Hej!
Har problem med att få bort min bromsledning. Hur går jag tillväga? Jag ska ha bort bromsledningen som går till oket. Den som är av gummi.
Har en bild på det:
http://i244.photobucket.com/albums/gg14 ... edning.jpg
Mvh Andrée
Bromsledningsproblem 605 SLI 1992
Bromsledningsproblem 605 SLI 1992
Peugeot 605 2.0i
ovanför metallbygeln (som sitter ovanför fästet) sitter en nyckefattning, det är rörnippeln, som kunde rotera på röret i början på nittotalet
troligtvis inte 2008, då den säkert är fastrostad nu
prova försiktigt skruva på den, iakta röret noga så det inte följer med runt, förbehandla med mirakelspray (5-56 wd40 etc) med tur får du det att rotera, då är det bara att skruva på så är slangen lös sedan, fungerar inte det så är det nog tyvärr också nödvändigt med ett rörbyte, då det kommer att gå av om inte nippeln kan rotera på röret. ett "dirtytrick" är att skära av slangen och deformera metallbygeln lite så man får ner slangen så mkt att man kan skruva på slangen istället, och ta itu med nippeln när man har slangen borta, värma med gasol etc, så man får loss nippeln från röret, men lyckas inte det så hamnar du på ett nytt rör iaf 
smidy wrote:ovanför metallbygeln (som sitter ovanför fästet) sitter en nyckefattning, det är rörnippeln, som kunde rotera på röret i början på nittotalettroligtvis inte 2008, då den säkert är fastrostad nu
prova försiktigt skruva på den, iakta röret noga så det inte följer med runt, förbehandla med mirakelspray (5-56 wd40 etc) med tur får du det att rotera, då är det bara att skruva på så är slangen lös sedan, fungerar inte det så är det nog tyvärr också nödvändigt med ett rörbyte, då det kommer att gå av om inte nippeln kan rotera på röret. ett "dirtytrick" är att skära av slangen och deformera metallbygeln lite så man får ner slangen så mkt att man kan skruva på slangen istället, och ta itu med nippeln när man har slangen borta, värma med gasol etc, så man får loss nippeln från röret, men lyckas inte det så hamnar du på ett nytt rör iaf
Tack för hjälpen! Ska försöka imorgon. Åhh, om jag blir tvungen till ett rörbyte, då åker bilen på tippen.
Peugeot 605 2.0i
Med detta billiga verktyg och lite rör är det både enkelt och roligt att tillverka nya rör. Se lite om detta i min bakaxeltråd. Verkar lite överdrivet att skicka kärran på tippen för en sådan skitsak.