Ännu ett inlägg om majonäs, 205 GTI -89.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
DaF1e

Ännu ett inlägg om majonäs, 205 GTI -89.

Post by DaF1e »

Till att börja med, jag har sökt, och läst. Men inte funnit några direkta avslut på de trådar i ämnet som redan skrivits.
Jag har alltså funnit gott om majonäs i oljepåfyllningen och dess tillhörande slangar, även pyttelite längst ner på oljestickan och det är väl det sistnämnda som gör mig nervös. Har haft andra bilar där det också funnits lite klegg under oljelocket vintertid p.g.a. kondens, men aldrig i de mängder som jag just hittat på min Pega. Är det normalt med mycket kondens i fuktigt vinterväder i Pegor?
* Inget bubbel i expansionskärlet, däremot rann det från återcirkuleringen direkt vid kallstart!? Vad jag vet är termostaten okej, inga problem att få upp den i drifttemp, eller hålla den.
* Ingen olja i kylvattnet.
* Ingen märkbar förbrukning av kylvatten.
* Ganska vita avgaser direkt vid start, dock inte som ett riktigt toppackningshaveri. Försvinner efter 2-3minuters tomgångskörning.
* Som tidigare nämnts, inga problem med driftstemperatur. 85 grader vid körning och ca 90 grader vid stillastående enligt mätaren i bilen. Kylfläkten går igång vid ca 90 grader.
* Stabilt oljetryck enligt bilens mätare.
* Kör oftast sträckor på två mil, den borde bli tillräckligt varm för att få bort en del kondens på varje sådan tur?

Jag kommer givetvis att ta bort oljepåfyllningen och dess slangar för att göra rent så gott det går i dessa långa krokiga grejer.

Vad säger ni andra som har kunskap och erfarenhet av detta? Ska jag behöva riva av toppen? Det vill jag verkligen inte för det har jag inte tid med nu.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tycker din bil låter frisk, oroa dig inte.
Anledningen att det blir sånt klegg i oljepåfyllningen och dess slangar är ju att det inte sitter så att det blir nån direkt temperatur på grejerna, tror inte 2 mil är nog för att hålla skiten borta. Detta är en egenhet man lär sig leva med när man kört franskt ett tag ;)
Men det är klokt att rengöra slangarna typ en gång om året. Man kan även försöka isolera en del slangar om plats finnes.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Marcus

Post by Marcus »

I oljepåfyllningslocket och i behållaren du fyller oljan i sitter det nåt som ser ut som stålull. Det kan du ta bort för det försämmrer det hela och skapar ännu mer majonäs. Inte alls gjort för vårt kalla klimat. Fick det tipset för många år sen på en peugeotverkstad
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Marcus wrote:I oljepåfyllningslocket och i behållaren du fyller oljan i sitter det nåt som ser ut som stålull. Det kan du ta bort för det försämmrer det hela och skapar ännu mer majonäs. Inte alls gjort för vårt kalla klimat. Fick det tipset för många år sen på en peugeotverkstad

Tror faktiskt aldrig det suttit i en enda bil jag haft, togs nog bort tidigt av verkstäderna.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus

Post by Marcus »

TheDagger wrote:
Marcus wrote:I oljepåfyllningslocket och i behållaren du fyller oljan i sitter det nåt som ser ut som stålull. Det kan du ta bort för det försämmrer det hela och skapar ännu mer majonäs. Inte alls gjort för vårt kalla klimat. Fick det tipset för många år sen på en peugeotverkstad

Tror faktiskt aldrig det suttit i en enda bil jag haft, togs nog bort tidigt av verkstäderna.

Kan nog ha varit så att verkstäderna tog bort dom där tidigt som du säger. Varannan peugeot jag tittat på har det också varit borta.
I själva behållaren får man plocka isär den lite för att komma åt stålullen så där ser man den inte direkt iof. Men i locket syns det ju direkt
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Marcus wrote:
TheDagger wrote:

Kan nog ha varit så att verkstäderna tog bort dom där tidigt som du säger. Varannan peugeot jag tittat på har det också varit borta.
I själva behållaren får man plocka isär den lite för att komma åt stålullen så där ser man den inte direkt iof. Men i locket syns det ju direkt

Jo jag har sett det på andra bilar, men aldrig mina egna.
DaF1e

Post by DaF1e »

Sitter inget nät eller stålull i min bil.

