Hopplös verkstad

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Zoomdriver

Hopplös verkstad

Post by Zoomdriver »

Hej!

Jag måste skriva av mig lite. Jag har köpt en fin Peugoet 407 av Sven Wixner i Uppsala i somras. I dagarna var den inne på 2000-milaservice.

När jag lämnade in bilen så bifogade jag en lapp med de garantifel som jag ville påpeka. Inga problem sade ordermottagaren, de skulle kolla på det.

Listan såg ut så här:

1. Farthållare slutar fungera ibland.
2. Skrap i växellådan mellan 1an och 2an på kall låda
3. Klonk i bakvagnen vid högersväng över gupp i långsam fart
4. Vibrationer i högtalare höger dörr fram

När jag hämtar ut bilen har meken på samtliga punker bara skrivit normalt/fel kan ej hittas. Ordermottagaren säger att om jag får några problem i fortsättningen så får jag lämna in bilen igen osv.

Nu till den stora frågan:
Tror bilverkstan att jag är helt jälva dum i huvudet eller?! Tror dom att jag lämnar in en lista med fel på skoj?! Antingen är mekanikern årets riks-pucko eller så tvingar Peugoet centralt verkstan att inte reparera garantifel?

Jag blir alldeles matt....
Peugeot 406 Break 3.0 V6 Sport *såld*
Peugeot 407 SW 1.6 HDI FAP -07
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Men herregud! Så där har det ju alltid varit. Ta med dig en kundmottagare och kör en sväng och påpeka felen. På nåt annat sätt lär du väl inte få ordning på problemen. Om du inte själv får tummen ur och fixar till sakerna, det brukar alltid vara det bästa.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
tino.carrasco

Post by tino.carrasco »

Vissa utav dom felen kan vara knepiga att upptäcka tyvärr. Hade ett dunk i framvagnen som verkstaden inte kunde hitta efter 3 besök..... jag hittade det efter 10 min under huven.
206 GTI 2002 Lucifer red
HenrikPersson

Post by HenrikPersson »

Jag hade missljud i motorn som verkstan i Malmö inte kunde höra. Körde till Helsingborg istället och där hittade dom det, defekt spännhjul till kamremmen - ganska viktigt att åtgärda kan man tycka..
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Lämna in den på en annan verkstad?
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Waern
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Clarre wrote:Men herregud! Så där har det ju alltid varit. Ta med dig en kundmottagare och kör en sväng och påpeka felen. På nåt annat sätt lär du väl inte få ordning på problemen. Om du inte själv får tummen ur och fixar till sakerna, det brukar alltid vara det bästa.

Vid fel som kommer och går samt missljud så är det alltid bäst att visa för kundmottagare/mek innan rep. Det är ju man själv som kör bilen som vet precis hur man får fram felen vilket kan vara svårt för meken att lyckas med.
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Peter Igelhammar wrote:Lämna in den på en annan verkstad?

Ja, det är väl så det får bli.

Jakob
Peugeot 406 Break 3.0 V6 Sport *såld*
Peugeot 407 SW 1.6 HDI FAP -07
kultis

Post by kultis »

Kan inte hjälpa att fylla på här. Lämnade in min bil, 407, efter att ha smällt med ett rådjur, det kanske jag inte kan skylla på verkstaden, men väl det som hände sen. Först visar det sig att dom missat att koppla in högtalaren i dörren som dom bytt, sedan när jag lämnar in bilen för att fixa det, ja se då kopplar dom ur låset i samma dörr, så det blev att åka tillbaka en tredje gång...och jag har inte hittat nåt domhar kopplat ur ännu...så tredje gången gilt antar jag
andrej

Post by andrej »

hmmm. jag boende i uppsala hade tänkt använda mig av Sven winxner för en garanti grej, dock mot en annan verkstad. köpt hos en annan bilhandlare och hade tänkt ha dom till att gå igenom bilen, men när jag hör detta så vet jag inte.

jag hade tänkt att få bilhandlaren jag köpte bilen av att åtgärda så mycket som bara går på mrfgarantin.

