Byta bromsbelägg bak på Peugeot 307 -02, vad behövs?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
RealElwood

Byta bromsbelägg bak på Peugeot 307 -02, vad behövs?

Post by RealElwood »

Skall byta bromsbelägg bak, tänkte ev. åka till OK och hyra en lift, vilka verktyg behövs, räcker det med en stor Kamasa-sats och tving eller är det specialstorlekar på t.ex insex, torx eller något mer.

Alla tips mottages med öppen famn.
dado

Post by dado »

Bara belägg och inte skivor med?
Vive la république!
RealElwood

Post by RealElwood »

Jepp bara belägg, skivorna ser ok ut, men det får framtiden utvisa måste dem bytas med så gör jag det. Sist byttes nämligen skivor och belägg samtidigt, jag har alltid använt skivor längre än beläggen på tidigare bilar. Men detta är första Peugeoten för mig...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Nåt verktyg att skruva in kolvarna med måste du ha. Brukar ju kunna gå med en polygrip och en tving om man är försiktig så man inte skadar damasken. Det bästa är ju ett verktyg till det, biltema har billiga som jag tror passar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by RealElwood »

Det visade sig vara lugnt med bromsarna, när jag fått av hjulen visade det sig att jag hade nära 10mm kvar på varje belägg, det var kanten runt skivan som hade ganska grov rost, det var bara att åka ut å svarva med handbromsen dragen så blev det bättre med en gång.

Däremot har jag ett "klonkade" ljud under säten alternativt höger fram, jag har tittat på avgassystemet trodde det skulle sitta löst, men det satt hårt som bara den med gummipengar, förslag mottages tacksammast.

I framvagnen bände jag lite i styrleder och hjulupphängnig utan att hitta något som satt löst...
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

RealElwood wrote:Det visade sig vara lugnt med bromsarna, när jag fått av hjulen visade det sig att jag hade nära 10mm kvar på varje belägg, det var kanten runt skivan som hade ganska grov rost, det var bara att åka ut å svarva med handbromsen dragen så blev det bättre med en gång.

Däremot har jag ett "klonkade" ljud under säten alternativt höger fram, jag har tittat på avgassystemet trodde det skulle sitta löst, men det satt hårt som bara den med gummipengar, förslag mottages tacksammast.

I framvagnen bände jag lite i styrleder och hjulupphängnig utan att hitta något som satt löst...

Kolla överfallen till krängnnigshämmaren, i framkant på dom så är den hängd runt en stålpinne. lossa överfallet och sätt dit lite gummislang imellan. sen återmontera.

Förutsatt att krängstagen och spindelederna inte glappar, vilket är vanligt att dom gör.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
RealElwood

Post by RealElwood »

Richard Gustavsson wrote:
Kolla överfallen till krängnnigshämmaren, i framkant på dom så är den hängd runt en stålpinne. lossa överfallet och sätt dit lite gummislang imellan. sen återmontera.

Förutsatt att krängstagen och spindelederna inte glappar, vilket är vanligt att dom gör.

Jag provade att bryta med ett järn mellan kulleden och fästet för spindelleden utan att se något, jag kollade efter glapp genom att svänga hjulen när bilen var upphissad utan att hitta nåt.

kan jag kolla på något mer sätt, hur kollar man krängstagen???
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Ang kr hämmarfästena så brukar det ju mer knarra och knirka än klonka.. känn och ryck upp och ner krängnings stagen för att kontrollera glapp..
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

205gti mattias wrote:Ang kr hämmarfästena så brukar det ju mer knarra och knirka än klonka.. känn och ryck upp och ner krängnings stagen för att kontrollera glapp..

Dom först 01-02 klonkar efter ett tag, tro mig. Dom nyare har ett tightare mått. Men krängstag och spindellder är mycket vanligare.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
RealElwood

Post by RealElwood »

Richard Gustavsson wrote:
205gti mattias wrote:Ang kr hämmarfästena så brukar det ju mer knarra och knirka än klonka.. känn och ryck upp och ner krängnings stagen för att kontrollera glapp..

Dom först 01-02 klonkar efter ett tag, tro mig. Dom nyare har ett tightare mått. Men krängstag och spindellder är mycket vanligare.

Du hade så rätt, jag har varit ganska lat men idag bytte jag spindelleden.

Hursomhelst under tiden som jag höll på så rann det ut olja från vad jag antar är växellådan ca 1-2dl. Oljan kom iaf ut där drivknuten går in i växellådan.

Är detta växellådsolja, klarar jag mig med att fylla på olja, eller är detta något annat?...
Post Reply