Motorras 306 gti, vad göra?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
superschumi

Motorras 306 gti, vad göra?

Post by superschumi »

Tjena.

Jo, desvärre så brast kamremmen på peggan(306 gti-99) i veckan :(
Lämnade in den på peugeot, tydligen så har det blivit sallad, och enligt dom så är det bästa jag kan göra att köpa en motor på skroten. Skulle kosta över 20000 att reparera tros det. Dom har inte lyft på toppen, men smällt ditt en ny rem och kört komp-test på motorn= 0 kompression.
Så what to do? kan det vara läge att lämna den till nån annnan, som kan renovera toppen, eller finns det kanske nån här inne som har en motor liggandes. Finns det risk för spräckta kolvar då ventilerna slagit i kolven?
Har hittat en 97-ans gti motor på bildelsbasen, är den samma som 99:ans? Dessutom hur kan man veta att motorn inte är värd att laga endast genom ett komptest?
Jaja, många frågor kanske och i lite rörig ordning. Men skulle gärna ha tips på vad som är det bästa att göra. Mekanikerns råd var som sagt att byta motor.
alltid på ställ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det bästa är helt klart att byta motorn. Renovera toppen går ju, men bara materialet, nya ventiler, ventilstyrningar, packningssats osv., går på ett antal tusenlappar. Skulle inte tro det går under 6000:-, mest antagligen mer.
Jobbet kommer ju att kosta dubbelt det minst. Då finns ändå risken att motorn inte kommer funka riktigt efter renoveringen. Om kolvarna fått tillräckligt med stryk så kommer bilen att fungera bra till att börja med men efter ett tag börjar den tappa komp och dra olja.
Så det bästa är att byta motor. Låt nån annan än Peugeot göra det så blir det billigare.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by superschumi »

tack för ett snabbt svar.
Blir väl så jag antagligen kommer göra, men nu står bilen redan på peugeot...så dom kan lika gärna göra jobbet...dom har ju redan hållt på en stund, så en räkning därifrån måste jag ju ändå betala. f*n att jag kan va så dum att inte byta remmen i tid....inte milmässigt men års-mässigt ...suck
alltid på ställ
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

det är väl själva F*N att inte motortillverkarna kan göra en motor som klarar av att kamremmen ryker. Jag har kört sönder remmen på både en Volvo och en VW utan problem bara att byta rem och åka vidare. Ursäkta men jag tycker det är SK*T.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Khaouti

Post by Khaouti »

R-Gubbe wrote:det är väl själva F*N att inte motortillverkarna kan göra en motor som klarar av att kamremmen ryker. Jag har kört sönder remmen på både en Volvo och en VW utan problem bara att byta rem och åka vidare. Ursäkta men jag tycker det är SK*T.

Peugeot my dear fellow citizen , Peugeot.

Without flaws, no charm.
Ali Khaoua - Göteborg
Elisedal IS är mitt lag.
superschumi

Post by superschumi »

Håller med att det är skit, men tyvärr får man(jag) i många fall skylla sig själv när man missat byte vid rätt tillfälle, men lika jävla trist är det i vilket fall
alltid på ställ
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Sälja bilen billigt, annars?
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
superschumi

Post by superschumi »

Jesper Cronelid wrote:Sälja bilen billigt, annars?

Jo, det är ju ett alternativ, men gillar verkligen bilen sjukt mycket samt att det inte finns så många alternativ till 306 gti(om man snackar körglädje inom rimlig ekonomi) ok en 205:a, men dom e ju lite väl gammla, sen så har jag inte så mycket övers till nya bilar, då jag tycker dom i de flesta fall saknar känsla och charm. men iofs, en cicic type R skulle smaka mumma
alltid på ställ
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Har du nån motorkunning kompis så kostar det ju inget att ta hem bilen, lyfta toppen o se efter hur illa det e. Det hade jag gjort oavsett.

Har du tur så flyger du på nya ventiler, packningssats, ev planing topp och såklart en ny kamrem om den verkar frisk.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Jakobsson

Post by Jakobsson »

Att ventilerna tar i kolvarna vid kamremsbrott tycker jag är fullt förståligt eftersom motortillverkarna vill sänka bensinförbrukningen och därmed höja effektiviteten på förbränningen.
Detta kan man hitta mer infomation om när man söker på saker som squish ,dock så bör jag säga att det inte är enkelt att föra en dialog runt kompression och förbränningskammare.
Framtida motorteknik kanske tar bort kamremmen och ersätter kamaxeln med annan öppningsteknik av ventilerna,vem vet.
I övrigt så håller jag med om att du borde ta hem bilen och låta någon kompis fixa den.
Vill du ha ett skambud ?

