Trög styrning.
- Tommy_Tuffing
Trög styrning.
Besiktade bilen idag och fick en 2:a på "Styrning, kärv". Problemet är att när man svänger åt ena hållet så går inte ratten tillbaka "till att köra rakt" utan den "stannar där man ställer den" om ni förstår vad jag menar. Åt det andra hållet fungerar det bättre. Sen är styrningen överlag lite trög. Någon som har några tips om vad det kan vara?
/Tommy --> 206 XR 1,4 2001 <--
Bra tips. Styrled ska nog i första hand misstänkas lagringen i fjäderbenets topp. Ställ bilen på grus eller gräs, låt någon vrida på ratten med påslagen motor (för att få jämn och fin rörlese mha servot), kör in näven i hjulhuset och ta tag i fjädern. Känn om den följer framhjulets rörelse jämnt och fint, eller om den liksom hackar sig fram. Sistnämnda betyder att övre lagringen tagit in vatten och rostat sönder.
Om styrknuten kärvar går ratten oftast olika trögt på olika ställen med ett kvarts varv emellan. Den kan t.ex. löpa lätt på kl 2 och 8 och trögt på kl 11 och 5.
Om styrknuten kärvar går ratten oftast olika trögt på olika ställen med ett kvarts varv emellan. Den kan t.ex. löpa lätt på kl 2 och 8 och trögt på kl 11 och 5.
- Tommy_Tuffing
Har låtit en verkstadskille på peugeot provköra bilen. Han tyckte det var mycket märkligt och trodde att det kunde vara styrväxeln. Fick en tid nästa vecka. Det kunde bli dyrt sa dom. Är tydligen rätt krångliga att byta. Får hoppas att felet sitter i rattaxeln istället. Eller servopumpen kanske.
- Tommy_Tuffing
Jag har faktiskt inte hörttalas om det tidigare, men det lättaste är ju att "poppa" ur styrlederna och låta bilen vara upphissad. och sedan känna efter vart felet kan vara..
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
- Tommy_Tuffing
Ok, men då är det väl något strul med servostyrningen då. Att den väser mot slutet av rörlsen är ju normalt, men vad jag försår så låter den hela tiden för dig. Servopumpen kan paja, men jag föreställer mig att det inte borde påverka återgången. Då misstänker man ju själva styrväxeln... Kanske (spekulation) att någon packning hoppat loss där inne och på något sätt hämmar rörelsen?
Servot på min 605 fick spatt och symptomen liknar lite det du beskriver. På 605 innehåller servot elektronik som justerar styrkan i servot så att den avtar vid högre hastigheter. Mina problem berodde på glapp i kontaktdonet i denna elektronikbox. Efter lite rengöring har servot fungerat som det ska. Jag antar att dessa erfarenheter inte går att överföra på din bil, för den har väl ingen elektronik i servot?
Servot på min 605 fick spatt och symptomen liknar lite det du beskriver. På 605 innehåller servot elektronik som justerar styrkan i servot så att den avtar vid högre hastigheter. Mina problem berodde på glapp i kontaktdonet i denna elektronikbox. Efter lite rengöring har servot fungerat som det ska. Jag antar att dessa erfarenheter inte går att överföra på din bil, för den har väl ingen elektronik i servot?
- Tommy_Tuffing
Jag tror inte att jag har någon elektronik kopplad till servot, iaf inte vad jag kan se. Fast jag upplever nog att styrningen är kärv även i högre hastigheter så jag vet inte. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lämna in bilen. Jag har haft mycket småfel på bilen min. Tack alla som hjälpt med tips å råd!
Last edited by Tommy_Tuffing on Mon Feb 04, 2008 17:14, edited 2 times in total.
- Tommy_Tuffing
- Tommy_Tuffing