motorproblem 605 3.0 -91 LÖST IGEN....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
smidy

motorproblem 605 3.0 -91 LÖST IGEN....

Post by smidy »

tjenare, håller på att få hjärnblödnining på vår 605:a. För att ta det från början så har den gått dåligt en stund om den stått länge typ två tre veckor, för att sedan börja gå bra. Nu har problemet blivit konstant, motorn går som en påse nötter på tomgång, lyckas man komma iväg går det bra (automat), verkar som den såsar på åt h*lvete för mycket soppa på tomgång, vid felsökning med bilen på tomgång blev katen så varm att något smälte i växelviren, med stum växelspak som följd :evil: . så vad har jag gjort så långt då....nya stift och kablar....ny tändmodul....och tempgivaren längst fram, den gröna, som någon sade var den som styr sprutet "choken". så vad f*n hittar jag på nu??? lamdasond....eller kan det vara "barometergivaren" på torpedväggen?, och ja jag har badat motorj*veln i startgas utan förändring, har också plockat en spridarkabel åt gången och motorn går sämre för varje spridare man "dödar" fast det låter på avgasljudet som den skulle gå på 4 och en halv :roll: alla förslag motages tacksamt, en gammal bil, men så skön att köra :!:
Last edited by smidy on Sun Feb 10, 2008 14:55, edited 3 times in total.
Bengt C

Post by Bengt C »

Hej! När min motor går illa beror det alltid på att det kommit vatten i tändstiftsbrunnarna. Men eftrsom du bytt stift och kablar antar jag att vi kan utesluta det. Kanske att du skulle kasta ett getöga inuti fördelaren. Om man av ett eller annat skäl får vatten eller kondens där går motorn illa på samma sätt. Det brukar iofs inte hända med min V6, inte ens vid motortvätt. I övrigt har min motor bara gått illa då bränslpumpen höll på att ge upp. Peta in benet under tanken med motorn igång och sparka till. Om motorgången då ändras radikalt är det säkert bränslepumpen som håller på att ge upp. Gör det för att utesluta pumpen.

Två frågor: Hur långt har din bil gått? Lyser motordiagnoslampan? (Är den hel?)

Jag har haft glapp till tempgivaren (som sitter på motor, inte i kylet). Men då går motorn fortfarande bra (iaf när den är varm) åsså lyser motordiagnoslampan.

Kolla att slangen till MAP-sensorn (det är mycket riktigt en absoluttryckgivare) verkligen är hel. Inspektera den noga efter sprickor. Vill du krångla till det lite grand skulle du kunna mäta signalen med en voltmeter. Inte för att jag studerat det så noga på 605:an, men jag är beredd att sätta 5 spänn på att ena kabeln är jord, andra kabeln är 5 V (eller möjligen 12) och sista kabeln har en spänning som är proportionell mot absoluttrycket i insugningsröret. Den ska visa en viss spänning, kanske 3.5 V när motorn är avstängd. När den står på tomgång sjunker spänningen till, ska vi gissa 2.0 V, sedan hoppar den mellan dessa värden om du duttar på gasen. Du kan ju kolla potentimetern på gasspället på samma gång. Funkar på liknande sätt.

Jag tror no iofs att de flesta givarproblem som leder till taskig motorgång tänder diagnoslampan, så jag är egentligen inte så väldigt hoppfull när det gäller en undersökning som denna.

Om du tycker att motorn går illa och katten blir skitvarm så är det egentligen kanske mer troligt att det är gnista som fattas på en eller två burkar. Då går oförbränt bränsle och luft rakt igen om motorn och brinner i katten i stället. Fördelarlocket?

Jag har hört att det är vanlgt med strul i den givare som känner av vevaxelposition. Den sitter i kopplngskåpans överkant, tror jag. Jag vet emellertid inte hur strul med denna visar sig. Men jag har själv fått ut felkod på denna givare en gång, så den kanske inte är 100 på min bil, fast jag inte märkt något problem.

