Tuta som bråkar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
heimat

Tuta som bråkar

Post by heimat »

Har en 307a från 2002 som tutan krånglar lite med. Upplevde under sommaren att den ibland inte funkade när man tryckte på ratten. Nu när det e kallt ute funkar den nästan aldrig.

Antar att under delen i mitten av ratten att det sitter nån slags kontakt där som aktiveras när man trycket. E det riskfritt att slita bort denna mjuka mittdelen o spana eller bråkar man för nära airbagen då?
Den felande länken!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Va??? Har fransmännen ballat ur och satt tutan i ratten menar du? Där skulle jag aldrig hittat den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bengt C

Re: Tuta som bråkar

Post by Bengt C »

heimat wrote:E det riskfritt att slita bort denna mjuka mittdelen o spana eller bråkar man för nära airbagen då?

Pilla inte med detta om du inte vet hur det ska gå till. Förutom att det finns pyroteknik inblandad :happy1: så finns det risk att du tänder en diagnoslampa för air-bagen som bara kan nollställas på verkstad. I vart fall kan sådant hända på en BMW. Peugeot har antagligen liknande teknik.
Knorren

Post by Knorren »

Har samma bekymmer på min bil också. Läste någonstans att det kunde vara lite av ett typfel och på onsdag ska jag påtala detta för verkstaden då bilen ska in på service så får vi se.
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
heimat

Post by heimat »

Knorren> Du kan la meddela vad dom säger om det o eventuellt vad det kostade. Skall ha in min bil med på garanti service på en annan sak och kan ju hänvisa lite till det din verkstad säger.
Den felande länken!
Knorren

Post by Knorren »

Ja det kan jag göra!
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det är jordstifte i ratten som har dålig kontakt. Klipp bort den och sätt dit en vanlig kabelsko som du skruvar fast i metaldelen i ratten.
Allt detta bakom kudde.
Låt en vst göra det.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
heimat

Post by heimat »

Blir en verkstad som får göra det helt klart. Bara surt att behöva betala 600pix i felsökning för en sådan liten sak men men tuta e bra o ha.
Den felande länken!
Knorren

Post by Knorren »

Lämnade in bilen igår på lite service och nämde även att tutan krånglade och påtalade att det "nog var det klassiska felet med jordstiftet" och killen bara nickade instämmande, så vi får se vad som är gjort när jag hämtar bilen i kväll.
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
Knorren

Post by Knorren »

Dom monterade någon bricka och moddade sedan jordningen, så nu är allt tip top!
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
Puggen

Post by Puggen »

Tyvärr går det utför med den franska bilproduktionen.

Hittar aldrig tuten när jag behöver den. Varför sätta den mitt i ratten, sista stället jag söker på. Ska väl sitta på högerspaken på en normal bil (=fransk). Som ett led i att tappa sin franska charm har min 207:a även reserven i bakluckan och inte under som brukligt.

Som sagt snart kan man lika gärna köpa tyskt, svensk, asiatiskt eller annat dussinmärke. Men som en bonus om man kör franskt så får man även riktigt gummi på reserven, trots att man numer måste slänga ut allt i bakluckan om man tvingas byta hjul.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Puggen wrote:Tyvärr går det utför med den franska bilproduktionen.

Hittar aldrig tuten när jag behöver den. Varför sätta den mitt i ratten, sista stället jag söker på. Ska väl sitta på högerspaken på en normal bil (=fransk). Som ett led i att tappa sin franska charm har min 207:a även reserven i bakluckan och inte under som brukligt.

Som sagt snart kan man lika gärna köpa tyskt, svensk, asiatiskt eller annat dussinmärke. Men som en bonus om man kör franskt så får man även riktigt gummi på reserven, trots att man numer måste slänga ut allt i bakluckan om man tvingas byta hjul.

Peugeot blir mer o mer tyskt
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Bengt C

Post by Bengt C »

Puggen wrote:Hittar aldrig tuten när jag behöver den. Varför sätta den mitt i ratten, sista stället jag söker på. Ska väl sitta på högerspaken på en normal bil (=fransk).

Chansen att hitta den ökar om man letar på vänsterspaken också. Där sitter den iaf på min franska bil. :wink:

Beträffande elsystemet så får franska bilar gärna bli helt igenom tyska, vad mig beträffar. Har kört 1.600 mil BMW 730i -92 efter 13.000 mil i Peugeot 605 och kvalitetskillnaden när det gäller el är otrolig. Man kan aldrig få förtroende för en bil, där fläkten t.ex. går ner lite i varvtal när man trycker på bromspedalen, eller där man ser färddatrons belysning gå lite i takt med blinkersen. Eller ta en sådan sak som säkringar. Peugeot verkar bara motvilligt erkänna att de är en bra idé. Sitter överallt utom på huvudstrålkastarna. Där ska det tydligen få lov att brinna lite om man får problem. Så jävla dumt! Minns att farsans 204 hade likadant för 30 år sedan.
Post Reply