El/dator teknik

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Oscar

El/dator teknik

Post by Oscar »

Tja jag behöver hjälp med ett projekt.!
Jag ska göra ett projektarbete i skolan. Det innefattar att få en dator att starta med hjälp av ett bilbatteri enbart. Och jag undrar om det är någon som sitter inne med dessa kunskaper som krävs för att få detta genomfört?
All hjälp äv välkommen!
Jag antar att jag behöver en spänningsomvandlare men inte på hur många amper det ska va och hur jag får -12volt och -5 volt...
Måste jag köra med någon slags inverter..
Jag vet inte!
Posta om ni kan något om det som ni uppfattar bra för mig att veta.
Tack på förhand MVH /Oscar
Nemus 4 Life
Äger: Peugeot 306 XSi 2.0 -95
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Den datorn lär inte vara igång länge iaf, med tanke på att en dator drar ett bra antal watt.. Läs på nätdelen till datorn så ser du på ett ungefär hur många ampere det handlar om...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Oscar

Post by Oscar »

jag har sätt det..
Och jo den kan viss leva läng. En dator/nätagg om man kollar på den så dara den max 8amper i 12 volt dvs gangsa många watt men det är då om datorns alla slots är fullproppade med kort och hårddiskar. Ju mindra kort och hårddiskar å såpnt jag har desto mindre ström drar den.
Men hur länge batteriet räcker är inte frågan utan jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med kopplings schema och villka saker jag ska ha för att stabilisera strömmen. Ex kondensator sen en Strömställare och sen en till kondensator och sen delar man upp strömmen? eller nått sånt?
Nemus 4 Life
Marcus

Post by Marcus »

Du ska nog använda en switchregulator för att få en negativ spänning. Men för att den ska klara 8 amp vetefan hur du ska göra. Det är rätt mycket det. Slå upp i elfa och kolla vilken krets som kan vara lämplig för de du ska ha den till. Hoppas du har en del elektronikkunskaper för det kommer att krävas en del för att få till det tror jag. Jag måste fundera lite på det innan jag kan ge nåt vettigt svar
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
wavik©

Post by wavik© »

Enklaste sättet å köra en data på 12v är att bygga en switchad 12volts nätdel till den, så att du kan switcha upp 12 volten och sen stabba ner den till 12 volt igen, 5 volten räcker att du stabbar.
- spänningen fixar konvertering stabbar lätt eftersom det endå inte skall vara nån direkt ström där.

Tips är att leta efter 12 volts nätdelar till bärbar data, finns typ hos clasohlson.

-/Christian
siverby

Post by siverby »

Om du kollar på ett nätagg så står det ofta hur mycket ström man kan ta ut på olika spänningar. För negativa spänningar brukar det vara under 1A så det är inte omöjligt men för 5V ska du ha ut över 20A.
Var inne på att bygga en datorbaserad mp3-spelare till bilen ett tag i skolan men det blev aldrig av.
Oscar

Post by Oscar »

20A e det du "kan" ta ut. Det är det du behöver för att driva alla epansionsslotar jag tror inte datorn tar 20A å sen trollar bort de om det inte bhövs mer än tex 5A för de få kort jag kommer ha. 1hdd 1grafikkort 1mus 1tangentbord 1ljudkort(intregreat).. värre vore om man fetta alla kort som finns å alla expationgrejjer.. jaja får se ska fråga min ellärare imorron.
Nemus 4 Life
wavik©

Post by wavik© »

Stämmer Oscar

Nu vet ja inte vad du har för moderkort å professor, men om man tar en gammal pentium så behöver du kanske mellan 2-3A på 12v och cirkus 5A på 5v.

Kollar på en hdd och han drar 0,4A 12v och 0,45A 5v

-/Christian
Post Reply