Kolla motors felkoder! Vet du hur man gör?
smidy

Post by smidy »

tackar för tippsen :D glömde ju skriva att jag bytt vevaxelägesgivaren....det var nr2 efter stift och kablar. och nej motordiagnoslampan lyser ej, eller jo med bara tändning utan motorn igång, men genast motorn startar så släcks den. nej jag vet inte hur jag utför felkodsläsning så vet du, berätta gärna. tror du att det kan vara en bra ide att dra ur slangen till barometern och prova utan? då jag fått för mig att den borde gå i "limp home" om den inte får någon vettig signal från barometern. bilen har gått just under 30 000, men tar ingen olja och inte några ovanliga ljud, möjligen lite ventilknack vid kall motor. i övrigt gör den bra, bara den inte hinner dö innan man kommer iväg, det blir sas sämre ju lägre motorvarvet är, blir en drastistk försämring bara genoma att lägga i växel, men över 1500 rpm, går den som vanligt, bra...
Bengt C

Post by Bengt C »

Har lite ont om tid här och nu men försöker föklara. Motorstyrssystemet har ett testuttag. Det är anslutet till den GRÖNA kontakten som hänger framför elektroniklådan i motorrummet. Samma anslutning är även ansluten till motordiagnoslampan i huvudinstrumentet. Först behöver du ansluta en liten 1 W lampa mellan denna anslutning och +12V. Där sitter redan motordiagnoslampan i instumentet, så om du kan se den behöver du inte ansluta en lampa i motorrummet. Sedan behöver du kunna kortsluta diagnosanslutningen mot jord. Jag brukar bara ta en sladd som jag trycker mot ett motorfäste eller liknande. Det är pin-2 i den GRÖNA kontakten vi snackar om. (Övriga kontakter är samma sak fast till andra tekniska system; ABS, fjädring...)

Slå på tändningen och jorda pin-2 i ca 3 sek. Då kommer diagnoslampan att blinka koden "12". Alltså först en blink, sedan två. "12" betyder; "Här kommer koderna...". Jorda igen under 3 sek. Nu kommer ytterligare en två-siffrig kod. Skriv ner på papper och fortsätt så. Sist kommer koden "11" vilket betyder; "Nu är vi klara!" Därefter kan du jorda i 10 sek om du har lust. Det rensar kodminnet. Koderna som kommer ut betyder fel i...

Code: Select all

13  Lufttemperatur
14  Vattentemperatur
15  Relä bränslepump
21  Gasspjällspotentiometer
22  Magnetventil tomgångsreglering
23  Stopp för tomgångsreglage
27  Hastighetsgivare
31  Självanpassning av blandningsreglering
33  Givare absolut tryck
34  Styrning av kanisterventil
36  Uppvärmning syresond
41  Svänghjulsgivare
42  Insprutning styrning
43  Knackningsreglering
44  Knackningsgivare främre
51  Syresond
52  Blandningsreglering
53  Matarspänning och batteri
54  Dator
56  Kod stöldskydd
62  Knackningsgivare bakre
00  Relä bränslepump (fel i aktivering)
91  Relä bränslepump (fel i aktivering)
92  Styrning av insprutningsmunstycken (fel i aktivering)
93  Magnetventil tomgångsreglering (fel i aktivering)
94  Magnetventil kanistertömning (fel i aktivering)
95  Kompressor luftkonditionering (fel i aktivering)

Finns en site www.ebaman.com där man kan registrera sig och ladda ner en fet manual till Citroën XM och där finns mycket info som är giltigt för 605 (tack för tipset Dagger :D ) bl.a. beskrivningar på sprutet Bendix Fenix 3B. Du kan också hitta en del vettig info på peugeot605club.extra.hu/letoltes.htm (tack för tipset Peugeot_605 :D ) men där är det mesta på ungerska på sidan och tyska i PDF:erna.
Last edited by Bengt C on Fri May 15, 2009 10:46, edited 2 times in total.
Bengt C

Post by Bengt C »

30.000 mil. Kolla bränslepumpen! Den går ofta sönder lite "gradvis" och vibrationer hjälper den att få upp trycket mot slutet. Vi har snackat lite om den här.
smidy

