Eftermonterat cdradio?
Eftermonterat cdradio?
Om ni har multiplex elsystem i era peugeot:er så råder jag er att tala med närmsta verkstad.
Det är nämligen så att vissa bilstereoapparater skickar ut svaga pulser in i bilens isokablage! Vilket leder till att bilen kan upföra sig konstigt och ta skada av det!
Jag hörde med min verkstad i borås och jag fick köpa en isoadapter som man kopplar emellan isokablaget från bilen och stereon. kostade 48:- (rimligt) Om man ändå kopplar in sin stereo utan denna så kan den funka, men bilen tar skada av det. kan bli så att torkare kan starta i tid och otid.
jag kan skaffa fram artickel nummer på den som ni skal köpa ifall ni är osäkra..
Det är nämligen så att vissa bilstereoapparater skickar ut svaga pulser in i bilens isokablage! Vilket leder till att bilen kan upföra sig konstigt och ta skada av det!
Jag hörde med min verkstad i borås och jag fick köpa en isoadapter som man kopplar emellan isokablaget från bilen och stereon. kostade 48:- (rimligt) Om man ändå kopplar in sin stereo utan denna så kan den funka, men bilen tar skada av det. kan bli så att torkare kan starta i tid och otid.
jag kan skaffa fram artickel nummer på den som ni skal köpa ifall ni är osäkra..
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
Persa wrote:okej..! hur vet man om man har multiplex då? jag har en 206 gti 01... jag har bytit stereo och efter det slocknar ac displayen om man sätter på dimlusen innan man startar bilen...
skulle gärna vilja ha artikelnummer...
Låter som om du har drabats, men jag kan ju inte garantera att du får dina problem lösta eftersom du kanske har bränt en elektrisk krets i ett styrrelä. Jag ska kolla i bilen idag efter artickelnummer, hoppas du får bort dina problem med denna saken..
Återkommer med Artnummer..
Persa wrote:okej..! hur vet man om man har multiplex då? jag har en 206 gti 01... jag har bytit stereo och efter det slocknar ac displayen om man sätter på dimlusen innan man startar bilen...
skulle gärna vilja ha artikelnummer...
Här kommer det artnummer och sånt!
art.nr 970686
benämning: interface radio
Pris 48:- inkl moms
bogus wrote:Okej.. då bör jag nog kolla upp det lite närmare..
Hur vet man om man har multiplex system, och vad är det egentligen?
Multiplexsystem är ett digitalt elsystem. Vilket kan innebär att en kabel kan få olika funktioner beroende på vad som ska göras. T.ex en jord kan bli plus och tvärt om.
GriFFin wrote:bogus wrote:Okej.. då bör jag nog kolla upp det lite närmare..
Hur vet man om man har multiplex system, och vad är det egentligen?
Multiplexsystem är ett digitalt elsystem. Vilket kan innebär att en kabel kan få olika funktioner beroende på vad som ska göras. T.ex en jord kan bli plus och tvärt om.
Så fungerar det helt säkert inte! Jord är jord och "plus" (om du menar 12 V matning) är "plus" i alla elssystem, även de allra mest moderna systemen.
En ISO-kontakt är en standardiserad anslutning av bilradion med 16 kontaktstift. 8 av dem ligger i ett kontaktstycke och går till fyra högtara. De övriga 8 kontakterna ligger i ett annat kontaktstycke och där finns; Jord, 12 V permanent, 12 V via tändlås, skalbelysning samt styrning av motorantenn eller booster. De resterande 3 kontaktstiften kan ha lite olika funktioner och där verkar inte riktigt finnas någon enhetlig standard. Jag har sett seriella databussar, mute vid inkommande telefonsamtal, backväxelsignal till navigator o.s.v. Helt säkert är det i någon av dessa kontakter problemen uppstått. Ibland kompletteras de två kontaktstyckena med ett tredje och där råder total anarki.
Kolla t.ex. denna länk för lite pin-out.
När man ansluter en radio via ISO-kontakt gör man klokt i att kolla allting ganska noga. Mitt intryck är att det råder lite förvirring om vilka stift som egentligen gör vad och jag har funnit tvetydigheter även när det gäller något så centralt som hur 12 V ska anslutas. Det är inte bara oklart vilket stift som är 12 V via tändlås och vilket som är 12 V permamnent. Det är även oklart om 12 V permanent är för att ge fett med ström till radions slutsteg (för att avlasta tändningslåset) eller om det är för att radion ska behålla minnet utan back-up batteri. Jag har surfat massor på detta och de specifikationer jag hittat, har som sagt inte varit entydiga.
- Peter Igelhammar
- Crew

