Peugeot 605 SLI Bromsproblem
Peugeot 605 SLI Bromsproblem
Hej!
Jag måste troligvis trycka ut min höger bromskolv. Hur går detta lättast tillväga, bara att trycka på bromsen tills kolven åker ut? Hur får man in den igen? Måste den skruvas in eller är det till att trycka den rakt in?
Hur luftar man lättast bromssystemet efter denna operation?
Peugeot 605 SLI -1992
Mvh Andrée
Jag måste troligvis trycka ut min höger bromskolv. Hur går detta lättast tillväga, bara att trycka på bromsen tills kolven åker ut? Hur får man in den igen? Måste den skruvas in eller är det till att trycka den rakt in?
Hur luftar man lättast bromssystemet efter denna operation?
Peugeot 605 SLI -1992
Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Fram eller bakbroms?
Bakre ok.
Du bör nog demontera oket.
Jag tog bort oket och tryckte ut det med hjälp av tryckluft. Sen var det att ta ut kolven m gummina. Köpte en renoveringssats, 2 st för varje ok, 101:- skr respektive 198:- skr.
Bytte även nippel om den sitter fast. Gör det först för du kommer antagligen att få elda på för att den ska lossna. Vänta tills det svalnat innan du börjar skruva på den så slipper du borra ut resterna.
1 packning på kolven + den yttre som kläms in.
"Det är snart sex månader sen jag renoverade ett vänsterok. Snart ska det monteras åxå och under tiden äter vi bromsbelägg då"
Bakre ok.
Jag tog bort oket och tryckte ut det med hjälp av tryckluft. Sen var det att ta ut kolven m gummina. Köpte en renoveringssats, 2 st för varje ok, 101:- skr respektive 198:- skr.
Bytte även nippel om den sitter fast. Gör det först för du kommer antagligen att få elda på för att den ska lossna. Vänta tills det svalnat innan du börjar skruva på den så slipper du borra ut resterna.
"Det är snart sex månader sen jag renoverade ett vänsterok. Snart ska det monteras åxå och under tiden äter vi bromsbelägg då"
Last edited by Peugeot_605 on Tue Feb 12, 2008 20:28, edited 1 time in total.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Varför måste du "troligtvis" göra detta? Läcker det, eller?
Jag har faktiskt aldrig tagit isär något ok på bil. Däremot på MC. Det var ingen konst alls. Man kan pumpa ut kolven hela vägen, eller dra den nästan ända fram och dra ut den med en tång eller något. Sedan funkar det så, i alla fall på min MC, att packingen faktiskt är en liten aning större än kolven. Så när den ligger i sitt spår i cylindern, är det relativt enkelt att trycka tillbaka kolven förbi packningen, utan att skada den.
Lufting är marigt om inte nipplarna går att lossa. Kanske att du kan lossa en nippel mellan slang och rör och lura dit luften från bägge håll. Jag gjorde så nyligen då jag bytte bakaxel. Det funkade bra.
Jag har faktiskt aldrig tagit isär något ok på bil. Däremot på MC. Det var ingen konst alls. Man kan pumpa ut kolven hela vägen, eller dra den nästan ända fram och dra ut den med en tång eller något. Sedan funkar det så, i alla fall på min MC, att packingen faktiskt är en liten aning större än kolven. Så när den ligger i sitt spår i cylindern, är det relativt enkelt att trycka tillbaka kolven förbi packningen, utan att skada den.
Lufting är marigt om inte nipplarna går att lossa. Kanske att du kan lossa en nippel mellan slang och rör och lura dit luften från bägge håll. Jag gjorde så nyligen då jag bytte bakaxel. Det funkade bra.
Peugeot_605 wrote:Fram eller bakbroms?
Bakre ok.
Bytte även nippel om den sitter fast. Gör det först för du kommer antagligen att få elda på för att den ska lossna. Vänta tills det svalnat innan du börjar skruva på den så slipper du borra ut resterna.![]()
Det gäller frambroms, ursäkta att jag inte skrev det.
Mvh Andrée
Last edited by Kickboxer on Tue Feb 12, 2008 21:02, edited 1 time in total.
Peugeot 605 2.0i
Bengt C wrote:Varför måste du "troligtvis" göra detta? Läcker det, eller?
Jag måste troligvis ta isär det för att kolven håller på och kärvar och att spreja in rostlösning fungerar inte längre. Efter att jag gjorde det sist så blev bromsen svampig. När man trycker tillbaka kolven in i cylindern är det bara att ta en tving och en metallplatta och försiktigt tvinga in den?
När man luftar ska man inte lufta två olika "kretsar" då? För jag tror att den ena av mina kretsar är full med luft. Jag testade att "panikbromsa" för ett tag sedan och då nitade vänster fram men inte höger fram.
Mvh Andrée
Last edited by Kickboxer on Tue Feb 12, 2008 21:06, edited 1 time in total.
Peugeot 605 2.0i
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Kickboxer wrote:Dubbelpost
5:56 o dyl sabbar gummipackningarna i cylindrarna. Bättre att smöra med lite automatlådeolja. Enligt verkst.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:Kickboxer wrote:Dubbelpost
5:56 o dyl sabbar gummipackningarna i cylindrarna. Bättre att smöra med lite automatlådeolja. Enligt verkst.
Okej, då blir det verkligen att riva ner skiten och sätta dit en ny packning. Måste bara fråga. Bakom kolven, är det där bromsvätskan befinner och trycker ut kolven när man trycker på bromsen? Är det därför man han packningen runt kolven?
Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Kickboxer wrote:Peugeot_605 wrote:Kickboxer wrote:Dubbelpost
Okej, då blir det verkligen att riva ner skiten och sätta dit en ny packning. Måste bara fråga. Bakom kolven, är det där bromsvätskan befinner och trycker ut kolven när man trycker på bromsen? Är det därför man han packningen runt kolven?