Post by smidy »

nu har jag varit på bilj*veln igen. felkodsavläsningen gav bara en felkod nr 14 vattentemp, vet inte om jag skall vara glad eller inte att det var bara en felkod :? det mystiska är att jag nyss bytt givaren (som jag tror är sprutets tempgivare) den som sitter längst fram på aluröret som går mellan cyl.bankarna på motorns högra (passagerar) sidan, bakom den sitter en givare till som åtminstone styr kylfläcktarna, då fläcktarna börjar gå för fullt om man drar ur sladden till den, tror fö att den är hel då kylfläcktarna fungerar som dom ska med hög och låg hastighet beroende på hur varm den är. men var sitter givaren till instrumentet? ingen av dessa två påverkar tempraturmätaren, som också fungerar som den ska. sitter det någon tempgivare till någonstans som jag inte hittat? våldsamheter mot tanken gav inget märkbart resultat, funderar på att mäta upp bränsletrycket, men jag har ingen aning vad den skall ha för tryck, någon som vet? vid dagens övningar gjorde den som den gjort dom sista gångerna jag haft igång den, går bra kall, kanske 3-4 minuter, för att sedan gå sämre och sämre ju varmare den blir. våldade loss växelspaken och var ut och körde några km, motorn går hyffsat över 1500rpm, men går helt kass under, går inte att stå still med driven i utan att ge en del gas. tipps och förslag mottages tacksamt!
Bengt C

Post by Bengt C »

Glad eller ledsen för att du bara hittade en kod? Tja, man ska alltid vara glad för att hitta få koder. Ledsen för att du antagligen bytt givaren för vevaxelläge i onödan. Att du fortfarande har felkod 14 är helt naturligt eftersom du inte raderat koden när du bytte givaren. Vissa bilar "glömmer" koder om de startats tillräckligt många gånger (kanske 50) utan att ett tidigare detekterat fel dykt upp. Tror Motronic ~1990 gör så, vet inte hur Bendix Fenix 3B (vårt sprut) är på den punkten.

Du har alltså kylfläktstyrning från givare på vattenröret. Då är din bil inte riktigt likadan som min -90. Peugeot har minst 4(!) olika utföranden på detta. Jag har en kontakt på kylarens högra gavel. Kanske kan din bil även starta fläkten efter att man stängt av motorn. Min kan inte det.

Tempgivaren till panelinstrumentet sitter lite mer svåråtkomligt i änden av ett vattenrör som går i vevaxels längdriktning. Mellan cylindrarna under insugningsröret. Jag har bytt den en gång, men minns inte riktigt exakt var den satt. Men det är i ändan av röret, inte mitt på.

Jag misstänker start att du har problem med gnista och att det är kopplat till fukt i tändsystemets högspänningsdelar. Det du beskriver; startar normalt och går sedan helt kass efter en stund. Den är liksom helt orkeslös på låga varv men om man tokvarvar lite och sedan belastar så kan man få den att dra. Tja, det är exakt sådan min är efter motortvätt. Det jag gör att att jag drar upp tändhattarna, virar en trasa runt en skruvmejsel och trycker ner i tändstiftsbrunnarna för att suga upp vattnet. (Har inte tryckluft, än.) Du har rotat runt och bytt stift och kablar, men ta av fördelarlocket och kolla hur det ser ut där inne. Exakt detta beteende får jag även på vår SAAB 900 -90 efter tvätt. Då är det kondens i fördelarlocket som kommer då motorn blir varm efter tvätt.
smidy

Post by smidy »

otroligt tacksam för ditt enagemang Bengt! att den felkodade för den bytta givaren var jag beredd på, men enligt din instruktion så nollade jag koderna genom att jorda pin 2 i gröna kontakten, kollade sedan felkoder igen, hade då bara 12 och 11, vilket jag tolkar som att den är "tömd" kan tillägga att lampan blinkade ruskigt snabbt efter "nollning" för att sedan bli normal. efter den angenäma provturen kollade jag felkoder igen 12, 14, 11, så det är fortfarande något vajs med tempraturstyrningen, skulle jag tänkt på det då när jag var på plats vid bilen så skulle jag ha ryckt kabeln till den bakre givaren när den började gå taskigt, OM den är involverad i sprutet så borde ecu tro att motorn är skitvarm iom att kylfläckarna går för fullt dvs givaren ökar motståndet mellan pin 1 och 2 ju varmare den blir=kontakten avdragen väldigt mycket motstånd, om du/ni tycker mina metoder är helt kassa så säg till, det är därför jag skriver lite vad jag tänker eller har gjort. visst kan det vara fukt, men det verkar otroligt, då bilen stått inne snart två veckor i 10-15 gradigt garage, fördelarlocket hade jag bort i våras (efter att bilen stått och gick som en påse nötter) såg då oförskämt bra ut, inget ärg eller så, bara en mörk rand där rotorn paserar "kontaktytorna" i locket, men det är klart, det är 3 skruvar det handlar om, ska försöka komma i väg en sväng ikväll, då tar jag av locket och kollar. postar senare om ev framgångar/backslag :roll:
Bengt C

