Tändspols problem på min 406
Tändspols problem på min 406
Har en 406 v6 01. Som nog alla känner till så är nog tändspolarna inte av bästa kvalitet. Nu börjar jag ledsna på ständigt behöva lämna in den så jag tänkte kolla om någon vet om det finns några alternativa alternativ som kan vara mer "hållbara".
Tacksam för alla tips.
Tacksam för alla tips.
Läste här någonstans att man kan ta tändspolar från renault som är hållbarare men de kostar där efter, rikard här p klubben kanske vet?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob wrote:Läste här någonstans att man kan ta tändspolar från renault som är hållbarare men de kostar där efter, rikard här p klubben kanske vet?
Det är jag som sagt det där och det har jag läst på Citroenakuten. Nån kanske orkar göra en sökning där? Orkar inte själv, har ju ingen 406 själv så...
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag bytte en av minna för en vecka sedan. Då fick jag en ny förbättrad model som ska hålla längre enligt Peugeot på hisingen.
De ser lite anorlunda ut, lite tjockare och kostar runt 550 kr
Jag vill också påpeka att kontakterna till tändspole i våra bilar är inte av bästa kvalite, de kan börja glappa specielt om man har grjeat mycket med bilen..
De ser lite anorlunda ut, lite tjockare och kostar runt 550 kr
Jag vill också påpeka att kontakterna till tändspole i våra bilar är inte av bästa kvalite, de kan börja glappa specielt om man har grjeat mycket med bilen..
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

1. Varför går tändspolarna sönder på en 6 cylindrig peugeotmotor?
2. Varför går de inte sönder på en 4 cylindrig peugeotmotor eller?
3. Vem är leverantören av de undermåliga tändspolarna?
4. Är det andra bilmärken som använder samma leverantör?
5. Finns det ingen annan leverantör?
6. Vad använder man idag på dagens peugeotmotorer?
7. Kan man inte få förlängd garanti på en 7 år gammal 406:a?
8. Man byter tändstiften på garantin men inte tändspolarna, varför?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PuggenTO wrote:1. Varför går tändspolarna sönder på en 6 cylindrig peugeotmotor?
Renault har samma motor och på dem håller spolarna, är tydligen inte samma fabrikat.
Tändkassetten krånglar även på de 4 cylindriga. Där kan man inte byta bara en spole utan alla 4 på en gång. Har ett gäng trasiga i garaget från dotterns bil. Jäkla skitsystem tycker jag, som tycker att det var bättre förr.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Clarre wrote: Jäkla skitsystem tycker jag, som tycker att det var bättre förr.
Fast brytare är man glad att slippa iaf, jäkla filande och justerande hela tiden!
Clarre wrote:Tändkassetten krånglar även på de 4 cylindriga. Där kan man inte byta bara en spole utan alla 4 på en gång. Har ett gäng trasiga i garaget från dotterns bil. Jäkla skitsystem tycker jag, som tycker att det var bättre förr.
Är det bla 405 2.0l du hänvisar till?
Jag bytte 1 st och felet jag hade fixade sig. Nu kan det vara så att dom andra också är kassa jag vet inte.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Peder_205 wrote:Clarre wrote:Tändkassetten krånglar även på de 4 cylindriga. Där kan man inte byta bara en spole utan alla 4 på en gång. Har ett gäng trasiga i garaget från dotterns bil. Jäkla skitsystem tycker jag, som tycker att det var bättre förr.
Är det bla 405 2.0l du hänvisar till?
Jag bytte 1 st och felet jag hade fixade sig. Nu kan det vara så att dom andra också är kassa jag vet inte.
Nope en 406'a -97
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Hittade detta inlägget på citroenakuten, kopierar eftersom det kräver inlogg.
Renault och PSA-gruppen(peug /citr) har tagit fram nya spolar hos en ny tillverkare som heter Valeo. Tidgare tillverkare heter Sagem. Deras uppdaterade spolar är "vitduttade" i toppen och har funnits under några år. Jag fick dessa spolar då de uttjänta byttes för mellan två och tre år sedan. De uppdaterade höll ungefär 6000 mil liksom de ursprungliga. När jag bytte häromdagen berättade renault att man tillsammans med PSA-gruppen tagit fram helt nya spolar hos en fransk tillverkare som heter Valeo. De nya originalspolarna kan också köpas hos Mekonomen för 360 kr per styck. Se till att du får de nya Valeo-spolarna. Rimligtvis är de bättre??
