Rattbyte 206. Stänga av Aribag?
-
SebbanBoy14
Rattbyte 206. Stänga av Aribag?
Hejsan!
jag funderar på att bytta ratt i min 206a.. Men frågan är hur man gör så att airbagen fram ijnte funkar? Någon som vet hur man gör
MVH sebban
jag funderar på att bytta ratt i min 206a.. Men frågan är hur man gör så att airbagen fram ijnte funkar? Någon som vet hur man gör
MVH sebban
Öhhh, plockar ut den? Är den inte inkopplad så funkar den inte...
Men jag antar att du menar att bilen inte ska veta om att kudden är bort och köra fellampa? Du sätter ett motstånd på båda aibagkablarna, har för mig att det är 2,5 ohms motstånd. Jag lödde fast mina inne i enheten bakom ratten.
Men jag antar att du menar att bilen inte ska veta om att kudden är bort och köra fellampa? Du sätter ett motstånd på båda aibagkablarna, har för mig att det är 2,5 ohms motstånd. Jag lödde fast mina inne i enheten bakom ratten.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Öhhh, plockar ut den? Är den inte inkopplad så funkar den inte...
De där med lampan gör inget för den lyser redan sedan jag byte ut stolarna. Men hur vet jag vila kablar som är till airbagen? Och när jag öppnar ratten så ska jag inte ha någon ström i bilen va?
airbag paketet skruvar du av från baksidan av ratten, finns 2 försänkningar med skruv i, sedan sitter det en stick kontakt inne i ratten, o gissa vad? De är till airbaggen!!!
ja du bör koppla ur batteri om du inte vill bryta nacken om den råkar smälla när du hänger över den, lite kraft i dem där serru.
enda sättet att få loss ratten (om du inte ska klippa upp den dvs) är såhär, du kan inte misslyckas... i denna stick kontakt har jag förstått de som man bara sätter ett motstånd så tänds inte lampan.
good luck chuck!
ja du bör koppla ur batteri om du inte vill bryta nacken om den råkar smälla när du hänger över den, lite kraft i dem där serru.
enda sättet att få loss ratten (om du inte ska klippa upp den dvs) är såhär, du kan inte misslyckas... i denna stick kontakt har jag förstått de som man bara sätter ett motstånd så tänds inte lampan.
good luck chuck!
Last edited by gargamel on Tue Feb 26, 2008 20:09, edited 1 time in total.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
-
SebbanBoy14
gargamel wrote:airbag paketet skruvar du av från baksidan av ratten, finns 2 försänkningar med skruv i, sedan sitter det en stick kontakt inne i ratten, o gissa vad? De är till airbaggen!!!
Måste ju finns fler kablar än till airbagen i ratten? Typ tutan osv? Så de är två kablar i ratten man ska koppla loss? Man måste ju kunna bara koppla ur dom sladdarna till airbagen utan att sätta in relä? Vilka förger är de till airbagen kablerna?
airbagen som jag beskrev att du skruvar ur först sitter såklart i sladdarna jag pratar om, du ser direkt vilka det är......
Men om du kan få hela instrumentbrädan till att inte lysa som en julgran så blir nog både bilprovningen samt dina medpassagerare glada, om inte till och med du som slipper irritationsmoment framför dig!
Visst f*n KAN du skita i det, bilen ramlar inte ihop, men Varför när det är så lätt att fixa????
Men om du kan få hela instrumentbrädan till att inte lysa som en julgran så blir nog både bilprovningen samt dina medpassagerare glada, om inte till och med du som slipper irritationsmoment framför dig!
Visst f*n KAN du skita i det, bilen ramlar inte ihop, men Varför när det är så lätt att fixa????
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
-
SebbanBoy14
gargamel wrote:airbagen som jag beskrev att du skruvar ur först sitter såklart i sladdarna jag pratar om, du ser direkt vilka det är......
eftersom min airbay lampa lyser redan sedna jag tog ut stolarna. Så då är de bara att dra ut airbag kablarna och typ linda eltejp runt dom eller?
-
SebbanBoy14
gargamel wrote:Va...? Leta reda på vilka dem är från stolbytet och sätt dit ett motstånd där med!
på dom är de typ en klump med 3-4 kablar alla olika färger... Vet inte ens hur ett rilä ser ut å vart man köper det. Du har ingen länk på hur ett rilä ser ut och vart man kan köpa de? Vilka kablar ska man sätta på ett rilä på vid stolarna då?
-
SebbanBoy14
Airbagen i ratten är tvåstegs-utlösning på, så två kablar(plus minus i samma kabel). Tutan är två kabel, en plus, en minus. Du ser när du öppnar upp.
Som gargamel säger, sätt motstånd i dom kablarna till airbagen i stolarna.
