Bromsuppgradering 205 GTI, bollplank!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
DaF1e

Bromsuppgradering 205 GTI, bollplank!

Post by DaF1e »

Efter att ha sett en annons om Greenstuff-belägg här på forumet så for jag ut och kollade vilka ok jag har på min Pega 205 GTI -89, givetvis fel för beläggen som var till salu... Men, jag konstaterade också att skivorna fram är skit, bara att byta. Givetvis nya belägg då nuvarande är lika snedslitna som skivorna. Frågan är då vilket alternativ jag ska satsa på, tänkte passa på att uppgradera så att det blir roligare att byta, och sedan köra. Funderar mellan följande, det ska fungera för inspirerad vardagskörning men även ett och annat ban-möte är det tänkt.

1. Slitsade skivor typ Brembo Max och Greenstuff (eller något annat tuffare belägg) i originaldimension.

2. Byta till större skivor från 206 och därmed även ok. Behöver man slitsat och tuffare belägg också då? En 205 är ju rätt lätt. Och, går det att åka med 14" på vintern med 206-skivor? Det blir ju "rejält" dyrare om man också måste skaffa en helt ny vinterhjulsuppsättning.

Vad har ni andra för erfarenheter, och vad rekommenderar ni som vet av egen erfarenhet? Som rubriken säger så vill jag bolla idéer innan jag skrider till verket.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
TimMi16

Post by TimMi16 »

byta ok och skivor till 307 är populärt och jävligt bra har jag läst !
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!

svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se

Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
Lopex

Post by Lopex »

TimMi16 wrote:byta ok och skivor till 307 är populärt och jävligt bra har jag läst !

men då är det 15" som gäller till vinterdäcken.. iaf om du tar de större skivorna 283mm.... kör du ok o skivor från 306 S16 som är på 266mm så klarar du dig fortfarande med 14" tror jag..

fast ökningen från 247mm (original) till 266mm är inte värd besväret tycker jag, så du gott o väl klarar dig med originalbromsarna på en 205a.
satsa på brembo max o green stuff.. många kör den kombinationen och på en lätt bil som 205 så funkar det utmärkt.
Sliced

Post by Sliced »

Du har dom stora skivorna på 306GTI... 284? och även på nån 307 och 206..
Vi valde att jaga 306GTi-ok för där fanns det metalmaster-belägg.
PEAN rekommenderade oss att inte lägga kulor på borrade/slitsade utan köpa Zimmermannskivor för 500:- styck.
Enda nerköpet med dom var estetiskt, prestandamässigt var det helt OK:
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
DaF1e

Post by DaF1e »

Min egen erfarenhet säger mig att originaldimensionen räcker för att ha skoj och till bilens prestanda. Detta grundar jag på jämförelse med Golf GTI mk1 som jag haft två utav och har ungefär samma vikt, och de bromsar rent bedrövligt! Pegan är mycket bättre, så med slits bör de väl även klara broms från högre fart och med tuffare belägg nyper de väl lite bättre? Sedan finns det ju en nackdel med större ok och skivor också, högre ofjädrad vikt. Men hur stor påverkan blir har jag förstås ingen aning om... :roll:
Jag vet att det finns bättre belägg än EBC Greenstuff, men jag gillar dem för att de inte skitar ner så mycket, och skiten är dessutom mycket lättare att tvätta bort än från traditionella belägg. Finns det andra greppvänliga belägg som inte smutsar ner så mycket?
BMW 540iA -94
Sliced

Post by Sliced »

DaF1e wrote:Min egen erfarenhet säger mig att originaldimensionen räcker för att ha skoj och till bilens prestanda. Detta grundar jag på jämförelse med Golf GTI mk1 som jag haft två utav och har ungefär samma vikt, och de bromsar rent bedrövligt! Pegan är mycket bättre, så med slits bör de väl även klara broms från högre fart och med tuffare belägg nyper de väl lite bättre? Sedan finns det ju en nackdel med större ok och skivor också, högre ofjädrad vikt. Men hur stor påverkan blir har jag förstås ingen aning om... :roll:
Jag vet att det finns bättre belägg än EBC Greenstuff, men jag gillar dem för att de inte skitar ner så mycket, och skiten är dessutom mycket lättare att tvätta bort än från traditionella belägg. Finns det andra greppvänliga belägg som inte smutsar ner så mycket?