Post by Bengt C »

Att kod 14 återkommer betyder att problemet med tempgivaren inte är löst. Sannolikt har du glapp i givarkontakten. Vicka lite, kanske lite sprut med elektronikregnöringsspray inuti. Pilla ihop hylsorna med en liten instrumentskruvmejsel. Polera flatstiften med Häxan kopparputs och tops. Det är vad jag brukar göra i sådana lägen.

Givaren till kylfläktarna (som antagligen är en termokontakt) har säkert ingenting med ECU:ns uppfattning om motortemperaturen att göra. ECU:n använder bara sin egen givare. Om den signalen bedöms felaktig så gissar den på 90'C helt enkelt. Givaren har ca 200 ohm vid rumstemp och ca 2000 ohm vid normal motortemp.

För ett år sedan brakade min bakaxel sönder pga rost. Medan jag tittade vilken skit BMW marknaden erbjuder för 10-20.000 kr, så bestämde jag mig för att laga min Pegga. (Åsså råkade jag köpa en fin 730 i alla fall...) BMW togs i drift och Peggan blev stående. I samma veva motortvättade jag Peggan och när jag skulle torka den (genom att köra den varm) började den hosta, ungefär som vanligt. Jag tänke att här kommer bilen att står i månader så då måste den ju torka. När jag sedan körde in den i garaget ett halvår senare så gick den fortfarande uselt. Så det verkar inte som den här typen av fuktproblem försvinner bara för att man väntar länge. Jag har alltså för närvarande samma problem som du, även om jag i nuläget kryper mest under bilen.

Då har du alltså gått igenom det mesta i tändsystemet, utom tändspolen. Den kan nog spricka i plastlocket och släppa in fukt den med. Vad vet jag? Resistansmät den åtminstonde. Tag först bort alla tre kablarna.Mellan flatstiften ska det vara några få ohm, mellan något av dessa och högspänningskontakten flera kiloohm. Mellan högspänningskontakten och spolens hölje, eller fastsättningsblecket, ska det vara oändligt motstånd. Du ska bli misstänksam även om motståndet är mycket högt, typ några megaohm. Då kan det vara isoleringsproblem i spolen.

I denna tråd finns en olycksbroder som har ungefär samma symptom som vi. Tyvärr vet jag inte om Lund_605 fått ordning på det hela eftersom han/hon inte följt upp tråden och berättat hur det gick. (Tråkigt och bara allt för vanligt.) Peugeot_605 föreslog byte av tempgivaren, men det har du ju gjort. Jag ställer mig iofs fortfarande frågande till att den givaren kan ställa till med så mycket om den är felaktig. Jag har ibland pillat lite med tempgivaren som mäter insugsluften, vid trotteln, som åtgärd för att försöka släcka diagnoslampan. Inte heller vid glapp där, har jag haft dålig motorgång.
smidy

Post by smidy »

its alive :!: :!: att man aldrig börjar med dom enkla sakerna :oops: det var kolet i fördelarlocket som var borta.....eller det låg som pulver nere i locket, tack för att du tjatade om fukten, annars skulle jag aldrig tagit bort locket, då det inte var så länge sedan det var bort och då såg frächt ut, så även nu förutom kolet då, turligt nog har jag svårt att slänga saker, så jag hade flera gamla lock från olika bilar liggandes och helt otroligt så hade jag ett med rätt diameter på kolet som jag opererade över i pegga locket :king: före det så fifflade jag med allehanda givare och kontakter med motorn igång.....sedan hade jag nästan hela registret med felkoder 8) som jag nollade bort, var sedan ut och körde en sväng och provade felkoder igen 12-11 :laughing3: underbaaart :!: tuusen tack bengt!! men eftersom du verkar rätt inne på 605:or :roll: kanske du också vet hur man läser felkoder till fjädringen, lampan vid knappen börjar blinka efter en stunds körning, är väl inte sådär superviktigt men det skulle ju vara roligt om det gick att få igång det igen. ecc lever också ett eget liv men där finns massor av trådar så det tror jag jag kan leta upp själv
Bengt C

