605: Bakaxelbyte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bengt C wrote:Helgens ämne: Stötdämpare. Nya bakaxeln kom med ett par fräscha dämpare av konventionell typ. Min gamla har elektroniska dämpare och jag vill helst återanvända dem, eftersom jag tidigare skött systemet så att det fortfarande faktiskt fungerar. Problemet är att damaskerna är av stål och de börjar ta slut. Där innanför ser man riktigt kraftiga pistonger, så som det brukar vara på bra dämpare. Men när damaskerna gått ner sig på detta sätt, brukar hela dämparen ge upp ganska snabbt. Det vore väl synd, eftersom de till dags datum inte läckt en droppe. Vad gör man då?

Man fixar AJAX-dämpare...

ImageImage

Fiffigt!

:lol: :lol:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Ingo

Post by Ingo »

:partying: Clever!
Bengt C

Post by Bengt C »

I veckan satte jag min jättefina BMW 730 i en bergvägg. Moget...

Då ökade trycket på att få Peggan vägduglig igen. Eftersom bakaxelbytet var nästan klart, räckte några korta kvällar och en del jobb nu i helgen. Operationen har gått bra och patienten överlevde. Allt fungerar under körning; Avluftningen blev inte helt fullständig (nipplarna sitter fast) men pedalen känns ok. ABS funkar, trots den låga signalnivån från Boschgivarna. Och den elektroniska fjädringen fungerar den med. Inga diagnoslampor lyser. Härligt!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:I veckan satte jag min jättefina BMW 730 i en bergvägg. Moget...

Hur gick det med dig då?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

TheDagger wrote:

Hur gick det med dig då?
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Bengt C

Post by Bengt C »

TheDagger wrote:

Hur gick det med dig då?

Både jag och passageraren är oskadda. Anfallsvinkeln var så pass flack att några större krafter aldrig uppstod. Det var halt, mer på vissa ställen än på andra... Förloppet var snabbt. Bakvagnssläpp i svag kurva, uppförsbacke och därmed lite driv på hjulen. Sladd, snurr i diket, två islag i berget, lite plöjning i jorden och upp på vägen igen. Hela förloppet tog bara 4-5 sekunder. Inne i cupén var det ganska odramatiskt faktiskt. Nästan alla löst grejor låg på sin plats.
Ingo

Post by Ingo »

Då ökade trycket på att få Peggan vägduglig igen. Eftersom bakaxelbytet var nästan klart, räckte några korta kvällar och en del jobb nu i helgen. Operationen har gått bra och patienten överlevde. Allt fungerar under körning; Avluftningen blev inte helt fullständig (nipplarna sitter fast) men pedalen känns ok. ABS funkar, trots den låga signalnivån från Boschgivarna. Och den elektroniska fjädringen fungerar den med. Inga diagnoslampor lyser. Härligt!

Vad skönt att ni klarade er helskadda! Men synd på bilen förstås. Sådant där kan man gräma sig över i evigheter, inte minst över en fin bil, plus att man undrar varför. Det är faktiskt ganska lätt hänt med en bakhjulsdriven stark bil om man inte är med på noterna och det är ju mänskligt att man ibland tappar fokus på bilkörningen lite. Jag gjorde något liknande med en 945 turbo för några år sedan. Satt och mös i bilen och var inte riktigt med på noterna. Plötsligt snurrade jag två varv ner i ett dike och voltade. Man känner sig minst sagt förvånad direkt efter att det händer. Man bara sitter där i några sekunder och allt är knäpptyst. Sen skriker man SATAN och slår nästan sönder inredningen!!! Efer det kan man bara försöka glömma.

Lycka till med 605:an nu då. För övrigt en riktigt fin bil på hala vintervägar :wink:
smidy

Post by smidy »

synd på beemern, tur att ni klarade er oskadda! nåja se det positiva i det nu, du fick fart på axelbytet och fick ut din 605:a på vägen igen, vilken i mina ögon är fullt jämförbar med 730:in, inte lika men olika kvaliteer i köruplevelsen som gör att det jämnar upp sig, if u know what i mean. om du hade beemern försäkrad så hoppas jag att det löser sig utan alltför mycket trubbel med f-bolaget!
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bengt C wrote:Första tipset får jag tydligen stå för själv:

Har man en gammal 605 med 41.000 mil på mätaren, kanske man inte har lust att lägga 800 kr på bromsslangar till bakaxeln. Tyvärr finns inte slangar till 605 på Biltema. Men om man går dit i alla fall, finner man andra slangar som passar och kommer då undan med 300 kr.

Främre slangarna till Renault 19 (89-95) passar perfekt mellan bärarm och ok. (det fanns en annan Renaultslang som även den passade, kommer inte ihåg vilken.) Mellan subframe och bärarm passar bakre slangen till Renault Megane (96-) med undantag för att den är lite för lång. (Några av Reanultslangarna var slut i butiken. Det kan finnas andra som passar längdmässigt, utan att jag lyckades kolla det.)

ImageImage

Inget tips om vilka bromsslangar till andra bilar från BILTEMA som passar fram på 605:an? Eller kanske passar de från 406 eller så?
Visserligen kan man ju ta med sig en beg och jämföra men nu har jag ju ingen lös. :(
Captain Klutz
V_605

----------------
Bengt C

Post by Bengt C »

Beträffande 605 bromsslangar fram:

Kolla slangens längd med måttband. Kolla om gängan är in eller utvändig i respektive ända. Högst sannolikt är det M10x1. Kolla efter slangar till Renault. Helt allmänt hade Biltema flera slangar till Renault som stämde bra i kopplingarnas utseende. (Det finns en räffling i ändan som nyper invändigt mot fästhålet i karossen.) Tag foto med kameran och jämför i butiken. Du bör har en god chans att lyckas och komma hem med slangar som bara kostar 80 kr/st.

I annat fall köp på Peugeot. Det trevliga med framvagnen är att det bara åtgår en slang per hjul (i stället för två).
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bengt C wrote:Beträffande 605 bromsslangar fram:

Kolla slangens längd med måttband. Kolla om gängan är in eller utvändig i respektive ända. Högst sannolikt är det M10x1. Kolla efter slangar till Renault. Helt allmänt hade Biltema flera slangar till Renault som stämde bra i kopplingarnas utseende. (Det finns en räffling i ändan som nyper invändigt mot fästhålet i karossen.) Tag foto med kameran och jämför i butiken. Du bör har en god chans att lyckas och komma hem med slangar som bara kostar 80 kr/st.

I annat fall köp på Peugeot. Det trevliga med framvagnen är att det bara åtgår en slang per hjul (i stället för två).

Tack Bengt!

:D :D
Captain Klutz
V_605

----------------
Post Reply