Kupefläkt, relä?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Puggen

Kupefläkt, relä?

Post by Puggen »

Reläet till min kupefläkt (205:a) har troligen fått fnatt. När jag vrider reglaget till fläkten så händer det ibland att fläkten ej startar. Om jag knackar på mittpanelen så startar fläkten. Har kollat kontaktytorna bakom fläktreglaget men dessa ser friska ut. Har jag en gång väl fått igång fläkten så börjar den inte strula innan jag slagit av tändningen. Ibland knackar det otroligt om reläet när jag försöker starta fläkten/tändningen.

Är det fel på reläet ? Vart sitter reläet till kupefläkten ?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det är inte så att det bara är själva fläkten som kärvar? Ta loss den o smörj upp lagren det tar bara 10 min.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Linnofil

Post by Linnofil »

Jag har nästan exakt samma problem. Fläkten funkar inte i de flesta fall. Om jag rycker och "juckar" fram och tillbaka på fläktratten så kan den ibland gå igång. Men det sker allt mera sällan. Mindre än en gång av hundra nu... Efter att ha läst en hel del trådar om kupéfläktar på detta eminenta forum så verkar det som att det mest sannolikt är "trög" kupéfäkt som behöver smörjas upp. Mer osannolikt är det något med styrelektronik och relän. Glapp i kablage och oxiderade kontakter kan väl inte uteslutas heller antar jag, men mycket osannolikt.

När jag vrider på fläktreglaget så hör jag hur det klickar (relä) i närheten av handsfacket. Är det ett relä inne i fläktmotorn, eller sitter det separat? Enligt Haynes manualen så sitter styrelektoniken inne i fläktenheten, gör den det på alla? Finns fler relän? (Verkar inte så på elschemat.) Eftersom det klickar till i enheten så antar jag att min ratt på panelen funkar och att jag inte behöver plocka ner panelen. Jag ska försöka ta ner fläkten i helgen.

Jag har en 405 SRi kombi -92 med XU9JAZ-DKZ, som också har andra "små" problem...
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

på 205:an finns en transistor som sitter mitt under mittpanelen, kollar man under ifrån förarsidan så ser man att det sitter ett kontaktstycke med 3-4 sladdar i, rakt uppåt i mittpanelen. Testa att ta loss och rengör kontaktytor.

Nr 1 på denna bild.
Image
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Post Reply