Post by Bengt C »

smidy wrote:...turligt nog har jag svårt att slänga saker, så jag hade flera gamla lock från olika bilar liggandes och helt otroligt så hade jag ett med rätt diameter på kolet som jag opererade över i pegga locket :king: ...

Härligt med sånt :D Fixat och köstade inte en spänn! Ibland kan man bränna motståndet i rotorn också. Det har hänt mig ett par gånger med mindre Bosch-förderlare. Dock har jag inte upplevt det på de större bitarna som sitter i 6-cylindriga motorer. När det händer kan man helt enkelt löda en liten kabel på rotorn som bryggar över den brända resistorn. Funkar hur bra som helst tills man får tillfälle att köpa ny rotor.

ABS: Upp till feb/mars-91 hade bilarna Bendix ABS (inget vaccumservo och 48 kugg på kransarna). I sådana fall kan du ha nytta av detta tips. Koderna nedan gäller Bendix ABS. Bosch har antagligen andra koder.

Utöver motor kan man också diagnosticera ABS (grå) och elektronisk fjädring (blå). I min bil är diagnosen död på servostyrnigen (gul) och ECC:n (brun). Kanske kan man inte ta koder med en liten lampa där? Du tar fram koderna på samma sätt som hos motorn, bara att du använder en annan kontakt. Jag har samlat koder från lite olika håll och här är vad jag kommit över (jag klipper in hela mitt dokument):

Code: Select all

KOD  BESKRIVNING                            KÄLLA

GRÖN - Tändsystem/insprutning
  -----------------------------

13  Lufttemperatur
14  Vattentemperatur
15  Relä bränslepump
21  Gasspjällspotentiometer
22  Magnetventil tomgångsreglering
23  Stopp för tomgångsreglage
27  Hastighetsgivare
31  Självanpassning av blandningsreglering
33  Givare absolut tryck
34  Styrning av kanisterventil
36  Uppvärmning syresond
41  Svänghjulsgivare
42  Insprutning styrning
43  Knackningsreglering
44  Knackningsgivare främre
51  Syresond
52  Blandningsreglering
53  Matarspänning och batteri
54  Dator
56  Kod stöldskydd
62  Knackningsgivare bakre
00  Relä bränslepump (fel i aktivering)
91  Relä bränslepump (fel i aktivering)
92  Styrning av insprutningsmunstycken (fel i aktivering)
93  Magnetventil tomgångsreglering (fel i aktivering)
94  Magnetventil kanistertömning (fel i aktivering)
95  Kompressor luftkonditionering (fel i aktivering)

GRÅ - Låsningsfria bromsar
  --------------------------

13  Matning till magnetventilerna            1
14  Bromsvätskenivå                            8
15  Säkerhetsrelä                              7
21  Säkerhetsrelä                            1
22  Säkerhetsrelä                            1,9
23  Diod för bromsvarningslampa                8
24  (33) Givare vänster bakhjul                8
25  (34) Givare höger framhjul               1,8
31  (35) Givare höger bakhjul                  8
32  (41) Givare vänster framhjul               8
42  Magnetventil för höger framhjul            8,9
43  Begränsningsventil för höger framhjul      8
44  Magnetventil för vänster framhjul          8
45  Begränsningsventil för vänster framhjul  1,8,9#
51  Magnetventil för höger bakhjul             8
52  Magnetventil för vänster bakhjul         1,8
55  Minnesfel ECU                              7

BLÅ - Elektroniskt styrd fjädring
  ---------------------------------

21  Hastighetsgivare                           9
24  Fel givare gaspedal                      1,9
25  Givare karroshöjd                          9
31  Fel manöverreglage (stötdämpare)         1

KÄLLA:

1 - Peugeot på Hisingen
  7 - Skumt Polskt dokument
  8 - tomas_t
  9 - Jan Erik Nilsson (bekant)

# Peugeot anger höger, tomas_t & Jan Erik anger vänster.

Notiser:

GRÖN - Lampan lyser mellan koderna.
  GRÅ  - Lampan släckt mellan koderna, lampan blinkar svagt.
  BLÅ  - Lampan lyser mellan koderna.