Vad har ni andra för erfarenheter av denna garantin, är det något som dom brukar slingra sig runt?

jag har läst konsumentlagarna och jag är inte den som ger sig, skulle nog vilja säga att jag kan vara en väldigt besvärlig kund, men jag har ju betalat för garantin på ett sätt....

vilket är bäst, märkesverkstad eller att lämna in bilen för ett riktigt M-test? inför den här rundan jag skall köra emot handlarn??
206 RC -04
dado

Re: Hopplös verkstad

Post by dado »

Zoomdriver wrote:Hej!

Jag måste skriva av mig lite. Jag har köpt en fin Peugoet 407 av Sven Wixner i Uppsala i somras. I dagarna var den inne på 2000-milaservice.

När jag lämnade in bilen så bifogade jag en lapp med de garantifel som jag ville påpeka. Inga problem sade ordermottagaren, de skulle kolla på det.

Listan såg ut så här:

När jag hämtar ut bilen har meken på samtliga punker bara skrivit normalt/fel kan ej hittas. Ordermottagaren säger att om jag får några problem i fortsättningen så får jag lämna in bilen igen osv.

Tror bilverkstan att jag är helt jälva dum i huvudet eller?! Tror dom att jag lämnar in en lista med fel på skoj?! Antingen är mekanikern årets riks-pucko eller så tvingar Peugoet centralt verkstan att inte reparera garantifel?

Erfarenheten har lärt mig att de i princip aldrig lägger tid på felsökning vid garantiåtgärd. Du ska begära att en mekaniker följer med på en tur så du kan påpeka felen. Det är det enda som funkar.
Vive la république!
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

andrej wrote:vilket är bäst, märkesverkstad eller att lämna in bilen för ett riktigt M-test? inför den här rundan jag skall köra emot handlarn??

Vilka är felen du vill ha åtgärdade då? Mrf garantin gäller ju bara fel som är "trafikfarliga", dvs som gör att du kan köra av vägen. :)
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
andrej

Post by andrej »

jag får det till att det gäller hela bilen? eller är jag helt fel ute?
mrf och M-test är samma organisation??

2. Omfattning
Garantin omfattar hela bilen med undantag för dels eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm etc., dels komponenter som inte har fått bedömningen normal eller detaljer som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen

Garantin gäller inte för fel, om säljföretaget kan göra sannolikt att bilen har blivit bristfällig på grund av
en olyckshändelse eller en annan liknande händelse,

en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t.ex. ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt har inverkat på bristfällighetens uppkomst eller omfattning eller

normal förslitning.

källa, www.mrf.se

EDIT: felen jag tänker på, jag hissade upp bilen själv hos en verkstad i helgen och kikade runt lite,
växellådan läckte olja.
när jag släpper upp kopplingen så klonkar det till lite.
206 RC -04
dado

Post by dado »

Andreas Bystedt: MRF test är mera omfattande än enbart att försäkra att bilen inte är "trafikfara".

andrej:

" felen jag tänker på, jag hissade upp bilen själv hos en verkstad i helgen och kikade runt lite,
växellådan läckte olja.
när jag släpper upp kopplingen så klonkar det till lite."

Det är inte troligt att vxllådan läcker olja. Det är mera sannolikt att oljan kommer från motorn och rinner ner på lådan.

Att det klonkar när du släpper kopplingen kan bero på dåliga motorfästen (ganska vanligt), men även dåligt dragna hjulbultar (been dere, done dat :oops: :lol: ).
Vive la république!
Andreas Bystedt

dado wrote:Andreas Bystedt: MRF test är mera omfattande än enbart att försäkra att bilen inte är "trafikfara".

Det är rätt, jag tänkte på punkten "normal förslitning" vilket givetvis inte är samma sak. Läste igenom mitt kontrakt nu som jag hade på en bil. :)
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
andrej

Post by andrej »

dado wrote:
andrej:

Det är inte troligt att vxllådan läcker olja. Det är mera sannolikt att oljan kommer från motorn och rinner ner på lådan.

Att det klonkar när du släpper kopplingen kan bero på dåliga motorfästen (ganska vanligt), men även dåligt dragna hjulbultar (been dere, done dat :oops: :lol: ).

Jag hissade upp bilen hos en vän som har en bilverkstad. Och han som är bilreparatör sa att det var växellådan, borde man väll sett på oljan i sig?

