Motorvämare till min 205.
Motorvämare till min 205.
Antar att det inte är standard med motorvärmare och kupévämare i 205orna? Jag har ingen aning hur det funkar med motorvärmare, sökte med blev inte mycket klokare. Hur går jag tillväga för att installera motorvämare och kupévärmare? Vad måste jag köpa? Vad kostar det?
Tacksam för all god info!
/Marco
Tacksam för all god info!
/Marco
- Ingemar406
Gå in på http://www.autokatalogen.se
Skriv in ditt regnummer och sök i trädet till höger på Tillbehör->Värme, elektrisk. Klickar du på värmarelementet så kommer du hitta en monteringsanvisning.
Du behöver anslutningssats, blockvärmare och grenkabelsats. Skriv ner artielnummer och gå till din favorithandlare för att fråga på pris.
Skriv in ditt regnummer och sök i trädet till höger på Tillbehör->Värme, elektrisk. Klickar du på värmarelementet så kommer du hitta en monteringsanvisning.
Du behöver anslutningssats, blockvärmare och grenkabelsats. Skriv ner artielnummer och gå till din favorithandlare för att fråga på pris.
Förr hade jag en Peugeot med turbo, nu har jag en Ford som suger. 
Se till att få värmaren som monteras på baksidan av motorn, mellan inloppet från kylaren och blocket, den säljs vanligen till MI16 motorerna men passar även på 8 ventilaren.
Värmaren som VANLIGEN säljs till 8 ventilaren monterar man under fördelaren å den positionen är helkass, du värmer upp både tempgivare och SAD"tomgångsventilen" utan att egentligen värma motorn jättemycket.
Du MÅSTE köra värmen i mins 3 timmar när den sitter där, annars tror sprutet att motorn är mycket varmare än den är när du skall kallstarta, gissa om det blir knas.
Värmaren som VANLIGEN säljs till 8 ventilaren monterar man under fördelaren å den positionen är helkass, du värmer upp både tempgivare och SAD"tomgångsventilen" utan att egentligen värma motorn jättemycket.
Du MÅSTE köra värmen i mins 3 timmar när den sitter där, annars tror sprutet att motorn är mycket varmare än den är när du skall kallstarta, gissa om det blir knas.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet wrote:Se till att få värmaren som monteras på baksidan av motorn, mellan inloppet från kylaren och blocket, den säljs vanligen till MI16 motorerna men passar även på 8 ventilaren.
Måste man köra värmen i minst 3h när den sitter på baksidan av motorn eller när man har monterat den under fördelaren?
marcoh wrote:snillet wrote:Se till att få värmaren som monteras på baksidan av motorn, mellan inloppet från kylaren och blocket, den säljs vanligen till MI16 motorerna men passar även på 8 ventilaren.
Måste man köra värmen i minst 3h när den sitter på baksidan av motorn eller när man har monterat den under fördelaren?
Den under fördelaren, undvik den om du kan.
Hans Hellström
snillet wrote:marcoh wrote:snillet wrote:Se till att få värmaren som monteras på baksidan av motorn, mellan inloppet från kylaren och blocket, den säljs vanligen till MI16 motorerna men passar även på 8 ventilaren.
Den under fördelaren, undvik den om du kan.
Det ska jag göra.
Hur ser förresten en motorvärmare ut till 205an? Tänkte att jag kanske till en början kunde kika om jag har en redan
Zkronk wrote:Nä, inte när jag köpte min för en dryg månad sen i alla fall.. Men den står inte listad till 205an, utan till 405 Mi16.snillet wrote:Zkronk wrote:Finns på Biltema annars för straxt under 500-ingen för själva värmaren
Har inte biltema slutat med dem ?
Hmm, kollade lite snabbt på websidan men hittade dem inte....
Hans Hellström
Jag kollade också lite, men det hittades ingenting när jag sökte på motorvärmare
Kollade i nyaste katalogen istället, och ser att det var till Citroën BX 19 som värmaren är, inte 405 Mi16 som jag trodde det stod..
Artikelnumret är 40-149 och kostar 399:-, undrar om dom sänkt priset sen jag köpte, eller om jag kommer ihåg fel
Kollade i nyaste katalogen istället, och ser att det var till Citroën BX 19 som värmaren är, inte 405 Mi16 som jag trodde det stod..
Artikelnumret är 40-149 och kostar 399:-, undrar om dom sänkt priset sen jag köpte, eller om jag kommer ihåg fel
Joi wrote:Jag köpte nyligen komplett kit till min 309 gti16 på biltema. Ska väl va samma värmare på 205 gti iaf. De andra modellerna vet jag inte.
Kostade iaf 980:- (varierar ju lite beroende på längd man vill ha på kablarna).
Det är den värmaren som sitter på baksidan på blocket.
Som sagt, värmaren som du sätter baktill där vattnet går in i botten på blocket från kylet, mellan "fördelningsröret" och blocket, den värmaren passar ALLA bensin XU med alublock iaf, både XU5/XU7 och XU9, tror faktiskt den passar även XU10.
Den som bara passar 8V motorerna och sitter under fördelaren är något att undvika.
Hans Hellström