Återställning av kodminne:

GRÖN - Jorda diagnosuttag ca 10 sek.
  GRÅ  - Jorda diagnosuttag ca 10 sek.
  BLÅ  - Jorda diagnosuttag ca 10 sek.

Fjädringen (BLÅ) måste återställas efter slutkod 11. Den kan ev visa
  någon kod efter denna, t.ex. kod 14. Försöker man då nolla efter att
  14 blinkat fram, sker inte nollställning!
Last edited by Bengt C on Fri May 15, 2009 10:48, edited 2 times in total.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

smidy wrote:det var kolet i fördelarlocket som var borta

Både Volvo och BMW har tydligen samma lock på nån modell, fast billigare än Pug/cit original :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bengt C

Post by Bengt C »

TheDagger wrote:Både Volvo och BMW har tydligen samma lock på nån modell, fast billigare än Pug/cit original :)

Japp, men det är under alla omständigheter löjligt dyrt. Här har vi MECA 700:- och BMW $100. Löjliga belopp för lite bakelit. Trevligt när man kan pilla ihop det helt utan kostnad och lura hela systemet... 8)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:
TheDagger wrote:Både Volvo och BMW har tydligen samma lock på nån modell, fast billigare än Pug/cit original :)

Japp, men det är under alla omständigheter löjligt dyrt. Här har vi MECA 700:- och BMW $100. Löjliga belopp för lite bakelit. Trevligt när man kan pilla ihop det helt utan kostnad och lura hela systemet... 8)

Tror Volvo original var billigast ändå, enligt en på Citroënakuten iaf.
En i övrigt så fin motor borde egentligen ha fördelarlöst. Det har ju 2,0 i samma bil.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
smidy

Post by smidy »

tusen tack :king: beng! hinner inte fiffla något ikväll men kanske imorgon kväll, hoppas bara att "extern lampa läsa koder" fungerar på dom andra kontakterna, vilket det inte gjorde på motor/sprut, men då fanns ju lampan i huvudinstrumentet eller går det att läsa koder från dom andra kontakterna på samma lampa i huvudinstrumentet? verkar föga troligt iofs, men när det nu handlar om en fransk bil så är det väl inte omöjligt att varanan bil ska ha + till lampan och varanan (-) för att det ska fungera, provade bara med + till motor/sprut och när inte det fungerade kollade jag lampan i instrumentet och där var det diskotek, så jag brydde mig aldrig om att exprimentera, nåja som sagt det är inte så viktigt, men jag ska nog lägga en eller 2 timmar på att försöka läsa felkoder på både det ena och det andra. om jag får ut några koder så kan jag ju ringa den lokala (åland) pegga verkstaden å fråga vad koderna betyder.....efter att jag bytte lådan i bilen så lyste diagnos lampan i bilen....ringde pegga verkstaden och frågade om dom kunde läsa ut koder...."nej den modellen (3.0 sv) såldes aldrig på åland så vi har inga kompendier eller utrustning till den modellen, men kom hit med bilen så lagar vi den åt dig" :roll: hipp happ skulle tro det efter ett sånt utalande.....
Bengt C

Post by Bengt C »

Jodå, det ska gå att läsa felkoderna med en yttre lampa. Men du måste använda en svag lampa. Den ska vara på 12 V och ca 1 W. Finns strömangivelse ska det inte vara mer än ca 0.1 A. Diagnosuttagen driver svaga elektriska signaler, så någon blinkerslampa på 21 W eller så funkar inte! Den kan t.o.m. skada elektroniken. Vill man vara riktigt säker ersätter man lampan med en lysdiod som man seriekopplar med ett 470 ohms motstånd. En sådan kombination drar bara 0.02 A. Lampan ska i samtliga fall kopplas mellan diagnosuttaget och batteriets +12V anslutning.

