service på en 206cc -02

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peugeotjim

service på en 206cc -02

Post by peugeotjim »

hej!
jag ska göra en service på min peugeot 206cc -02, men har aldrig gjort detta på just en Peugeot. så jag undrar vart allt sitter. tex. oljepluggen oljefiltret osv. några tips inför servicen? ska servas på måndag hade jag tänkt.
Det jag ska byta är luftfilter, kupéfilter, oljefilter, olja, tändstift.

Det ingick en liten "gummirem" till oljefiltret, vilket jag aldrig sett förut, de oljefilter jag har sett är bara som en plåtburk som skruvas bort och byts.

EDIT: jag undrar också hur man "nollställer" servicemätaren, så skiftnyckeln försvinner.

Tack på förhand!

MVH Jim
peugeotjim

Post by peugeotjim »

ingen som vet nått?!?!

MVH Jim
Sketas

Post by Sketas »

Kanske kan hjälpa dig lite med service indikatorn.

Först slår du av tändningen. Tryck och håll in den lilla knappen till höger på instrument huset. Slå på tändningen och håll in knappen i 10 sek. Displayen ska då visa 0 och skiftnycklen släcks.
peugeotjim

Post by peugeotjim »

ok, tackar så mycket, nån som vet nått om servicen?

MVH Jim
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

peugeotjim wrote:ok, tackar så mycket, nån som vet nått om servicen?

MVH Jim

Hej,vilken av följande delar e du oklar över hur man byter???
luftfilter, kupéfilter, oljefilter, olja, tändstift.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
peugeotjim

Post by peugeotjim »

oljan och ojefiltret, vart oljepluggen sitter, och vart oljefiltret sitter, och hur man gör med detta, det är ju ett insattsoljefilter. Har aldrig sett de förut.

Tack på förhand
MVH Jim
krille!

Post by krille! »

För o främst så kanske det är olika beroende på vilken motor du har, osäker på om filtret sitter på samma ställen på 1,6an och 2,0an.

Har du den senare så sitter filtret på framsidan av motorn, mellan motor och kylare och denna kommer du åt utan att lyfta bilen.
Får du inte loss det med handkraft så får du kränga dit ett oljefilterverktyg för att få ordentligt grepp, dra dock inte fast det nya filtret med verktyget utan enbart med handkraft.

Vet inte vad du menar med insatsoljefilter dock, alla bilar jag kollat på har haft vanlig plåt/plastburk som man bara byter :?

Oljepluggen sitter sedan på sidan av motorn, långt ner på tråget vid förarsidan, bör nog vara samma oavsett motor.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

krille! wrote:Vet inte vad du menar med insatsoljefilter dock, alla bilar jag kollat på har haft vanlig plåt/plastburk som man bara byter :?

Moderna bilar har i större omfattning insatsfilter istället för en hel filterpatron, man byter alltså bara själv filtret, inte höjet. Att det sitter insatsfilter på den här CC:n får mig att anta att det är en 1,6:a.
Det ska väl sitte på framsidan av motorn det med om jag inte har helt fel, gummiremmen är packning till filterlocket antagligen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by peugeotjim »

japp, det är en 1.6.
peugeotjim

Post by peugeotjim »

nu är den servad och allt är bra, ska bara ut och nollställa mätaren, och skriva in datum för service i serviceboken.

MVH Jim
Torpalasse

Post by Torpalasse »

peugeotjim wrote:nu är den servad och allt är bra, ska bara ut och nollställa mätaren, och skriva in datum för service i serviceboken.

MVH Jim

Skulle inte tro detta kan räknas som service dock.
Bättre du skriver längst bak i instruktionsboken om du nu måste skriva att ngt är gjort över huvud taget.
Peugeot 406 ST 2,0 -97
peugeotjim

Post by peugeotjim »

hmm, varför skulle det inte räknas som en service? de är väll alltid bra att skriva in i boken så nästa ägare ser när det är gjort.

MVH Jim
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Klart det är en service, är bara allt som ska göras på en service gjort spelar det ju mindre roll vem som gör den. Kommer ju saknas en vstd-stämpel men det är ju ändå bättre att det står mätarställning, datum och signatur än att det inte str nåt i boken.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496