Hej!
Jag tror undertecknad akademiker har tagit sig vatten över huvudet när det gäller den franska skönheten som står i garaget. Verkligheten skiljer sig från teorin och efter några nedslående erfarenheter börjar meklusten tryta. Ett besök på Bilprovningen resulterade i följande åtgärdslista:
- Krängningshämmare fram av (kulleden i staget har separerat)
- Taskigt lambdavärde & läckage avgassystem (med stor sannolikhet spricka i grenrör)
- Otillräcklig bromsverkan handbroms (vet inte vad det beror på, belägg och skivor borde väl vara ok eftersom den inte fick nedslag på den "vanliga" bromsverkan?)
Om den går igenom besiktningen hade "jag" även tänkt byta kamrem då jag inte har en aning om när den är bytt senast.
Finns det någon i Västergötland/Norra Halland/västra Småland (bilen står i Tranemo) som kan tänka sig att rädda livet på en Peugeot mot ersättning?
Mvh Lazarus
Rädda livet på min 205 GTI (outsourcing av mek)
Re: Rädda livet på min 205 GTI (outsourcing av mek)
Lazarus wrote:Hej!
Jag tror undertecknad akademiker har tagit sig vatten över huvudet när det gäller den franska skönheten som står i garaget. Verkligheten skiljer sig från teorin och efter några nedslående erfarenheter börjar meklusten tryta. Ett besök på Bilprovningen resulterade i följande åtgärdslista:
- Krängningshämmare fram av (kulleden i staget har separerat)
- Taskigt lambdavärde & läckage avgassystem (med stor sannolikhet spricka i grenrör)
- Otillräcklig bromsverkan handbroms (vet inte vad det beror på, belägg och skivor borde väl vara ok eftersom den inte fick nedslag på den "vanliga" bromsverkan?)
Om den går igenom besiktningen hade "jag" även tänkt byta kamrem då jag inte har en aning om när den är bytt senast.
Finns det någon i Västergötland/Norra Halland/västra Småland (bilen står i Tranemo) som kan tänka sig att rädda livet på en Peugeot mot ersättning?
Mvh Lazarus
ang handbromsen, kolla så att vajern rör sig fritt i sitt hölje.
205 Gti -89
krängninshämmarstaget kan du köpa på biltema för en 150kr tror jag det var.
Avgasläckaget gör så att du får felaktigt lambdavärde.
Ang bakbromsar, smörj upp dem, kolla att det är fettat vid handbromsamaturen i bak. kolla vajerarna om de är hela eller rostiga, byt dem, inte alls dyra! Samt belägg.
Var ju inga svårigheter där inte
Avgasläckaget gör så att du får felaktigt lambdavärde.
Ang bakbromsar, smörj upp dem, kolla att det är fettat vid handbromsamaturen i bak. kolla vajerarna om de är hela eller rostiga, byt dem, inte alls dyra! Samt belägg.
Var ju inga svårigheter där inte
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Nej, det borde inte vara så svårt. När jag undersökte grenröret blev jag dock lite avskräckt av skicket på bultarna det satt fast med, fastrostat är bara förnamnet...
Om "armen" på bromsarna som vajrarna sittar fast i rör sig fritt, är det beläggen som är kass då eller kan det vara något annat som kärvar och behöver smörjas?
Om "armen" på bromsarna som vajrarna sittar fast i rör sig fritt, är det beläggen som är kass då eller kan det vara något annat som kärvar och behöver smörjas?
Lazarus wrote:Nej, det borde inte vara så svårt. När jag undersökte grenröret blev jag dock lite avskräckt av skicket på bultarna det satt fast med, fastrostat är bara förnamnet...
Det är som sagt mycket viktigt att vajrarna inte är mer sträckta än att armen ligger i viloläge när spaken är nere. Fungerar det inte DÅ så kärvar nog oket.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
håll för utblåset på avgaset o se om det pyser nånstans... nån annan kan ju kolla om du inte ser/hör själv var det läcker. "alla" 205gti har sprickor i grenrör. ingen fara för lambdavärdet. det jobbigaste, och viktigaste, i din lista är kamremmen... det är trist, trångt och tidskrävande. kolla med nån kvartersmek som du vet är duktig.
handbromsen är som de andra säger bara att ta reda på vad som kärvar... aldrig fel med nån hjälp som kollar vad som händer när du drar i handbromsen. bromsarna kollar jag alltid över en gång om året vid hjulbyte på mina bilar... aldrig krångel på SBP då (utom på min cittra som tidigare ägaren hade gjort en patentare på så den spruta hydraulvätska över hela spindeln när den fjädra mycket... en fjäderbensrenovering senare så har den gått som en klocka).
är ju från hillerstorp i gnosjö kommun så smålänningen i mig anser att cittra/peugeot är den perfekta bilen för en smålänning... inte så svårt att skruva själv o billiga delar. kolla med autofrance här i helsingborg... billig som biltema med bra kvalitet. han säljer delar till renault och cittra men cittra delar ju motorer bl a med peugeot.
handbromsen är som de andra säger bara att ta reda på vad som kärvar... aldrig fel med nån hjälp som kollar vad som händer när du drar i handbromsen. bromsarna kollar jag alltid över en gång om året vid hjulbyte på mina bilar... aldrig krångel på SBP då (utom på min cittra som tidigare ägaren hade gjort en patentare på så den spruta hydraulvätska över hela spindeln när den fjädra mycket... en fjäderbensrenovering senare så har den gått som en klocka).
är ju från hillerstorp i gnosjö kommun så smålänningen i mig anser att cittra/peugeot är den perfekta bilen för en smålänning... inte så svårt att skruva själv o billiga delar. kolla med autofrance här i helsingborg... billig som biltema med bra kvalitet. han säljer delar till renault och cittra men cittra delar ju motorer bl a med peugeot.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."