Du får fram koderna genom att när lampan är ansluten samtidigt jorda diagnosuttaget. Det är alltså lite fiffiga saker som pågår här. Diagnosuttaget är in- och utgång samtidigt. Dels känner den att du signalerar till ECU:n när du jordar och dels så meddelar ECU:n sig med hjälp av lampan. Allt på samma uttag!

Motorstyrsystemets paneldiagnoslampa är händelsevis inkopplad på det sättet jag beskrev ovan. Därför går den att använda i stället för en yttre lampa. Detta gäller inte övriga system. Diagnoslamporna för ABS och fjädring är inte kopplade på detta sätt, så där måste du ha en yttre lampa (eller lysdiod och motstånd) som du ansluter lite provisoriskt. Observera mina noteringar ovan att fjädringen (grå) bara förmår tända lampan lite svagt. Antagligen överbelastar man diagnosuttaget en aning med lampan och man ska nog inte hålla på jättemycket med det. Bättre med lysdiod där antagligen.

Vad har du för bromssystem? Bendix (högtryckspump, inget vaccumservo) eller Bosch?

smidy wrote:...efter att jag bytte lådan i bilen så lyste diagnos lampan i bilen...

Vilken diagnoslampa? Det finns flera stycken. Har automatlådan en egen, eller?

Jag kan inte hjälpa dig med ECC eftersom jag inte ens tror att jag har sådan. Jag har elektroniskt styrd värme med en AC-knapp. Men jag vet att värmespjället kan strula. Tror vi diskuterade det lite i denna tråd.

Jag har däremot hyfsad kläm på elektroniska fjädringen. Vid de körsträckor vi talar om här, är det min erfarenhet att ventilerna i främre stötdämparna pajar. Det brukar tända diagnoslampan redan från start. Man kan resistanmäta stötdämparna för att konstatera detta problem. Det är också vanligt att lödningarna spricker i den elektronikbox som behandlar hastighetssignalen på växellådan. Då händer flera saker som man kan märka; Diagnosen för fjädringen tänds efter en stunds körning och bilen hårdnar i chassiet. Servot går lätt hela tiden. Servot drar på allt den har, eftersom den tror att bilen står still. Man får då ta ut det aktuella kretskortet och löda om alla lödningar. Antingen med lödpenna (tar en stund) eller varmluft (risk för överhettning). Elektronikboxen sitter till höger under handskfacket och är något större än ett cigarettpaket. Den har en 9-polig kontakt och kabeln som är ansluten på pin-1 är märkt "131S" och den på pin-9 är märkt "M52V". Jag har för mig att Claes_B här på forumet har skrivit att boxen kostar 1000 kr. Men min erfarenhet är att den är lätt att laga.

Ungerska sidan, som jag nämner en bit upp i tråden, har ett tyskt schema som är giltigt för modellår -91. Jag har ett svenskt för modell -90, endast på papper tyvärr.
smidy

Post by smidy »

tusen tack bengt! att diagnoslampan(motor/sprut) lyste efter lådbytet var ganska enkelt, helt enkelt slangen från map sensorn som krupit av när motorn tiltade ner sig, tillbaka med slangen så var lampan släkt :shock: hehe, ville bara göra mig lite lustig över den sk auktoriserade peugotverkstaden här. nä det är nog bäst att göra själv, med hälp av forum som dessa, så vet man vad som är trasigt och vad som är helt och vad som inte gör något om är trasigt (typ hela elsystemet....fransoser), ska försöka läsa lite koder ikväll om inget oförutsett inträffar. var jag nu ska hitta en 1w lampa......den jag hade förut var en 5w istrumentlamapa....nåja jag får gräva lite, med lite tur har jag lysdioder liggande någonstans, tror att jag kanske kan ha "färdig för 12v" lysdioder med lite tur. hör av mig när jag läst lite koder. jo just d, det torde vara bendix bromsar/abs då det inte finns någon vakuumservo, endast någon elhydraulpump som låter som den ger upp när som helst, men det gör den tydligen inte då den låtit i dom ca 5 år vi haft bilen troligtvis ännu längre, liiite iriterande då den drar igång nu och då verkar också ta ström som ett as, då alla lampor på bilen fadar till när den startar, men men det är ju ett franskt elsystem det handlar om, så kanske man ska vara glad att inte allt slocknar när någon större strömkonsument startar, nytt batteri (under 1 år) och laddar 14,1 på tomgång 14,4 med lite varv, så det är troligtvis jordfel någonstans, och hitta det är nog en 7:a på lotto då jag gått over alla (?) jordpunker under huven, den vid vä strålkastare och den på högersida vid kylaren har jag helt sonika klippt bort peugeots exelenta kontaktstycken och lödit på en 6mm2 kabel som jag jordat "säkert" dom två små på insuget har jag lödit fast kabelskorna på för att vara säker på god kontakt, ingen spänning att tala om om man mäter från jord på motorn till minus på batteri, typ något 0,001 eller så, vilket jag tolkar som helt ok. så jag antar att det nog är ett fel man kommer att hitta av en slump när något annat går sönder och man är där och "gräver"
smidy