Jupp.. :) Det beror på hur hårt man kör och hur varmt det får bli.
Ska du köra långa pass på banträffar så fadar det fortare än på konbana, för att det hinner kyla. I trafik är det en helt annan grej, och under rejs också, fast åt andra hållet. En minskning med 2% av varvtiderna gav oss vid ett tillfälle en ökning av bromsslitaget med 500%. Och det var ändå Peugot sports rallybelägg som vi fått tag på, Valeo Competition. Men som alltid så ska det lira med allt annat.. Du har ingen nytta av MetalMaster om däcken fadar efter 10 minuter på en banträff.
Om det är viktigt att ha rena fälgar och att skivorna har fräscha hål och slitsar som ser snygga ut är det ren kapitalförstöring att köra Metalmaster eller Pagids gula, dom går som slipklossar på skivorna.
Det finns inget rätt och fel när man väljer nivå.. :)
/Arne Lindgren
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Nä det är med andra ord smällar man får ta om man vill ha bromsar som funkar hela tiden. Å andra sidan är ju 205'an en väldigt lätt bil och kräver enligt min körstil inte så mycket bromsar. Den stannar ju f*n bara man släpper gasen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kilona från runt 1500 ned till 1000 som skillnaden är mellan många andra bilar och 205:an borde göra en sa-ans skillnad för att tala klarspråk.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
DaF1e

Post by DaF1e »

Jag är absolut inget f*n av bling-bling och styling och anses slitsar vara onödigt så köper jag hellre billigare(?) originalskivor. Däremot är jag lite lat emellanåt och det är därför jag gillar Greenstuff, samt att de faktiskt biter lite bättre. Originalskivor eller skivor av annat välkänt fabrikat (Zimmerman som någon nämnde) + Greenstuff är kanske grejen för min bil? Jag ska förstås gå över oken och byta bromsvätska också. Tror inte gamla damen som hade bilen innan varit så noga med vätskan med tanke på hur bromsarna ser ut nu...
BMW 540iA -94
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag upplever att beläggen "glace:as" mindre vid vardagskörning med slitsarna, i övrigt har jag inte en susning om det är bra eller dåligt :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
DaF1e

Post by DaF1e »

Många menar ju att det fadar mindre vid bromsning från högre farter med slitsar och det kan ju låta vettigt. Och varför har egentligen superbilar borrat och slitsat? :roll: Men jag har själv aldrig provat slitsade så jag vet ju inte riktigt.
BMW 540iA -94
Sliced

Post by Sliced »

Det slitsarna gör är att dom skapar en turbulens som vädrar bort bromsdammet från skivorna. Dammpartiklarna ligger annars som ett tunt glidlager som hindrar beläggen från att greppa fullt ut.

Hålen gör mindre nytta, men är ack så snygga. :)
/Arne Lindgren
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sliced wrote:

Är vanligt med sprickor i hålade skivor också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sliced

Post by Sliced »

TheDagger wrote:
Sliced wrote:

Är vanligt med sprickor i hålade skivor också.

Intygas av erfarenhet.. fast då var slitsarna bortslipade också.
/Arne Lindgren
DaF1e

Post by DaF1e »

Så, nu har jag beställt Brembo Max-skivor i originaldimension och Greenstuff-belägg. Sedan ska de bara monteras också... :roll: Får väl bli i samband med byte till sommardäck.
BMW 540iA -94
Loffas

Post by Loffas »

jag kör orginalskivor och trummor bak
89ans ok fram med omp-racingbelägg

har jävlar ta mig aldrig haft problem på bana

om du satsar mycket på bromsar så satsa minst lika mycket på bra däck
mrtn

Post by mrtn »

Tips på butik/webshop som har sjyssta priser på skivor och belägg? Tänkte uppgradera min häck också :)
Martin Sandin #1602 |mrtnfoto.se
"Ta mig inte på allvar, ta mig på snoppen"
philipk

Post by philipk »

Det lilla jag vet om bromsskivor..

Slitsning: som de andra sa, de forslar bort bromsdammet.

Borrade/Gropade(Ej helt igenom alltså): De förhindrar att det blir gas bildning mellan belägget och skivan.

Borrade skivor har större tendens att spricka än av "gropade" skivor har.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Niklas

Post by Niklas »

En solid skiva klarar att utjämna värmen bättre.

Slits är en gammal anti-glazingmetod, behövs knappast med nya tiders belägg.

Borrning är ett mycket bra sätt att minska den ofjädrade vikten på. Medför ökad risk för sprickbildning.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Sliced

Post by Sliced »

Niklas wrote:En solid skiva klarar att utjämna värmen bättre.

Slits är en gammal anti-glazingmetod, behövs knappast med nya tiders belägg.

Borrning är ett mycket bra sätt att minska den ofjädrade vikten på. Medför ökad risk för sprickbildning.

Så rätt.. men räkna lite på vikten av ett hål och vikten av en slits.
Och värdera sen "knappast" mot risken för sprickbildning.
Mina nästa blir originalskivor (Volvo) och slitsade av en på rejsa som gör det jobbet. Men det är mitt val..

Loffas..? *flin* Har du låtit bilen gå 8 entimmespass på raken i rejstempo? Även där måste allt lira. Vi petade på våra marginaler som var helt andra än dom på en banträff. Och det märker man när man åker med som instruktör med vissa bilar. Deras grejor fadar efter 15 minuter och man kan gå i depå, det kunde inte vi. Så vi fick också kompromissa. Bromseffekt, slitagekostnad och slippa-klossbytesstopp... Och pris.
Som vanligt, allt måste lira ihop.
/Arne Lindgren
Post Reply