skillnader.
Färg i stort sett. lite utsmyckning. Och Classic hade helläder.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Morbidio wrote:Morbidio wrote:Monte Carlo, Le Mans och Classique Sport skiljer bara på utrustning och färg. Monte Carlon är grön, med grön-svarta stolar och träratt års -91, Le mans är blå och har träratt års -91 och Classique Sport har helläder samt träratt dock fanns den bara -90.
Och det där är inte exakt?![]()
För visso, men "Utrustning" är inte ett ord som beskriver exakt...
Denna info räcker dock!
Tackar!