Men dom går inte via relä, så det behöver du inte bry dig om.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Airbagen i ratten är tvåstegs-utlösning på, så två kablar(plus minus i samma kabel). Tutan är två kabel, en plus, en minus. Du ser när du öppnar upp.
Vad är skillnaden på ett motstån å ett rilä? var köper jag motstånden då? Asså i ratten där de va två kablar. Sätter jag ett mostån på varje kable? eller funkar de så att man sätter kablarn på varge sida av motståndet eller?
Ingen som har ne bild så man ser hur ett moststånd ser ut?
Kan jag ha samma mostånd till stolarna som under ratten?
Ett motstånd kan du köpa på ELFA, det är vad det låter som, den dämpar all ström som inte kommer över "tröskeln" som moståndet skapar.
Ett relä, enligt wikipedia:
Relä är en reglerteknisk elektrisk apparatur, där till- och frånslag av en låg styrspänning kan styra slutande och öppnande av en annan elektrisk krets, där både spänning och ström kan vara betydligt större (men behöver inte vara det).
Relän kan gå sönder, därför jag funderar om airbagarna verkligen är relästyrda...
Du sätter ett motstånd i varje kabel.
Relä är en reglerteknisk elektrisk apparatur, där till- och frånslag av en låg styrspänning kan styra slutande och öppnande av en annan elektrisk krets, där både spänning och ström kan vara betydligt större (men behöver inte vara det).
Relän kan gå sönder, därför jag funderar om airbagarna verkligen är relästyrda...
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Ett motstånd kan du köpa på ELFA, det är vad det låter som, den dämpar all ström som inte kommer över "tröskeln" som moståndet skapar.
Så då ska jag föpa 6 mostånd? 2 riull ratten och två till varge stol?
-
SebbanBoy14
SebbanBoy14 wrote:Fnatte wrote:Ett motstånd kan du köpa på ELFA, det är vad det låter som, den dämpar all ström som inte kommer över "tröskeln" som moståndet skapar.
Så då ska jag föpa 6 mostånd? 2 riull ratten och två till varge stol?
Söker på elfas hemsida efter ett 2.0ohms motstånd men de finns ju typ 500stycken du kan inte länka vilket motstånd jag behöver?
Vet ej om det är tvåstegs-tändning på stolarna, det märker du om du tittar på kablarna. Jag hade inte airbag i mina stolar, därför jag inte brytt mig om att kolla.
Det finns ett hål på nederdelen av ratten, om du tittar under så kommer du se, där sticker du in en pinne eller liknande och trycker till på en grej som sitter där. Om du vill kolla på www.206online.com så finns det en beskrivning på förfarandet där.
http://forum.206online.com/showthread.php?t=29993
Det finns ett hål på nederdelen av ratten, om du tittar under så kommer du se, där sticker du in en pinne eller liknande och trycker till på en grej som sitter där. Om du vill kolla på www.206online.com så finns det en beskrivning på förfarandet där.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Vet ej om det är tvåstegs-tändning på stolarna, det märker du om du tittar på kablarna. Jag hade inte airbag i mina stolar, därför jag inte brytt mig om att kolla.
Är detta rätt?
http://www.lunarstorm.se/SebbanBoy14/galleri/250
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Vet ej om det är tvåstegs-tändning på stolarna, det märker du om du tittar på kablarna. Jag hade inte airbag i mina stolar, därför jag inte brytt mig om att kolla.
Du kan inte länka vilket moståd jag ska ha från www.elfa.se ??
Klippa är ingen bra idé. Du kan vilja återställa någon gång, och kablar till aribag vill du nog inte skarva...
Grön text: tutkontakt, ser lite olika ut, beroende på årsmodell. Koppla ur, skruva loss den lilla jorden från ratten.
röd text: jag gjorde så att jag tog loss hela enheten med blinkersspak och följde kablarna där. Jag lödde fast motstånden på insidan. Det borde gå att sticka in motstånden i kontakterna och få det att funka. Det blir upp till dig.
Grön text: tutkontakt, ser lite olika ut, beroende på årsmodell. Koppla ur, skruva loss den lilla jorden från ratten.
röd text: jag gjorde så att jag tog loss hela enheten med blinkersspak och följde kablarna där. Jag lödde fast motstånden på insidan. Det borde gå att sticka in motstånden i kontakterna och få det att funka. Det blir upp till dig.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Fnatte wrote:Klippa är ingen bra idé. Du kan vilja återställa någon gång, och kablar till aribag vill du nog inte skarva...
de är ju tuta på min nya ratt med. Kopplar jag vara in dne röda kablen till den tutan då?
Du kan inte länka vilket motstånd jag behöver? skulle vara grymt snällt... Fanns typ 6 oliga motstånds katigorier och vet inte vilket jag ska ah.. De går inte att jag bara kopplar ut dom so mde va i röd text?