Post by smidy »

jahapp då har man varit på den igen.....diagnoser för allt utom motor/sprut går inte....fransoser :twisted: på min bil så går det bara en kabel till alla diagnoskontaker utom motor/sprut....dessutom började den småhacka på tomgång med växel i igen :twisted: men det tror jag att jag listat ut vad det beror på, troligtvis är rotorn som ett 80:ians sandpapper där kolet går mot efter som den troligtvis gått ett tag med gnistgap där, är ju snudd på omöjligt att se med rotorn på plats....å jag som tänkte åka 605 till jobbet imorgon :roll: får sova på saken tror jag....risken är nog att det blir en sväng till garaget imorgonbitti och byta till 405:an som jag lämnade där nu, känns lite vanskligt att åka på jobb med 605:an som det verkar nu, då jag pendlar 8 mil per dag. ja ja sånt är livet iblan framgångar ibland backslag :?
Bengt C

Post by Bengt C »

smidy wrote:jahapp då har man varit på den igen.....diagnoser för allt utom motor/sprut går inte....fransoser :twisted:

Jag frågade ovan om du har Bendix ABS eller Bosch ABS. Jag får koder ur min Bendix iaf. Hur det fungerar med Bosch vet jag inte. Kanske någon annan vet? Claes_B?

smidy wrote:...på min bil så går det bara en kabel till alla diagnoskontaker utom motor/sprut...

Det är så det ser ut, ja. Om du kollar noga i kontakterna är den enda kabeln kopplad till pin-2 som är diagnosstiftet. Pin-1 används inte (utom på motor ECU, där jag bara kan spekulera i vilka funktioner det har). Jag tycker åtminstonde du borde få koder ur fjädringen. Det får jag, men lilla lampan blinkar mycket svagare än när jag tar koder ur motor eller ABS.
smidy

Post by smidy »

Jag blir galen på den här bilen.....körde kanske 20 mil med den efter att jag trodde alla problem var lösta, sedan började den hacka på tomgång med växel i igen....blev värre och värre. För att alla hjälpsamma inte ska behöva läsa alla poster så listar jag vad jag bytt i den ordning det har blivit bytt. 1 tändstift och kablar 2 tändmodul 3 vevaxelägesgivare 4 tempraturgivare "insprutning" 5 rotor 6 tändspole (beg). Motorn startar bra och går bra när den är iskall, startsekvensen är som den alltid varit, startar nästan ögonblickligen, varvar upp till 1500rpm i ca 3-4 sec går sedan ner till ca 900rpm tills motorn är fisjummen då sjunker tomgången till ca 700rpm, vilket jag tyckt varit normalt? sedan börjar den missa på någon,några cylindrar, varvar man upp den går den på alla, typ lite på 1000rpm. Stänger man av den när den är över fisjummen skall man ha tur om man får igång den igen, vevar några varv för att sedan hugga emot så allt stannar för att upprepas om och om igen, ibland ger den någonslags startvilja precis i ögonblicket man släpper nyckeln. Tycker att det bara är strömfördelarlocket kvar som är gammalt i hela tändsystemet, vilket jag inte tycker borda kunna bete sig på detta vis, då det ser ok ut, inga sprickor eller så. ideer motages med stor tacksamhet!
Post Reply