TheDagger wrote:Hittade detta inlägget på citroenakuten, kopierar eftersom det kräver inlogg.Renault och PSA-gruppen(peug /citr) har tagit fram nya spolar hos en ny tillverkare som heter Valeo. Tidgare tillverkare heter Sagem. Deras uppdaterade spolar är "vitduttade" i toppen och har funnits under några år. Jag fick dessa spolar då de uttjänta byttes för mellan två och tre år sedan. De uppdaterade höll ungefär 6000 mil liksom de ursprungliga. När jag bytte häromdagen berättade renault att man tillsammans med PSA-gruppen tagit fram helt nya spolar hos en fransk tillverkare som heter Valeo. De nya originalspolarna kan också köpas hos Mekonomen för 360 kr per styck. Se till att du får de nya Valeo-spolarna. Rimligtvis är de bättre??
de där var bra att veta, Tror Valeo är bättre på elektronik än Sagem då de gör extremt mycket elektonikdelar till bilar runt om i världen
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
605-VIK wrote:TheDagger wrote:Hittade detta inlägget på citroenakuten, kopierar eftersom det kräver inlogg.Renault och PSA-gruppen(peug /citr) har tagit fram nya spolar hos en ny tillverkare som heter Valeo. Tidgare tillverkare heter Sagem. Deras uppdaterade spolar är "vitduttade" i toppen och har funnits under några år. Jag fick dessa spolar då de uttjänta byttes för mellan två och tre år sedan. De uppdaterade höll ungefär 6000 mil liksom de ursprungliga. När jag bytte häromdagen berättade renault att man tillsammans med PSA-gruppen tagit fram helt nya spolar hos en fransk tillverkare som heter Valeo. De nya originalspolarna kan också köpas hos Mekonomen för 360 kr per styck. Se till att du får de nya Valeo-spolarna. Rimligtvis är de bättre??
de där var bra att veta, Tror Valeo är bättre på elektronik än Sagem då de gör extremt mycket elektonikdelar till bilar runt om i världen
Tror inte Sagem är nåt skit egentligen, dom gör ju bl.a militära prylar.
Min digitalbox är även en Sagem, mycket nöjd
kan någon förklara vad som är speciellt med dessa spolar ?
Att det sitter en spole per stift/cylinder är enligt min uppfattning den bästa lösningen.
Kan man inte ta vilken fristående lös spole som helst ,från någon bil som har samma typ av 1 spole per stift lösning ?
Kom ihåg att jag är noob på peugeot.
Pelle
Att det sitter en spole per stift/cylinder är enligt min uppfattning den bästa lösningen.
Kan man inte ta vilken fristående lös spole som helst ,från någon bil som har samma typ av 1 spole per stift lösning ?
Pelle
Peugeot 306 S16 -94
Som tidigare nämts Så hade V6:an problem med spolarna -01
När mina började kronla för 1 år sedan lämna allt te verkstad, dom bytade ut samtliga till den "NYA FÖRBÄTTRADE MODELEN" Sedan har jag ej haft några problem.
Det bästa va att dom tog det på godwell jag pynta bara hälften av vad det skule kostat.
När mina började kronla för 1 år sedan lämna allt te verkstad, dom bytade ut samtliga till den "NYA FÖRBÄTTRADE MODELEN" Sedan har jag ej haft några problem.
Det bästa va att dom tog det på godwell jag pynta bara hälften av vad det skule kostat.

307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
Jakobsson wrote:kan någon förklara vad som är speciellt med dessa spolar ?
Pelle
Jo visst går det. Har 2 st lösa från förra bytet då de bytte alla de 3 bakre tändspolarna. Det svåra är att hitta den som är fel. Har man inte tillgång till felsökningsutrustning får man köra uteslutningsmetoden och hoppas på att det är främre raden för då är det bara att lyfta bort kåpan och byta ut den felaktiga. Är det däremeot bakre raden så måste man montera av insugsrör mm och då är det betydligt krångligare...
Nästa tändspole som säger upp sig i min bil borde vara den främre högra tändspolen då den är den enda som inte blivit utbytt på ett bra tag. Någon som har artikelnummer på de bättre Valeo tändspolarna som diskuteras här ovan?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem