Har en peugeot 406 v6 - 02 som börjat krångla.
Det har börjat vibrera i gaspedalen.
Det vibrerar inte hela tiden men det händer väldigt ofta nu.
Samtidigt som detta så började även bromsarna krångla.
Det vibrerar även i bromspedalen och när man ska bromsa in för att stanna så hugger det och låter mycket underligt.
Någon som kanske har en liten aning om vad det kan vara.
Att tillägga, esp har krånglat i ca 6mån (vad jag vet ), kommer upp på displayen att den är ur funktion. Kanske kan ha nåt sammanband.
Tack på förhand.. // Kattis
406 v6: vibrationer i gaspedal samt huggande bromsar
Kan det vara så att någon av dina bromskivor kanske är skeva, drar det i ratten eller vibbrerar den med?
Det kan även vara en absgivare som gått sönder, då det låter och hugger nere vid pedalen...
Det kan även vara en absgivare som gått sönder, då det låter och hugger nere vid pedalen...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Har precis samma fel. ESP/ASR är ur funktion lite då och då. Man märker när man bromsar in mjukt att den tjuv-aktiverar ABS:en en del.
Får även "Antipollution fault" ofta samtidigt som ESP/ASR slutar fungera. Varvid bilen svarar lite dåligt på direkt gaspådrag ibland (det tar ca 1sek innan full motoreffekt används, före det är den väldigt svag)
Kan detta vara drivaxelknuten som är påväg att haverera? Och vad händer om den gör det? Tappar man all drivning då?
Och kan detta ha något med "Antipollution fault" att göra?
Drivaxelknut = Drivknut?
Utöver det, några tips på att få regnsensorn att fungera igen? Jag tycks bara ha ett enda läge på intervallen just nu.
/Pelle
Får även "Antipollution fault" ofta samtidigt som ESP/ASR slutar fungera. Varvid bilen svarar lite dåligt på direkt gaspådrag ibland (det tar ca 1sek innan full motoreffekt används, före det är den väldigt svag)
Kan detta vara drivaxelknuten som är påväg att haverera? Och vad händer om den gör det? Tappar man all drivning då?
Och kan detta ha något med "Antipollution fault" att göra?
Drivaxelknut = Drivknut?
Utöver det, några tips på att få regnsensorn att fungera igen? Jag tycks bara ha ett enda läge på intervallen just nu.
/Pelle
Nuvarande Bil(ar):
Peugeot 206 2.0 CC - 02
Sålda bilar:
Peugeot 406 V6 Sedan -01
Peugeot 605 2.0
Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!
Peugeot 206 2.0 CC - 02
Sålda bilar:
Peugeot 406 V6 Sedan -01
Peugeot 605 2.0
Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!
EpoXXy wrote:Drivaxelknut = Drivknut?
Ja.
Om drivknuten eller drivaxeln skulle gå sönder totalt så förlorar du drivningen på minst det hjulet ja
Men det ska ganska mycket till innan det pajar bara sådär, det vanliga är väl att damasken brister och det kommer in skit där som sliter väldigt mycket på knuten.
Hursomhelst så är det nog inte det som orsakar ditt problem, men det vet de andra mer om.
Jo jag misstänker abs:en, men den har inte felmeddelat om abs:en.
Bara esp. Hade bilen inne på framvagnsinställning förra veckan och dom såg då att nåt stag i framvagnen var lite,lite krökt. Troligtvis så har han som ägt bilen innan kört in i en vägkant eller nåt liknande. Gick iaf inte att ställa tillrätta med framvagnsinställning. Så om bilen fått en smäll på ena sidan kan kransen gått sönder då?
För esp felmeddelade nämligen när jag köpte bilen, men han sa att han att den började felmeddela bara sådär.
Jag som hade hoppats på att det var nåt elfel eller nåt sånt.
Men ett dyrt kalas blir det om man måste köpa hela drivaxeln.
Men förklarar det isf varför det vibrerar i gaspedalen?
//Kattis
Bara esp. Hade bilen inne på framvagnsinställning förra veckan och dom såg då att nåt stag i framvagnen var lite,lite krökt. Troligtvis så har han som ägt bilen innan kört in i en vägkant eller nåt liknande. Gick iaf inte att ställa tillrätta med framvagnsinställning. Så om bilen fått en smäll på ena sidan kan kransen gått sönder då?
För esp felmeddelade nämligen när jag köpte bilen, men han sa att han att den började felmeddela bara sådär.
Jag som hade hoppats på att det var nåt elfel eller nåt sånt.
Men ett dyrt kalas blir det om man måste köpa hela drivaxeln.
Men förklarar det isf varför det vibrerar i gaspedalen?
//Kattis