Så jag som har en 98ans Coupe med philips kassbandare, och skulle byta till en 02ans Clarions 406 cd, Kan allså då ha hittat anledningen till att varför den nya stereon inte säger ett blink ens då när jag montera den.
Följfråga. Räcker det i mitt fall med att köpa adaptern för 48 kr för att få igång den nya maskinen?
Följfråga. Räcker det i mitt fall med att köpa adaptern för 48 kr för att få igång den nya maskinen?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Det går inte att svara på utan att veta:
1) Hur radion uppfattar ISO standarden (pin-out förteckning).
2) Hur Peugeot uppfattar ISO standarden (pin-out förteckning).
3) Beskrivning av hur adaptern är kopplad (pin-ut förteckning).
F.ö. fattar jag inte varför det ska behövas en adapter över huvud taget. Lite äldre saker ska definitivt fungera utan, där kan det vara så att man på sin höjd behöver undvika att koppla någon enstaka kabel. Nyare radios kanske behöver prata med knappar i ratten, bilens datorer o.s.v. Jag vet inte, pillar inte med så nya prylar.
1) Hur radion uppfattar ISO standarden (pin-out förteckning).
2) Hur Peugeot uppfattar ISO standarden (pin-out förteckning).
3) Beskrivning av hur adaptern är kopplad (pin-ut förteckning).
F.ö. fattar jag inte varför det ska behövas en adapter över huvud taget. Lite äldre saker ska definitivt fungera utan, där kan det vara så att man på sin höjd behöver undvika att koppla någon enstaka kabel. Nyare radios kanske behöver prata med knappar i ratten, bilens datorer o.s.v. Jag vet inte, pillar inte med så nya prylar.
- Peter Igelhammar
- Crew

Tycker med att detta e ju en modern bil med ett iso-kablage. Då ska vad som man köper o pluggar in funka! Visst, extra displayen o rattfjärren blir annat, men iso'n gör ju att maskinen ska starta iallafall
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Peter Igelhammar wrote:Tycker med att detta e ju en modern bil med ett iso-kablage. Då ska vad som man köper o pluggar in funka! Visst, extra displayen o rattfjärren blir annat, men iso'n gör ju att maskinen ska starta iallafall
Funkar det för dig nu? För mig har det inte varit några problem. Hur det är på 406 har jag inte en aning om.
Googlade artikelnumret på adaptern och hittade en bild
Helt uppenbart är det fråga om att den undviker att koppla ihop vissa kablar mellan bilen och radion. Lite mer förbryllande är att vissa kablar verkar byta position i kontaktstycket. Iofs helt i linje med mina tidigare erfarenhet, alltså att det är lite si och så med ISO standarden. Men att kasta runt kablar är ändå lite utöver det vanliga tycker jag. Kontaktstyckena ser även ganska olika ut. Inte lätt att inse att kabeln skulle gå att koppla "ihop med sig själv" (??)
Helt uppenbart är det fråga om att den undviker att koppla ihop vissa kablar mellan bilen och radion. Lite mer förbryllande är att vissa kablar verkar byta position i kontaktstycket. Iofs helt i linje med mina tidigare erfarenhet, alltså att det är lite si och så med ISO standarden. Men att kasta runt kablar är ändå lite utöver det vanliga tycker jag. Kontaktstyckena ser även ganska olika ut. Inte lätt att inse att kabeln skulle gå att koppla "ihop med sig själv" (??)
- Peter Igelhammar
- Crew

GriFFin wrote:Peter Igelhammar wrote:Tycker med att detta e ju en modern bil med ett iso-kablage. Då ska vad som man köper o pluggar in funka! Visst, extra displayen o rattfjärren blir annat, men iso'n gör ju att maskinen ska starta iallafall
Funkar det för dig nu? För mig har det inte varit några problem. Hur det är på 406 har jag inte en aning om.
Nej, den nya stereon startar inte alls. Helt död. Och med Bengts inlägg sedan så skulle jag gissa vilt att min saknar spänning o att den e omkastad.
Vad tror ni?
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Peter Igelhammar wrote:GriFFin wrote:Peter Igelhammar wrote:Tycker med att detta e ju en modern bil med ett iso-kablage. Då ska vad som man köper o pluggar in funka! Visst, extra displayen o rattfjärren blir annat, men iso'n gör ju att maskinen ska starta iallafall
Nej, den nya stereon startar inte alls. Helt död. Och med Bengts inlägg sedan så skulle jag gissa vilt att min saknar spänning o att den e omkastad.
Vad tror ni?
Operation mätning, tag fram em multimeter och mät på stiften i isokablaget.
Och det brukar vara VAG-bilar som har kastat om tändningsspänning och ständig spänning. Men det förklarar ju inte din situation, för den skulle startat i vilket fall som.
Har du möjlighet att mäta?
- Peter Igelhammar
- Crew

Ja, har en enkel multimeter o en god elkunskap. Tycker maskinen från den nyare 406an ska rulla igång oavsett.
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare: