hur rutinerad mekaniker är Du/jag ????

Åsikter om forumet/hemsidan? Skriv det här isåfall.
Post Reply
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

hur rutinerad mekaniker är Du/jag ????

Post by Stig-Arne »

Fundering som jag har :

När man skriver ett svar i en forumstråd så vore det ibland bra om man visste ungefär hur rutinerad mekaniker den är som man svarar till. Detta för att inte i onödan skriva en massa som är självklart för de flesta, men som kanske en nybörjare ändå inte alltid har koll på = dvs t.ex jag själv !

Skulle man, som frivillig uppgift till vänster i forumets författarkolumn, kunna ange tillsammans med övriga personuppgifter hur rutinerad mekaniker man själv anser sig vara ? Exempelvis som graderingen i Haynes-böckerna, fast med nån mer passade symbol : ett antal Peugeot-lejon, baskermössor :lol: eller en varvräknare ? Nån har säkert nån roligare idé än så på den grafiska utformningen ?!?!
Exempel : http://i243.photobucket.com/albums/ff34 ... ck/niv.jpg

Eller är det onödigt, dvs de flesta på forumet känner varandra IRL eller...?

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tanken verkar god iaf, men jag undrar ändå......
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Tanken verkar god iaf, men jag undrar ändå......

Frågan är mest vem som ska bedöma hur duktig man är, och ingen blir ju någonsin fullärd.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: hur rutinerad mekaniker är Du/jag ????

Post by Stig-Arne »

Ojvafortdetgick wrote:
kunna ange tillsammans med övriga personuppgifter hur rutinerad mekaniker man själv anser sig vara ?

Alltså, hur man själv upplever sig och förhoppningsvis får svaren på rätt nivå . Gäller framför allt sektionen Mekhjälp&Teknik. Har iofs inget att klaga på där för egen del, men känner ibland om man ska försöka formulera ett svar : " hur mycket är underförstått ..."

( Gör en del manualer och lathundar för olika grejer i jobbet, är kanske lite yrkesskadad därifrån... )

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
HellMek
Crew
Crew

Re: hur rutinerad mekaniker är Du/jag ????

Post by HellMek »

Ojvafortdetgick wrote:
Ojvafortdetgick wrote:
kunna ange tillsammans med övriga personuppgifter hur rutinerad mekaniker man själv anser sig vara ?

Alltså, hur man själv upplever sig och förhoppningsvis får svaren på rätt nivå . Gäller framför allt sektionen Mekhjälp&Teknik. Har iofs inget att klaga på där för egen del, men känner ibland om man ska försöka formulera ett svar : " hur mycket är underförstått ..."

( Gör en del manualer och lathundar för olika grejer i jobbet, är kanske lite yrkesskadad därifrån... )

Jo men ändå. Jag anser väl mig själv som en duktig mekaniker som inte bangar för något. Men jag är ändå långt ifrån fullärd. När ska man ha max antal lejon, skiftnycklar eller vad det nu var?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Nja njäe det var bara en tanke...

Tar inte illa upp att det inte var bra. Räknar med att man måste komma med i snitt 10 idéer för att en ska va bra :wink:

Det är ju detta som är bra med forum, att man kan diskutera olika saker

205 / 309 / 406 / ZX

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ojvafortdetgick wrote:Nja njäe det var bara en tanke...

Tar inte illa upp att det inte var bra. Räknar med att man måste komma med i snitt 10 idéer för att en ska va bra :wink:

Det är ju detta som är bra med forum, att man kan diskutera olika saker

Jag sa inte att det var dåligt, och det är självklart bra att folk kommer med ideér. Men jag har lite svårt att tro att detta skulle funka till 100%.
Självklart ska man diskutera, och det gör vi ju nu :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag känner mig inte helt negativ till idén heller men det skulle behövas värkas lite till på det i så fall. Tanken är iaf god som sagt.
Hans Hellström

Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Fmcs har en rad där man skriver sitt yrke.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peter Igelhammar wrote:Fmcs har en rad där man skriver sitt yrke.

Har vi med, vissa skriver "onanist" där :wink:
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

TheDagger wrote:
Peter Igelhammar wrote:Fmcs har en rad där man skriver sitt yrke.

Har vi med, vissa skriver "onanist" där :wink:

och hobby: Petting
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Ankan
Senior

Post by Ankan »

men det ska väl komma en funktion som stödjer den här biten. Om ni kollar i kontrollpanelen, så vet jag att det finns nåt där man ska beskriva sina kunskaper.
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Angelika wrote:men det ska väl komma en funktion som stödjer den här biten. Om ni kollar i kontrollpanelen, så vet jag att det finns nåt där man ska beskriva sina kunskaper.

Jo, men nu vart det ju inte det som efterfrågades egentligen utan en synliggörande fuktion i forumet där man direkt ser "nivån".

Ett annat bra alternativ hade kunnat vara att när man ställer en fråga ange hur van man är på en skala vid att skruva. En gradering man klickar i, som en omvänd omröstning....typ. Specifikt för den frågan man ställt.

Skulle jag gilla iaf, vissa grejer kan man ju vara lite kass på även om man e en hök på annat, som dagger säger så är man ju aldrig fullärd.
Hans Hellström

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

denna funktionen behövs väl mest för de som är nya här. de flesta av oss som varit här en tid, som medlemmar eller bara smygläst, känner till vilka som vet vad de pratar om. iaf för mig väger svaret från ett tiotal personer här väldigt mycket tyngre än andras. klart man är glad för svar från andra också men man märker snart vilka som sitter på väldigt mycket kunskap även om de skriver sällan eller är nya här
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tror att det skulle vara självjusterande om man gav sig själv antalet skiftnycklar, eller vad det vara månde, och moderering/röstning.

Själv skulle jag ge mig en trea. Så jävla rudis på en del grejer, lider av... vahettere... Alzheimers ... småklantig meck. Men har en hel del att tillföra inom vissa områden.

I vissa sammanhang kanske man skulle förtjäna en fyra-femma, i andra en tvåa-etta, men jag uttalar mig heller inte i trea-kategorin och under.

Med självjusterande menar jag att mer eller mindre alla skulle bli treor med tiden. Få (utom de utan självinsikt) skulle ståta med femmor om man skulle sätta betyget själv. Moderatorbedömningar ifrågasätts alltid.

Bra idé i grunden, men svår att genomföra i praktiken.
EN 14497
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Tack för alla svar !!!! :)

Håller med Snillet Spambot några inlägg uppåt, tänkte inte på det innan men man kan ju t.ex vara en hejare på plåt&lack men mindre van med bilel för att ta nåt exempel... :idea: Bättre då att kunna ange per fråga hur rutinerad man känner sig

Tanken var att man själv, och bara man själv, skulle gradera sig utifrån nivån på de svar man hoppas få i olika frågor.

Enklast och bäst är nog att det är som det är : man svarar det man tror behövs på en fråga, åsså får frågeställaren fråga efter mer detaljer om det behövs. Är nog nått som man kommer in i rätt snart om man hänger lite mer på detta forum.

Kul debatt, men nu drar jag tillbaka mitt förslag.
( Kommer säkert på nått annat snart, håll utkik :wink: )

205 / 309 / 406 / ZX

Post Reply