Motorfästen, tror jag med det kan vara, men det som konfunderar mig är att när kopplingen släpps upp mycket försiktigt så klonkar det till.
206 RC -04
TQAcke

Post by TQAcke »

Zoomdriver wrote:Hej!

Listan såg ut så här:

Ja, så där kan det vara ibland...

Jobbade själv på Svenska Bil på Chevrolet/Cadillac sidan ett par år, trivdes som fisken :P :P Många corvetter och camarosar har man bytt olja på.

Vad jag vill komma är att jag fick jämnt i samband med servicar in bilar som kunder påpekade en massa fel på vilket såklart i största mån lokaliserades och åtgärdades. Det var en självklarhet hos mig för kunderna har ju betalat dyrt för dessa bilar.
Kommer ihåg en mardrömsresa:

Får in en Chevrolet transport som ska ha Service och försöka hitta en skrap ljud någonstans vid svängning. Visst killen som hade bilen hade bultat på 18" fälgar vilket var min första tanke så efter okulärbesiktning kunde jag inte hitta nått. Var ute och provkörde (Jag kör aldrig skiten ur kundersbilar men var lite tuff för att framkalla detta oljud) men inget funnet. Meddelar kunden att jag inte hitta nått och han skulle komma och visa. Visst, sätter mig därbak där ljudet skulle komma från och fy Sa*an var han körde med bussen :evil: :evil: Han åkte alltså nästan på 2 hjul och visst uppstod små skrap ljud som kom från FÄLGARNA BAK.
Skrek till honom att han får lugna ner sig för denna bil är inte gjord för att köras som en Corvette.. Så är det ibland, så hetaste tipset är nog somt nämnt, TA med meken eller Kundmottagaren på en tur 8)

En annan sköning var:
En herre i sina bästa dar som körde en jätte fin cadillac STS -99 som det var många årsen han hade åkt komunalt. Han var så skakig och nervös hur det skulle gå och vilka tåg och bussar han skulle ta för att komma rätt. Vi gick igenom flera ggr och efter mycket om och men så lämnade han och skulle åter efter några dagar. Kl 07:00 lämnade han in nycklarna och åkte därifrån. Efter några timmar går jag ut och ska hämta bilen men hittar den inte. Första tanken var att jag missade den så jag kollade HELA parkeringen men icke. Meddelade verkan som var me och letade men icke. Så den måste alltså vara stulen tänkte vi men vi meddelar kunden innan vi ringer polisen kom vi överens om. Ringer och meddelar att vi inte hittar bilen och ska ringa polisen efter samtalet då herren säger ett ögonblick. Efter en kort stund så säger han med en skakig röst att han hade gjort bort sig, det visade sig att herren hade bilen i GARAGET HAHAHA Han hade glömt och ta med den till verkstaden efter som han var så fokuserad hur han skulle ta sig därifrån hahah Så kan det gå..

Tyvärr vart det långt och inte helt rellevant men

Mvh
Acke
Peugeot 605 srdt -94 SÅLD
Chevrolet 6.2D Silverado
Längtar efter en Peugeot igen :)
Citroen V6 -94 Break (Ska säljas)
Citroen 2.1 TD -98 Break
Vw polo 1.3 (blivande tvingande pendlarbil)
" IT CAN BE DONE "
Andreas Bystedt

TQAcke wrote:Efter en kort stund så säger han med en skakig röst att han hade gjort bort sig, det visade sig att herren hade bilen i GARAGET HAHAHA Han hade glömt och ta med den till verkstaden efter som han var så fokuserad hur han skulle ta sig därifrån hahah Så kan det gå..

Mvh
Acke

Men vad lämnade han in då? Ni fick ju nycklar, åkte han kommunalt dit med utan själva bilen? :lol:
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
TQAcke

haha

Post by TQAcke »

PRECIS :P
Chevrolet 6.2D Silverado
Citroen 2.1 TD -98 Break
" IT CAN BE DONE "
TQAcke

haha

Post by TQAcke »

PRECIS :P
Han lämnade in NYCKLARNA :lol: :lol:
Chevrolet 6.2D Silverado
Citroen 2.1 TD -98 Break
" IT CAN BE DONE "
dado

Re: haha

Post by dado »

TQAcke wrote:PRECIS :P
Han lämnade in NYCKLARNA :lol: :lol:
:lol:
Vive la république!
Post Reply