byte termostat ES9
byte termostat ES9
Ett par frågetecken igen då, ska då byta termostaten på min 406 v6,a vet vart den sitter o så men är hela den sido kåpan där kylar slang o slangarna till väme paketet termostat huset? ha inte kollat så noga men måste man meka bort hela den sidan för o komma åt termostaten, så ja inte skruvar bort nått i onödan hehe... e ju van vid mitsubishi honda o toyota o sånt så.. mekade nästan aldrig peugeot när ja jobba som mek hehe... o absolut inte v6 or hehe...
Termostaten sitter i den andra detaljen sett från vänster på bilden. Den får du demontera helt för att kunna byta packningen som sitter pressad i botten på den.
Detaljen längst till vänster förbinder topplockens kylvattenkanaler och kan sitta kvar på motorn, de två sitter ihop och tätas med en o-ring.

Detaljen längst till vänster förbinder topplockens kylvattenkanaler och kan sitta kvar på motorn, de två sitter ihop och tätas med en o-ring.

Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Vauxhall VX220 Turbo -03
Packningen är separat och kostar 30:-. Termostathuset sitter med typ 4 skruvar ja men du får lossa alla slangar för att få loss den. Du får dränera kylvätskan först, kan vara dags att byta den ändå (12 tusen mil eller 5 år).
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
Vauxhall VX220 Turbo -03
IvarS wrote:Packningen är separat och kostar 30:-. Termostathuset sitter med typ 4 skruvar ja men du får lossa alla slangar för att få loss den. Du får dränera kylvätskan först, kan vara dags att byta den ändå (12 tusen mil eller 5 år).
ok då var de inte så jäkligt iaf
Nog är det jäkligt, tog mig 2-3 timmar inkl dränera kylvätska och fylla på ny med luftning. Finns luftnippel på termostathuset, kylaren och övre slangen till värmepaketet. Kanske nån mer men det ser du.
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
Vauxhall VX220 Turbo -03
IvarS wrote:Nog är det jäkligt, tog mig 2-3 timmar inkl dränera kylvätska och fylla på ny med luftning. Finns luftnippel på termostathuset, kylaren och övre slangen till värmepaketet. Kanske nån mer men det ser du.
oj de var många luftnings ställen
Packningen köper du på Peugeot, finns på samma sprängskiss som termostaten. Jag råkade få med en extra men kanske inte lönt att böka med. Sätter du in 40:- kan jag skicka den som brev iofs 
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
Vauxhall VX220 Turbo -03
IvarS wrote:Packningen köper du på Peugeot, finns på samma sprängskiss som termostaten. Jag råkade få med en extra men kanske inte lönt att böka med. Sätter du in 40:- kan jag skicka den som brev iofs
ahh vart i halmsta bo du? bor ju med här så hehe... slipper ja böka me o gå från jobbet för de hinner ja inte med innan dom stänger oftast, jobbar 5 mil från stan nämligen.