TheDagger wrote:Tycker din bil låter frisk, oroa dig inte.
Anledningen att det blir sånt klegg i oljepåfyllningen och dess slangar är ju att det inte sitter så att det blir nån direkt temperatur på grejerna, tror inte 2 mil är nog för att hålla skiten borta. Detta är en egenhet man lär sig leva med när man kört franskt ett tag ;)
Men det är klokt att rengöra slangarna typ en gång om året. Man kan även försöka isolera en del slangar om plats finnes.
Det låter ju lite logiskt att Pega kan vara extra känslig för kondens då alla grejerna sitter utanpå motorn och därför aldrig blir lika varmt som i en "vanlig" bil. Jag kanske inte ska måla f*n på väggen ännu då jag också tycker allt annat verkar vara i sin ordning. Det enda jag fann onormalt var att det rann kylvatten ur återcirkulationen redan från kallstart, men det kanske ska vara så på Pega? Den går som sagt upp i temp som den ska och har inga problem att hålla den. Franska bilar är nytt för mig, jag har kanske en del att vänja mig vid precis som du skrev!? :wink:
BMW 540iA -94
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

DaF1e wrote:Det enda jag fann onormalt var att det rann kylvatten ur återcirkulationen redan från kallstart,

jag har kanske en del att vänja mig vid precis som du skrev!? :wink:

Det där beros på hur kylsystemet är draget, förmodligen är slangen kopplad på ett sådant sätt att den inte påverkas av termostat. Det har varit så på dom flesta cittra/pug jag meckat med också.

Man vänjer sig, sen är man såld för livet ;)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Som sagts ovan, bort med ullen, så har du en extra försäkring mot att det inte BLIR nåt bråk. Jobbigt när det blir tätt å sprutar olja ur oljestickahålen, blir kleggigt då.

Inte så himla vanligt att det händer men det HÄNDER ändå.

Sitter som sagt uppe i locket, den är LÄTT att se, sedan nere i oljepåfyllningen så är plasten trattformad, den trattformade biten går att dra ut ur påfyllningen. Kan va ett litet helsike å få loss den men det går. Under den finns en ulldutt lindad runt själva tratten också, bort med den och ihop med alltihop igen.

Skall också sitta en O-ring i det ena spåret i locket till påfyllningen, en stor rackare. Är lite blandade resultat med hur den behövs på olika bilar, vissa får knasiga avgasvärden och går illa om den är borta, medans vissa inte påverkas alls.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
DaF1e

Post by DaF1e »

snillet. Jag planerar att ta loss hela mojängen med tillhörande slangar och ta med till jobbet för rengöring idag. Så jag ska alltså ta ut tratten längst ned i behållaren och ta bort ull om det finns där? I övrigt finns det inga nät/ull i oljepåfyllningen på min bil. Jag har O-ringen i locket, menade du att jag ska ta bort den också eller?
BMW 540iA -94
Zkronk

Post by Zkronk »

Läste för ett tag sen här om en slags värmeslinga som man placerade innuti som grova slangen som går från vevhuset upp till botten på oljepåfyllningsburken.

Finns dessa fortfarande att köpa? Vart isåfall? Och vad för pris kan man förvänta sig? Och sist men inte minst; försvinner "majonäs-tillverkningen" om man kör med sån värmeslinga?

Visst går det väl säkert att göra någon hemmagjord historia, men det hade ju varit lättast om det är rätt längd osv på grejorna redan från början :D
DaF1e

Post by DaF1e »

snillet. Har nu skruvat av det jag ska ha med till jobbet och mycket riktigt så sitter det ull i ett nät under tratten. Såg det nu när jag fick loss behållaren och tittade in underifrån. Då tar jag bort det!

zkronk. Det enklaste är väl att åka till Peugeot och fråga. Vore mycket skönt att förebygga majonäsen om det är möjligt och inte kostar en förmögenhet.
Argh! Hur ska man hinna med allt!? :wink:
BMW 540iA -94
maeth

Post by maeth »

Jag har exakt samma grej på min 405 mi16... har varit fullt med klägg och det är inte topplockspackningen.
Inget konstigt med vattnet (bubblor, försvinnande) och ingen rök eller någonting.
Det har också krupit ner till stickan på min efter ett tag. Började i höstas med klegget och blev mer och mer.
Försökte rensa ut alla slangar men fick det var en jag inte fick loss :P sitter en lång slang som går runt och bakom motorn... kom inte åt.

Har slutat bry mig just nu, ska fixa det till våren, innan känns onödigt då det blir väl samma sak igen sålänge det är kallt och fuktigt... hade precis lagt massa pengar på fin olja innan det började :( ska köra på biltema nu ;)
Zkronk

Post by Zkronk »

Här är tråden som jag läste om det där i..