Pelle
Peugeot 306 S16 -94
superschumi

Post by superschumi »

Jakobsson wrote:Att ventilerna tar i kolvarna vid kamremsbrott tycker jag är fullt förståligt eftersom motortillverkarna vill sänka bensinförbrukningen och därmed höja effektiviteten på förbränningen.
Detta kan man hitta mer infomation om när man söker på saker som squish ,dock så bör jag säga att det inte är enkelt att föra en dialog runt kompression och förbränningskammare.
Framtida motorteknik kanske tar bort kamremmen och ersätter kamaxeln med annan öppningsteknik av ventilerna,vem vet.
I övrigt så håller jag med om att du borde ta hem bilen och låta någon kompis fixa den.
Vill du ha ett skambud ?

Pelle

Kollat pris på motor på skrot...7500 ska dom ha, eventuellt har jag en bekant som kan byta den åt mig.....så får se....så hur lyder skambudet på då?
alltid på ställ
superschumi

Post by superschumi »

En snabb fråga till, vad kan det tänkas kosta om man låter peugeotverkstan byta motor(om man ska va bekväm av sig)....pratar vi 8-12 timmar då eller? och vad ligger deras timmpenning på, nån som vet?
alltid på ställ
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Glöm som sagt inte att även en beg motor ska ha ny kamrem+ jobb...

Gissar 5 papp för ett motorbyte, men det e en gisssning.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
superschumi

Post by superschumi »

Peter Igelhammar wrote:Glöm som sagt inte att även en beg motor ska ha ny kamrem+ jobb...

Gissar 5 papp för ett motorbyte, men det e en gisssning.

Nej det har jag icke glömt ;) Ok, 5 papp kan jag ta...men som sagt en gissing, jag tror faktiskt dom vill ha mer än så. menmen, ska fråga på måndag o begära en offert. får köra farsan sega seat så länge...suck.
alltid på ställ
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

De-mo motor är ca 9.5h i tid så 9000-10000 i arbetskostad är det ju direkt, sen tillkommer det ju alltid saker som t.ex kamremsbyte.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

om du inte orkar fixa, lägg upp en annons med budgivning här, finns nog några intresserade.

med motorbyte och allt blir det nog dyrare (större förlust) om du lagar än att sälja och köpa en annan 306. fast har du tänkt att behålla bilen några år är det ju skönt att veta att motorn är i bra skick!
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jakobsson

Post by Jakobsson »

Ta bort tändstiften och titta med fiberoptikkamera så ser du om kolvarna har stora defekter.
Jag tror inte att alla ventiler är dåliga utan gissar på 8-10st som är krökta.
Beggad motor och installation på märkesverkstad kostar säkert runt 20tusen ,om du skippar reparationen och säljer den billigt får du knappast mer än 20tusen eftersom köparen säkert vill laga den för 10tusen och sälja den för 40-45tusen.(vem vet?)
Jag hoppas att du lyckas laga den på något sätt.

Pelle
Peugeot 306 S16 -94
superschumi

Post by superschumi »

f*n beslutsångesten är stor just nu, många bra tips som man fått. Jag vill verkligen laga den på bästa/billigaste sätt. Så få hem motorn för 7500+800 frakt sen låta en bekants bekant utföra jobbet för en lägre kostnad än peugeot-verkstan. Dock blir detta mer omständigt, samt att peugeot säkert vill ha deg av mig för felsökning etc...Helt klart vill jag behålla bilen och ge det hela en ny chans, med ny motor och med vetskapen att man ska byta kamrem vart 3:e år. För fasiken vad jag diggar att smiska bilen längs bogesundsvägen och ställa upp den i diverse rondeller, inte många framhjulsdrivna bilar som man kan ha så kul med...tycker iaf jag. Men ni kan hålla ögonen öppna, ifallatt jag kränger bilen så kommer annons hamna här inne först. Tack alla goda peugeot-vänner för era tips. Ha en trevlig kväll o drick många öl, för det ska jag nämligen göra. På återseende;) ciao så länge
alltid på ställ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har du möjlighet att få motorn utbytt av bekant eller bekants bekant för typ oskattade stålar :-$ Så är det bättre än att sälja den med defekt motor, mest antagligen så tjänar du på att göra det på verkstad med....
Men det är klart... till rätt peng kan jag befria dig från bilen med. 8)
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Richard Gustavsson »

Rembyte är var 4:e år/12000 inte 3:e år.
Vara bara en lite parentes.

/Richard
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply