Haynes verkstadshandbok är i detta fall riktigt usel på att beskriva något om reläer mm.
Mi16-94 som inte startar!
Mi16-94 som inte startar!
Hej! Jag är ny här och hoppas att ni kan hjälpa mig med mektips. Jag har en 405 mi16 från -94 som stått ett par månader och nu vill den inte starta. Den drar på startmotorn men det är dock allt. Inget läte från bensinpumpen utan bara några klickande från ABS reläet hörs. Enligt Peugeot verkstaden skall det i motorrummet vid batteriet eller vid databoxarna finnas två sammansatta reläer som skall ge signal bland annat till databoxen. Dessa kan jag inte hitta!! Någon som vet?
Haynes verkstadshandbok är i detta fall riktigt usel på att beskriva något om reläer mm.
Det kan mycket väl vara det som verkstaden tipsade dig om då samma sak hände mig.
Och symptomet jag hade var att bränslepumpen aldrig gick.
Denna dubbla reläbox är brun till färgen och sitter fastbultad i vänster rambalk som möter fronten.
Man ser den underifrån:
http://bayimg.com/kAglAaABM
Risken är stor att ditt relä ser likadant ut inuti.
Denna dubbla reläbox är brun till färgen och sitter fastbultad i vänster rambalk som möter fronten.
Man ser den underifrån:
Benjamin wrote:Det kan mycket väl vara det som verkstaden tipsade dig om då samma sak hände mig.
Man ser den underifrån:
Tack, Benjamin för tipset! Ska kolla hur mitt ser ut när jag nu vet var jag ska leta.
mi16-94 wrote:Benjamin wrote:Det kan mycket väl vara det som verkstaden tipsade dig om då samma sak hände mig.
Man ser den underifrån:
Tack, Benjamin för tipset! Ska kolla hur mitt ser ut när jag nu vet var jag ska leta.
Hittade relät men det ser bra ut så jag får nog leta vidare. Har ingen gnista heller så här är något som är riktigt på tok!
Så inget av reläena aktiveras när du vrider på nyckeln?
Prova att aktivera reläena med fingret med tändningen igång.
Det hörs om pumpen börjar gå då.
Du får ursäkta men följande uppgift är jag osäker på, men jag tror att det funkar som så att reläet sluter så pumpen börjar gå när vevaxelvinkelgivaren ger signaler till Motronic boxen och vidare till reläet.
Nånstans där kan felet sitta.
Detsamma med tändningen.
Iofs behöver tändningen veta vilken cylinder som ska tända och det brukar de göra med en kamaxelvinkelgivare.
Jag utgår naturligtvis från att du har kollat upp att alla säkringar är hela.
Du får ursäkta men följande uppgift är jag osäker på, men jag tror att det funkar som så att reläet sluter så pumpen börjar gå när vevaxelvinkelgivaren ger signaler till Motronic boxen och vidare till reläet.
Detsamma med tändningen.
Iofs behöver tändningen veta vilken cylinder som ska tända och det brukar de göra med en kamaxelvinkelgivare.
Benjamin wrote:Så inget av reläena aktiveras när du vrider på nyckeln?
Detsamma med tändningen.
Jodå, säkringarna var det första jag kollade. Ok, ska testa att aktivera reläna manuellt med tändningen påslagen. Tack!
Svar till "ojvadfortdetgick"
Hej!
Bilen finns i Vara, västergötland, ca 10 mil norr om Göteborg. Det var väl tänkt att jag skulle fixa till den och annonsera ut den men tiden räcker inte alltid till. Bilen är mycket fin för sin ålder. Röd med kjolpaket och vinge samt läderklädsel med sköna skålade stolar ( Le Mans ). På insidan är det väl elhissarna i fram som inte riktigt funkar som dom ska samt att ac:n inte kyler. Utvändigt ser den mycket bra ut utan rost men visst finns några märken för bilen är ju som sagt inte ny. Ganska nybytt är till en bättre begagnad generator samt reflektor på höger sida. Sommar-vinterdäcken rullar säkert någon säsong till. Bilen med sina 150hk+ är annars en riktigt snabb och fin bil att köra, när den funkar. För den händige är det bara små saker att fixa till förutom att den inte startar. Skickar gärna bilder via mail samt att det går fint att komma och titta på den om intresse finns.
Hej!
Bilen finns i Vara, västergötland, ca 10 mil norr om Göteborg. Det var väl tänkt att jag skulle fixa till den och annonsera ut den men tiden räcker inte alltid till. Bilen är mycket fin för sin ålder. Röd med kjolpaket och vinge samt läderklädsel med sköna skålade stolar ( Le Mans ). På insidan är det väl elhissarna i fram som inte riktigt funkar som dom ska samt att ac:n inte kyler. Utvändigt ser den mycket bra ut utan rost men visst finns några märken för bilen är ju som sagt inte ny. Ganska nybytt är till en bättre begagnad generator samt reflektor på höger sida. Sommar-vinterdäcken rullar säkert någon säsong till. Bilen med sina 150hk+ är annars en riktigt snabb och fin bil att köra, när den funkar. För den händige är det bara små saker att fixa till förutom att den inte startar. Skickar gärna bilder via mail samt att det går fint att komma och titta på den om intresse finns.
-
SaintJohan
jag har typ samma fel på min.. nyladdat batteri,skickar elimpulser från fördelaren till fördelarlocket och skickar fram bensin till spridarna..men den startar inte.. det är en Mi16 92a och säkringar hela.. har bytt fördelarlock och rotor i helgen för det behövdes ändå.
405 Mi16 -88 *Förr*
205 Gti/Mi16-92 *Förr*
405 Mi16-92 *NU*
405 Mi16 Le Mans -95 *Förr*
206 GT-00 *NU*
205 Gti/Mi16-92 *Förr*
405 Mi16-92 *NU*
405 Mi16 Le Mans -95 *Förr*
206 GT-00 *NU*
olika motormodeller...
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;