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... php?t=7162

Vet inte om jag kommer i närheten av någon pugg/cittra-handlare på ett tag. Ni tror inte att den där killen som har Autofrance kan ta hem en sån nu när man har artikelnummret?
DaF1e

Post by DaF1e »

Zkronk wrote:Här är tråden som jag läste om det där i..

Tack Zkronk! :) Får se om jag hinner åka till en Cittra-verktstad. Annars kör jag vidare och räknar med rengöring en gång om året kanske. Jag har ju turen att ha motorvärmare på min bil så jag antar att det inte är något akut problem för min del att köra utan värmare och eventuell förfrysning.

maeth. Biltemas olja är faktiskt både bra och billig. Deras helsyntet är API SL-klassad och det är flera klasser högre än vad som fanns när våra motorer konstruerades och även flera klasser högre än de billiga Texaco och Branford som brukar finnas i lågprisvaruhusen. Tror f.ö. API SM är de högsta som finns just nu. Nu är inte klassningen allt men det jag vill ha sagt är att oljorna är grymt prisvärda, och inte dåliga. Jag skulle rekomendera Biltema helsyntet 5W40 framför deras 5W50. Jag, med flera, har noterat lågt oljetryck vid hård körning med 5W50. Dessutom är 5W40 högre ACEA-klassad (samma API-klass dock).
BMW 540iA -94
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

DaF1e wrote:

Tack Zkronk! :) Får se om jag hinner åka till en Cittra-verktstad. Annars kör jag vidare och räknar med rengöring en gång om året kanske. Jag har ju turen att ha motorvärmare på min bil så jag antar att det inte är något akut problem för min del att köra utan värmare och eventuell förfrysning.

maeth. Biltemas olja är faktiskt både bra och billig. Deras helsyntet är API SL-klassad och det är flera klasser högre än vad som fanns när våra motorer konstruerades och även flera klasser högre än de billiga Texaco och Branford som brukar finnas i lågprisvaruhusen. Tror f.ö. API SM är de högsta som finns just nu. Nu är inte klassningen allt men det jag vill ha sagt är att oljorna är grymt prisvärda, och inte dåliga. Jag skulle rekomendera Biltema helsyntet 5W40 framför deras 5W50. Jag, med flera, har noterat lågt oljetryck vid hård körning med 5W50. Dessutom är 5W40 högre ACEA-klassad (samma API-klass dock).

De e nåt skumt med 5W50 oljan vid höga temperaturer. Har också märkt detta.
Hans Hellström

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

DaF1e wrote:

Ok.. Du skriver alltså att Biltemas olja är bra, men samtidigt att den är kass? En 5-50 som håller trycket vid varm motor sämre än en 5-40 är ingen bra olja. :lol:
Jag är medveten om att det inte är skräp de säljer, kanske prisvärd... Men åas. så kostar en bra (dyr) olja typ 100:-/liter och då vet man vad man får. Med 1-2 byten om året är det ju bara småpengar i det totala bilägandet ändå så varför chansa?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by maeth »

Ja jag köper ju iochförsig oljan genom företaget ;) så den blir ganska billig ändå :P
Kör på mobils helsyntet.... kostar ca: 300kr/4 liter för mig :D
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Claes B wrote:
DaF1e wrote:

Ok.. Du skriver alltså att Biltemas olja är bra, men samtidigt att den är kass? En 5-50 som håller trycket vid varm motor sämre än en 5-40 är ingen bra olja. :lol:
Jag är medveten om att det inte är skräp de säljer, kanske prisvärd... Men åas. så kostar en bra (dyr) olja typ 100:-/liter och då vet man vad man får. Med 1-2 byten om året är det ju bara småpengar i det totala bilägandet ändå så varför chansa?

Tror han observerat samma som mig att när temperaturen börjar närma sig kritiska nivåer så dalar oljetrycket drastiskt med 5w50 oljan, jag har själv kört med annan Xw50 olja som uppfört sig exemplariskt, samt 10w40 olja(från biltema) som också betett sig bättre i de situationerna.

Men då pratar vi extremt varmt alltså. Inte nå svenssonkörning inte :lol:
Hans Hellström

Nik

Post by Nik »

Hrmm, ta inte bort stålullen. Det är ett flamskydd mot baktändningar!

Bättre att försöka köra bilen lite längre sträckor och gärna ösa på lite så den blir riktigt varm, så slipper man förhoppningsvis dessa problem.
Som andra nämnt kan man även försöka lösa det mha uppvärmningstråd.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Post Reply