205 bränslepumps fel?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
P205

205 bränslepumps fel?

Post by P205 »

Hej jag har en 205 1.1 junior -90 som inte vill starta längre.
Det började i höstas när bilen inte ville starta varje gång som jag ville. (man hörde inte bensinpumpen starta) Men med lite lirkande så har man alltid fått igång den.
Då hittade jag ett relä som sitter i motorrummet ,framför förar platsen som jag trodde var pumprelät (Grönt)men rengöring av relät gjorde ingen skillnad.Problemet har blivit värre o värre genom hösten.En kupe värmare har hjälpt ett tag, Men i går var bilskrället tvärdöd, motorn går runt men vill inte starta, Skickade i ett standard relä istället för det som jag trodde var pumprelät , Men det fungerade inte, Det slog till så fort jag satte det i kontakten så det är säkert inte likadant relä.
Har kört pumpen med matning direkt på kontakten vid tanken då går pumpen men motorn vill inte starta,
Den tänder till med start gas så tändningen kan man nog utesluta.
Finns det fler relän till bränsle systemet och i såfall vart? Säkringar?

Vill inte skrota bilen då den är billig i drift och helt rostfri

Mycket tacksam för tips
Mvh:
Tommy
spritis

Post by spritis »

Bensinpumpen sitter under högerdelen av baksätet, sitter med 6skruvar. Testa med direktström om den funkar, annars kostar en ny 4500 på mekonomen, men under 1000 kr på skroten.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

sprithitler wrote:Bensinpumpen sitter under högerdelen av baksätet, sitter med 6skruvar. Testa med direktström om den funkar, annars kostar en ny 4500 på mekonomen, men under 1000 kr på skroten.

Och typ 300 på biltema.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
mettis

Post by mettis »

Jag fick samma problem i höstas...i o m vinterförvaringen.
Skulle flytta min 205cj lite där på logen, den gick igång men stannade.
Sedan hörde man inte pumpen mer....så problemet kvarstår tills i vår!
Skulle underlätta om jag visste var reäet satt, eller hur man "tjuvkopplar" pumpen (som ju oftast inte pajjar sådär....?) :?
Post Reply