motorproblem 605 3.0 -91 LÖST IGEN....
Tack Claes! ska försöka komma iväg till garaget ikväll, kan ta ett kompprov då, men det känns inte som det, visst för bluddret på tomgång, men mothugget den ger när man försöker starta den varm då....men det är klart, börjar kännas som man måste testa allt, så ös på med ideer bara, är det inte jätteomständigt och alldeles för motsägelsefullt så testar jag snart vad som helst!
Du får naturligtvis kika i fördelarlocket så att du är säker på att din reparation fortfarande håller.
Känns denna felsymptom ny, eller känner du igen beteendet sedan tidigare?
Just att den går dåligt efter en stund brukar, som jag tidigare sagt, hänga ihop med fukt i tändsystmets högspänningsdelar. Jag har sett det på Saab 900 där det blir kondens i fördelarlocket när motorn blir varm efter motortvätt. Det sker exakt varje gång.
Sedan det där att det finns lite "startvilja". Kanske att du pillar lite på gasen (inte så bra egentligen) och kanske att den puffar lite i insugningsröret. I mitt fall var min SV3.0 så vid flera tillfällen innan bränslepumpen gav upp. Lyssna på pumpen, banka på tanken.
Känns denna felsymptom ny, eller känner du igen beteendet sedan tidigare?
Just att den går dåligt efter en stund brukar, som jag tidigare sagt, hänga ihop med fukt i tändsystmets högspänningsdelar. Jag har sett det på Saab 900 där det blir kondens i fördelarlocket när motorn blir varm efter motortvätt. Det sker exakt varje gång.
Sedan det där att det finns lite "startvilja". Kanske att du pillar lite på gasen (inte så bra egentligen) och kanske att den puffar lite i insugningsröret. I mitt fall var min SV3.0 så vid flera tillfällen innan bränslepumpen gav upp. Lyssna på pumpen, banka på tanken.
kom inte ifrån igår (barn hundar hustru....) skall försöka ikväll igen. reparationen i locket (kolet) är jag 99,9% på att är hel, dels kollade jag det när jag bytte rotorn också hade jag bort locket en gång till "för säkerhets skull" efter det när den fortfarande inte gick bra. men men, ska märka upp kablar och lock, så jag vågar dra ur alla kablar samtidigt och studera locket väldigt noga, är inte sådär jättesugen på att köpa ett nytt om det inte är det felet då dom lokala reservdelsnasarna vill ha 120€ ca 1200skr för ett nytt, men hittar jag något fel på det så självklart blir det ett nytt, men först en rejäl rengöring och ingånde studier på det gammla, ev sätter jag i något "mirakelspray" typ 5-56, wd40, visar den någon förbättring då så beställer jag ett nytt på måndag och börjar åka kungligt igen 
jahapp, då tror jag att problemet är löst igen. Hade bort fördelarlocket idag, studerade det väldigt noga, såg helt bra ut, men när jag hade det borta så tänkte jag lika bra och putsa upp det då, så jag tog lite aceton på ett papper och började gnida innuti locket då löstes någonslags hinna upp inne i locket som färgades grön efterhand som den löstes upp
fråga mig inte vad det var....men jag putsade och skrapade efter bästa förmåga och fick bort det mesta, sprayade sedan både in och utsida med 5-56 och torkade av, efter det går den hyffsat, så på måndag beställer jag ett nytt lock...börjar bli dyrt detta
. hoppas nu att bilf*n tänker gå som folk efter detta, eller ska jag säga som så, finns inget kvar att byta i hela tändsystemet eller
Tusen tack till alla som kommit med förslag på vad som felat på bilen 
Intressant !! Jag hade av mitt fördelarlock (för 1:a gången) för något år sedan. Det mesta som åker av i mitt garage brukar först utsättas för en rejäl rengöring. Jag tog antagligen alkaliskt rengöring i locket och sedan diskade jag med borste och YES. Jag la också märke till den där beläggningen. Den färgade vattnet gult hela tiden och det spelade inte någon roll hur länge jag diskade, det bara fortsatte. Jag gissade att det är något som tillverkaren petat dit avsiktligt, något som kanske t.ex. ska göra att det inte kondeserar så lätt. Undrar om denna beläggning orsakar problem då den blir gammal?
ja du vad beläggningen består av har jag ingen aning om, men bilen visade en klar förbättring efter att jag tog bort så mycket jag förmådde av den, så nu känns det mycket bättre att lägga upp 120€ för ett nytt, synd bara att jag bytt så mycket annat före, som troligtvis inte har haft något fel
turligt nog så har jag inte räknat hur mycket jag lagt ut i onödan
OM bilj*veln visar sig gå bra efter lockbytet så har jag en bes. tid bokad på fredag
, får de om jag hinner se över handbromsen till dess, den är väldigt sparsamt använd då det är automat i bilen, så funktionen är troligvis också väldigt sparsam 
Ja, det var ju oväntat! Är detta på Åland, eller? Annars brukar Peugeot vara svindyra på delar till 605. Vad sägs t.ex. om 450:- för en termostat, eller 700:- för en gummibussning till motorns momentstag (kostar 175:- till SAAB 9000). Bakhjulslager 4000:- (Skroten i Enköping trodde därmed att jag var villig att ge 2000:- för ett som gått 20.000 mil...)
Allting kostar 2-4 ggr mer än det borde. Sedan finns det riktigt komiska exempel också. En bilskrotare berättade för mig att Peugeot tar 48.000 kr för ABS:ens centralenhet. Han undrade själv vilken planet Peuget 605 kommer från...
Allting kostar 2-4 ggr mer än det borde. Sedan finns det riktigt komiska exempel också. En bilskrotare berättade för mig att Peugeot tar 48.000 kr för ABS:ens centralenhet. Han undrade själv vilken planet Peuget 605 kommer från...
jepp detta är på Åland, angående termostaten så passar det från (tror) någon volvo, bytte nyligen i min, och piratdelsnasaren fick inte tag på 605:ans termostat, så vi letatde i alla kataloger han hade och fann en som var helt lika sånär som på den lilla hatten i änden mot motorn som var betydligt större, men den gick att ta från gammla, tror jag betalade 30€ för den termostaten, har asken kvar i garaget om intresse finns, var av whaller (stavning?) fabrikat. om det är något någon behöver som är billigare här så hjälper jag gärna till med "export". angående peugeots prisättning så förvånar den åt båda håll, bytte ju som bekant tempraturgivaren till insprutningen, pirat kostade 32€ orginal 27€, den andra givaren, till fläkten, pirat 37€ orginal 80 någonting €, har förövrigt inte bytt den, kanske borde göra det då fläcktarna börjar gå före termostaten (87´c) öppnar, eller så får man leva med det, kanske blir samma med en ny givare då den gammla termostaten var så låg som 80´c eller den var ju ännu lägre annars skulle jag aldrig bytt den
men den var märkt 80´c, sicket svingöra
termostatbytet alltså