Handbromsvajern släppte?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Znyder

Handbromsvajern släppte?

Post by Znyder »

Hej :)
Råkade dra lite för hårt i handbromsen och nu måste jag dra upp handbromsen till taket (överdriver) för att den ska stå kvar på parkeringen :)

Det lixom knäppte till när jag drog i handbromsen... kan det vara nått större fel eller är det bara att spänna den?

MVH
Pontus
Peugeot 206 GTi
krille!

Post by krille! »

Om den fortfarande får bilen att stå still så är det mest troligt bara en av vajrarna som gått av helt.
Hände samma för mig, spaken gick väldigt högt men det tog lite ändå, höger vajer gick av.

Ny vajer kostar under 200:- original och är lätt att byta, helst ska man vara 2 st, en som skickar fram den underifrån och en som tar emot i kupén.
Znyder

Post by Znyder »

Tack :)
Får ta och göra det imorgon.
Peugeot 206 GTi
Simon!

Post by Simon! »

Samma sak hände mig en vinter. Lämnade in och det var någon av de 3 vajrarna som hade brustit. Kostade 6000+ sek :) att laga :)
Jaguar x300 4.0l

Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
snusmummriken

Post by snusmummriken »

Simon! wrote:Samma sak hände mig en vinter. Lämnade in och det var någon av de 3 vajrarna som hade brustit. Kostade 6000+ sek :) att laga :)

kän dig BLÅST :D
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Simon Landberg wrote:
Simon! wrote:Samma sak hände mig en vinter. Lämnade in och det var någon av de 3 vajrarna som hade brustit. Kostade 6000+ sek :) att laga :)

kän dig BLÅST :D

LOL men ja... Varje vajer går på under hundringen, tar ca. en halv timme/sida att byta om det är allt man gör (för det mesta tar det längre tid då allt oftast är rostigt osv., men max 1,5 tim på kundbil).
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by krille! »

I Simons fall var det väl, förutom en annan bilmodell, något annat som krånglade eller skulle bytas i samma veva vilket då drog upp priset?

På 206an som trådskaparen frågar om är det iaf väldigt enkelt att göra hemma på gården när du tagit loss bakdäcket, 30-60 minuter.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

krille! wrote:I Simons fall var det väl, förutom en annan bilmodell, något annat som krånglade eller skulle bytas i samma veva vilket då drog upp priset?

På 206an som trådskaparen frågar om är det iaf väldigt enkelt att göra hemma på gården när du tagit loss bakdäcket, 30-60 minuter.

Jo, annan modell. Men mina priser och tidsangivelser gäller 406 och inte 206. Fast nog tror jag att 206 är enklare eftersom man slipper ta av bromsskivan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Claes B wrote:
krille! wrote:I Simons fall var det väl, förutom en annan bilmodell, något annat som krånglade eller skulle bytas i samma veva vilket då drog upp priset?

Jo, annan modell. Men mina priser och tidsangivelser gäller 406 och inte 206. Fast nog tror jag att 206 är enklare eftersom man slipper ta av bromsskivan.

Handbromsen har alltså inga backar på 206 utan den går på färdbromsens belägg då?
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Peugeot_605 wrote:
Claes B wrote:

Handbromsen har alltså inga backar på 206 utan den går på färdbromsens belägg då?

Japp
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496