taskiga avgasvärden, hur löste NI era??
taskiga avgasvärden, hur löste NI era??
Har taskiga avgasvärden på bilen,
HC 209
CO 0,6
CO2500 0,5
Lambdan e dock ok på 1,01
Detta har ju vart upp ett pat gånger här men ingen har skrivit hur problemet löst...
Och ja avgas e tät och bilen var varmkörd....
Alla tips ja kan få mottages och som sagt gärna från er som har haft liknande problem och löst dom.
-/Christian
HC 209
CO 0,6
CO2500 0,5
Lambdan e dock ok på 1,01
Detta har ju vart upp ett pat gånger här men ingen har skrivit hur problemet löst...
Och ja avgas e tät och bilen var varmkörd....
Alla tips ja kan få mottages och som sagt gärna från er som har haft liknande problem och löst dom.
-/Christian
olja stift och filter.
sen katten, billigast och bäst så.
dessutom har du väldigt höga HC, borde ligga på 0 även om gräns värdet är 100. HC är oföbränt bränsle så antingen misständer han eller så får han för mycket bänsle av någon anledning, kan va LMM eller något annat som styr bränsle mängden.
din CO värden är väl okej eller? (kommer inte ihåg gränsvärden i huvudet)
dessutom har du väldigt höga HC, borde ligga på 0 även om gräns värdet är 100. HC är oföbränt bränsle så antingen misständer han eller så får han för mycket bänsle av någon anledning, kan va LMM eller något annat som styr bränsle mängden.
mjae...
mjo de gör ja nog. är det verkligen rätt stift?
många kallstarter gör att motoroljan drygas ut med bensin och motorn får i sig ångorna genom ventilationen och HC stiger.
Kolla kontakter till alla elektriska givare tex LMM och kika över anslutningarna till alla temp givare. tycker CO värdena skulle vart högre om katten vart kass.
har du open-air filter?
edit:du har separata tändspolar på din bil va? ika över kontakt ytor å dom.....
många kallstarter gör att motoroljan drygas ut med bensin och motorn får i sig ångorna genom ventilationen och HC stiger.
Kolla kontakter till alla elektriska givare tex LMM och kika över anslutningarna till alla temp givare. tycker CO värdena skulle vart högre om katten vart kass.
har du open-air filter?
Last edited by stellan on Mon Nov 17, 2003 21:53, edited 1 time in total.
Leibel wrote:mjae...
har du open-air filter?
Får gå över alla kontakter å så, kolla vevhusvent så att den funkar, bta olja, byta stift å be till lejonguden att de hjälper...
har inte monterat öppet filter
- Peter Igelhammar
- Crew

menar du slangen som e delad i 3 vid grenröret?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Hade liknande värden förut. Jag åkte på att byta kamaxel, spridare, olja, luftfilter, oljefilter, stift. Sen rengöring av vevhusvent och koll av samtliga givare. Det fanns även nån läcka i insuget som åtgärdades
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Ida-Maria
Leibel wrote:olja stift och filter.
HC- ligger väl nästan aldrig på noll?
Som jag skrev innan tror jag att katalysatorn är tom, värdena tyder på det. CO halten stämmer bra för att vara utan kat, likaså HC. Lambda-värdet är ju också ok.
Men det är klart, att kolla över stift och filter skadar ju inte.
vad är vad??
kolväten pratar man om när det gäller bensinen: hc
men co är väl just olja i detta sammanhanget, vad jag minns så ska vevhusventilationen eliminera stora co utsläpp (rätta mig gärna om jag har fel)
vad är det katten tar stryk av? är det om ex lambdan går sönder så motorn går för fett och bränner sönder katten eller är det en oljedrickande motor som kläggar igen katten?
men co är väl just olja i detta sammanhanget, vad jag minns så ska vevhusventilationen eliminera stora co utsläpp (rätta mig gärna om jag har fel)
vad är det katten tar stryk av? är det om ex lambdan går sönder så motorn går för fett och bränner sönder katten eller är det en oljedrickande motor som kläggar igen katten?
Loffas wrote:vad är vad??
skulle ja oxå vilja vet, jur de liksom funkar me alla värderna hit å dit å vas som påverkar vad...
Claes B wrote:HC- ligger väl nästan aldrig på noll?
Som jag skrev innan tror jag att katalysatorn är tom, värdena tyder på det. CO halten stämmer bra för att vara utan kat, likaså HC. Lambda-värdet är ju också ok.
Men det är klart, att kolla över stift och filter skadar ju inte.
Lambda värdet blevok efter att ja fick helt tät på avgasystemet, lambda låg på 1,06 innan...
Köp haynesboken om motorns elsystem(insprutssystem). Står väldigt mycke nyttig info i den. Bla förklaringar när man tex har höga avgasvärden så står det vart man ska börja kolla. Även haynesboken om felkoder tar upp mycket av det. Kostar en del i inköp men det är det värt
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
loffas >> katten dör både när bilen går för fett och när et går ut olja i avgaserna, måste vara ganska mycket olja i och för sig.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Loffas wrote:vad är vad??
Vevhusventilation sänker inte CO-halten, den kan gå upp om den är tät, men det beror på att det blir för fet blandning pga. syrebrist, samma vid tätt luftfilter.
Katen kan ta stryk av många saker, småkörning är nog det vanligaste.
Fet gång har ju samma effekt, bränslet brinner i katen, vilket resulterar i överhettning.
Men även mager gång kan skada katen, avgaserna har för hög temp och den brinner sönder av det.