Mvh Andrée
Japp, packningen håller tätt. Håller du på å smörjer där vid oket med mineraloljor så förstörs packningen till slut.
Vet tokar som tagit bort beläggen, tryckt ut oket en bit, gjort ett litet hål i "damasken" o sen toksprutat m 5:56 o sen tryckt tebax oket igen.
Funkar väl ett tag men det är ju att skjuta problement, förvärrat dessutom, på framtiden.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Ja, man kan nypa till över hela oket med en vanlig snickartving. Man sätter kroken bakom oket och skruven i klykan på utsidan, mot yttre beläggets baksida. Sedan är det bara att skruva ihop. Då pressar man in kolven och får samtidigt en kvittens på att glidpinnarna kan röra sig som de ska. Sedan pumpar man ut koven igen med pedalen. Desto mer slitna beläggen är, desto längre får kolven tillfälle att röra sig. När kolven är ute brukar jag ibland ta en stor polygrip runt dess ytterdel och rotera den lite, för att kolla att den löper någorlunda lätt.
Drar man i botten på detta sätt ett par gånger, kan man ibland pressa upp en del luft i behållaren. Detta sätt att bli av med luft funkar bättre fram än bak, av flera skäl.
Du har väl tillräcklig nivå i behållaren, så att inte den uteblivna bromsen beror på vätskebrist?
Drar man i botten på detta sätt ett par gånger, kan man ibland pressa upp en del luft i behållaren. Detta sätt att bli av med luft funkar bättre fram än bak, av flera skäl.
Du har väl tillräcklig nivå i behållaren, så att inte den uteblivna bromsen beror på vätskebrist?
Bengt C wrote:Ja, man kan nypa till över hela oket med en vanlig snickartving. Man sätter kroken bakom oket och skruven i klykan på utsidan, mot yttre beläggets baksida. Sedan är det bara att skruva ihop. Då pressar man in kolven och får samtidigt en kvittens på att glidpinnarna kan röra sig som de ska. Sedan pumpar man ut koven igen med pedalen. Desto mer slitna beläggen är, desto längre får kolven tillfälle att röra sig. När kolven är ute brukar jag ibland ta en stor polygrip runt dess ytterdel och rotera den lite, för att kolla att den löper någorlunda lätt.
Bra fråga! Ska kontrollera under morgondagen. Hur många packningar sitter runt kolven? Är det enbart som en stor kondom som sitter runt hela kolven? Ursäkta mina frågor, har aldrig plockat ur en kolv ur ett ok innan.
Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
Mellan kolv och ok sitter ett utvändigt dammskydd. Det är det som ofta är skadat. Kolven är sedan helt slät inuti cylindern. Cylindern har ett spår och i detta spår ligger en gummiring (runt kolven) med rektangulärt tvärsnitt. Det är denna ring som är något större än kolven, vilket gör det relativt lätt att peta in kolven utan att den så att säga stoppas av ringen.
Du kan polera kolven med Svinto om den ser lite risig ut. Är den kass ska den helst bytas.
Du kan polera kolven med Svinto om den ser lite risig ut. Är den kass ska den helst bytas.
Liten update. Efter jag monterat bort bromsoket såg jag att bromsslangens ingång på oket var jätterostigt så jag tryckte lite försiktigt på det och det började pissa ut bromsvätska. Då tänkte jag äsch, vafan så jag klippte bort skiten med en avbitare. När jag väl demonterat vaggan, så satt kolvjäveln fast så in i hel**ete. Gick inte ens rubba med en rörtång modell större eller polygrip modell större.
Kolven var för övrigt helt förstörd också, väldigt repig. Var köper man ett nytt ok+kolv till min bil? Jag tittade på biltema och mekonomen, de hade inget.
Vill inte köpa begagnad från skroten, då får man med all säkerhet en som är i samma skick som den jag redan har.. Åhh, hade detta hänt innan jag bytte kamremmen så hade bilen varit på skroten nu.
Mvh Andrée
Kolven var för övrigt helt förstörd också, väldigt repig. Var köper man ett nytt ok+kolv till min bil? Jag tittade på biltema och mekonomen, de hade inget.
Vill inte köpa begagnad från skroten, då får man med all säkerhet en som är i samma skick som den jag redan har.. Åhh, hade detta hänt innan jag bytte kamremmen så hade bilen varit på skroten nu.
Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Kickboxer wrote:Liten update. Efter jag monterat bort bromsoket såg jag att bromsslangens ingång på oket var jätterostigt så jag tryckte lite försiktigt på det och det började pissa ut bromsvätska. Då tänkte jag äsch, vafan så jag klippte bort skiten med en avbitare. När jag väl demonterat vaggan, så satt kolvjäveln fast så in i hel**ete. Gick inte ens rubba med en rörtång modell större eller polygrip modell större.
Mvh Andrée
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=140505&CarReference_ID=3789&CategoryType_ID=1
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Bromsok från tippen brukar fungera bra. Ok som gått kanske 10-15.000 mil brukar vara fina, om ingen klant varit framme... Ibland har skrotbilar bromsok som är utbytta, som kanske bara gått några tusen mil.
Du kan också sätta dit en ny slang för att få bort kolven. Då är det ju bara att pumpa ut den med pedalen sedan.
Kolla slangen på andra sidan också, det lät som dina slangar är i kassaste laget.
Ok finns också hos autoexeperten
Du kan också sätta dit en ny slang för att få bort kolven. Då är det ju bara att pumpa ut den med pedalen sedan.
Kolla slangen på andra sidan också, det lät som dina slangar är i kassaste laget.
Ok finns också hos autoexeperten