Det borde rent praktiskt gå att bara lyfta i den och använda motorstyrning och el från 1,6:an. Du kommer givetvis inte att få rätt effekt men funka ska det göra.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
ja vill ha 122 + mer då för ja har ju ingen katt=)
Claes B wrote:Det borde rent praktiskt gå att bara lyfta i den och använda motorstyrning och el från 1,6:an. Du kommer givetvis inte att få rätt effekt men funka ska det göra.
hur stor effekt skilland pratar vi om? ja vill ha 122 + mer då för ja har ju ingen katt=)
Flytta alla delar runt motorn från 1.6:an till 1.9:an, använd bara själva "motorn" från 1.9:an alltså och resten tar du från 1.6:an.
Spridarna blir ju något för små för 1.9:an, men det har jag svårt å tro att det i praktiken bli något bekymmer för dig. Du kommer ändå att få en maskin med mer vridmuskler på mellanvarv och precis under maxvarv.
Det är ju så jäkla enkelt å göra på det viset.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B wrote:Det borde rent praktiskt gå att bara lyfta i den och använda motorstyrning och el från 1,6:an. Du kommer givetvis inte att få rätt effekt men funka ska det göra.
hur stor effekt skilland pratar vi om? ja vill ha 122 + mer då för ja har ju ingen katt=)
Flytta alla delar runt motorn från 1.6:an till 1.9:an, använd bara själva "motorn" från 1.9:an alltså och resten tar du från 1.6:an.
Spridarna blir ju något för små för 1.9:an, men det har jag svårt å tro att det i praktiken bli något bekymmer för dig. Du kommer ändå att få en maskin med mer vridmuskler på mellanvarv och precis under maxvarv.
Det är ju så jäkla enkelt å göra på det viset.
jo det låter ju klokt... får ändå lite extra tak vare att ja inte har någon katt.. men hur mkt mindre hk lossar jag på att inte byta härva? och spridare? har redan pumpen från 1,9:an i bilen kan ja inte bara ta spridarna från bilen å sätta på mitt insug? å spjäl? passar styrboxen på? eller blir det galet då?
Återigen, du får inga fler hk för att du inte har kat.
Tar du spridarna från en 1,9 och kör med 1,6-sprutet kommer du bara att dränka motorn. Systemet fattar inte att det är högre flöde och blåser bara på massa soppa över hela registret.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sammanfattar såhär: Skillnaden på toppen kommer att vara så liten att du med största sannolikhet inte märker av den vid jämförelse med 1.9 härvan å box inkopplad.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
[quote="snillet spambot"]Sammanfattar såhär: Skillnaden på toppen kommer att vara så liten att du med största sannolikhet inte märker av den vid jämförelse med 1.9 härvan å box inkopplad.[/quot9
okey så om ja ska ha kvar bilen va tycker du ja ska göra`?
Kriken:
Jag tänkte göra ett liknande motorbyte på min 85:a med XU5 motor för en massa år sen när jag bodde i Frankrike, få se om jag kommer ihåg allt i huvudet nu. Där heter 1,9 motorn XU9J (inte XU9JAZ) har ingen kat. eller lambda sond och är på 130hk. Motorelen är den samma som på XU5J motorn (115hk) fast med en annan styrbox. Antagligen har den andra spridare också kommer inte ihåg om det är nån skilnad på LMM:en men jag tror inte det. Nu var det nån skillnad mellan XU5 (105hk) härvan och XU5J (115hk) härvan också men jag mins inte riktigt vad det var. Jag har dock för mig att GTI:n hade XU5J motorn fr.o.m. 86, men som sagt det var länge sen jag kunde allt det där i huvudet.
Eventuellt kan jag leta fram Bosch numret på styrboxen som styr XU9J motorn om du vill försöka hitta en sån.
TheDagger wrote:Återigen, du får inga fler hk för att du inte har kat.
JohanX wrote:Kriken: Jag tänkte göra ett liknande motorbyte på min 85:a med XU5 motor för en massa år sen när jag bodde i Frankrike, få se om jag kommer ihåg allt i huvudet nu. Där heter 1,9 motorn XU9J (inte XU9JAZ) har ingen kat. eller lambda sond och är på 130hk. Motorelen är den samma som på XU5J motorn (115hk) fast med en annan styrbox. Antagligen har den andra spridare också kommer inte ihåg om det är nån skilnad på LMM:en men jag tror inte det. Nu var det nån skillnad mellan XU5 (105hk) härvan och XU5J (115hk) härvan också men jag mins inte riktigt vad det var. Jag har dock för mig att GTI:n hade XU5J motorn fr.o.m. 86, men som sagt det var länge sen jag kunde allt det där i huvudet. Eventuellt kan jag leta fram Bosch numret på styrboxen som styr XU9J motorn om du vill försöka hitta en sån.
Vad menar du med det?
det är mer eller mindre konstaterat att dekaltrim ger mer effekt.. Mao Placeboeffekt
JohanX wrote:Kriken: Jag tänkte göra ett liknande motorbyte på min 85:a med XU5 motor för en massa år sen när jag bodde i Frankrike, få se om jag kommer ihåg allt i huvudet nu. Där heter 1,9 motorn XU9J (inte XU9JAZ) har ingen kat. eller lambda sond och är på 130hk. Motorelen är den samma som på XU5J motorn (115hk) fast med en annan styrbox. Antagligen har den andra spridare också kommer inte ihåg om det är nån skilnad på LMM:en men jag tror inte det. Nu var det nån skillnad mellan XU5 (105hk) härvan och XU5J (115hk) härvan också men jag mins inte riktigt vad det var. Jag har dock för mig att GTI:n hade XU5J motorn fr.o.m. 86, men som sagt det var länge sen jag kunde allt det där i huvudet. Eventuellt kan jag leta fram Bosch numret på styrboxen som styr XU9J motorn om du vill försöka hitta en sån.
Vad menar du med det?
mkt tackasam för ett vättigt svar...
men det är med andra ord ett jävla pill att byta allt då menar du?
ja tänkte som så att ja smäller i en 1,9:a nu med min styring som har har nu mitt insug och allt... sen byter ha härva o box sen? kan man inte göra så?
du får gärna hjälpa mig så mkt du kan mkt tacksam för all hjälp
ja kan få är som sagt inte speciellt instatt i peugeot än...