diagnoslampa 205 gti
diagnoslampa 205 gti
halloj,
jag har en 205 gti som diagnoslampan börjar lysa i när man gasar på. ovanstående fenomen förekommer allt mer ofta, dessutom tycker jag att det är sämre skjuts i bilen nu än innan.
är det nån som vet vad som kan krångla, och vad man kan prova?
tack på förhand//
delin
jag har en 205 gti som diagnoslampan börjar lysa i när man gasar på. ovanstående fenomen förekommer allt mer ofta, dessutom tycker jag att det är sämre skjuts i bilen nu än innan.
är det nån som vet vad som kan krångla, och vad man kan prova?
tack på förhand//
delin
Nollställ styrboxen genom att koppla från batteriet några minuter.
Kör sedan en vända och kolla om lampan fortfarande lyser.
Gör den det?
Kolla vilka felkoder som lagrats, en guide finns under mekartips.
Jag upplevde häromveckan samma bekymmer, lagrade felkoder var då 51 och 52. Efter lite sökningar här på forumet kom jag fram till att det kanske var lambdasonden som stulade.
Bytte lambdasond igår och vipps är bilen rapp över hela registret igen, utan felkoder.
Lycka till!
Kör sedan en vända och kolla om lampan fortfarande lyser.
Gör den det?
Kolla vilka felkoder som lagrats, en guide finns under mekartips.
Jag upplevde häromveckan samma bekymmer, lagrade felkoder var då 51 och 52. Efter lite sökningar här på forumet kom jag fram till att det kanske var lambdasonden som stulade.
Bytte lambdasond igår och vipps är bilen rapp över hela registret igen, utan felkoder.
Lycka till!
Triumph Speed Triple -94
Victor Gerdevåg
Victor Gerdevåg
Japp, motorlampan (k-lampan) blinkar med olika intervall.
Enkelt förklarat såhär.
Vrid om nyckeln till precis innan startmotorn drar igång bilen. I detta läget går mätarnålarna i botten.
Håll kvar det läget några sekunder, släpp och låt nyckeln fjädra tillbaka. Håll ögonen på motorlampan som nu kommer blinka och indikera lagrade felkoder.
Den första indikering kommer se ut såhär:
Blink "paus" Blink
Vilket betyder Felkod 11 Diagnostik Start
Gör samma procedur igen, så fortsätter eventuella felkoder blinka fram, en i taget.
Felkod 52 tex, ser ut såhär.
Blink Blink Blink Blink Blink "paus" Blink Blink
Fortsätt med denna procedur tills du får felkod 12, vilket betyder Diagnostik slut.
Blink "paus" Blink Blink
Ha papper och penna tillgängligt, sen kan du jämföra med listan under Mekartips, vilken indikering som är vad.
Enkelt förklarat såhär.
Vrid om nyckeln till precis innan startmotorn drar igång bilen. I detta läget går mätarnålarna i botten.
Håll kvar det läget några sekunder, släpp och låt nyckeln fjädra tillbaka. Håll ögonen på motorlampan som nu kommer blinka och indikera lagrade felkoder.
Den första indikering kommer se ut såhär:
Blink "paus" Blink
Vilket betyder Felkod 11 Diagnostik Start
Gör samma procedur igen, så fortsätter eventuella felkoder blinka fram, en i taget.
Felkod 52 tex, ser ut såhär.
Blink Blink Blink Blink Blink "paus" Blink Blink
Fortsätt med denna procedur tills du får felkod 12, vilket betyder Diagnostik slut.
Blink "paus" Blink Blink
Ha papper och penna tillgängligt, sen kan du jämföra med listan under Mekartips, vilken indikering som är vad.
Triumph Speed Triple -94
Victor Gerdevåg
Victor Gerdevåg
- Peugeot_605
- Guldmedlem

delin_87 wrote:det du beskriver ovan händer inte när jag släppertillbaka nyckeln. lampan lyser med ett fast sken.
vad ska jag ta mig till??
tack på förhand
//delin
Funkar detta tillvägagångssätt på din GTI tro?
http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=44
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
- el cacique
- Klubbmedlem

delin_87 wrote:har nu efter mycket om och men lyckats få lampan att blinka, men jag får inte ut någon av de koder som står listade.
får bara fram 9+1 (91)![]()
vad göra??
//delin
91 är bränslepump och/eller bränslepumpsrelä.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
91 är ett test och inget fel.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
delin_87 wrote:test?
//delin
Det är ett självtest, datorn testar ifall vissa komponenter fungerar. Det är alltså ingen felkod. Gäller alla koder som börjar på 9.
- el cacique
- Klubbmedlem

TheDagger wrote:delin_87 wrote:test?
//delin
Det är ett självtest, datorn testar ifall vissa komponenter fungerar. Det är alltså ingen felkod. Gäller alla koder som börjar på 9.
Ja, sorry, skulle kanske nämnt det. Det är en sk. "aktiverarkod" och som Dagger säger så talar den om att kretsen testas/aktiveras, men inte om där är något fel på den. Aktiverarkoderna är från 91 t o m 95.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
- el cacique
- Klubbmedlem

delin_87 wrote:okej, har någon haft påroblem med detta förr?
//delin
Har du gjort något med bilen på sistone som kan ha föranlett att den uppför sig som den gör? Eller har den inte fått TLC på länge?
Försök att beskriva fler symptom.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
TLC?
vad jag gjorde igår innan jag fick fram "felkoden" 91 var att jag gjorde bilen strömlös. för att reseta allt so går att reseta.
diagnos lampan lös från början lite nu och då, och oftast så slocknade den när man släppte på gasen. men nu sista tiden så tänds den mest varje gång jag kör, tänds när bilen blivit varm och jag gasar på.
t.ex. om jag ligger i 110 på motorväg och gasar upp till 120, så bukar den tändas.
känns som att det är något med avgasvärdena??
//delin
vad jag gjorde igår innan jag fick fram "felkoden" 91 var att jag gjorde bilen strömlös. för att reseta allt so går att reseta.
diagnos lampan lös från början lite nu och då, och oftast så slocknade den när man släppte på gasen. men nu sista tiden så tänds den mest varje gång jag kör, tänds när bilen blivit varm och jag gasar på.
t.ex. om jag ligger i 110 på motorväg och gasar upp till 120, så bukar den tändas.
//delin
- el cacique
- Klubbmedlem

delin_87 wrote:TLC?
//delin
TLC= Tender Love and Care
Det finns en hel del som kan få lampan att lysa som sagt. Hur är bilens eller rättare sagt motorns allmäna skick=service med tänddelar etc etc?
Otäta slangar till vevhusventilation, LMM t ex kan få lampan att lysa, dvs att motorn suger Tjuvluft. Testas enklast genom att optiskt bedöma slagarnas skick och spraya startgas vid anslutningar. Tar motorn tjuvluft kommer varvtalet att höjas en stund och du kan lokalisera läckan.
Vad gäller felkoder är det inte alltid de går att få fram genom blink. Och lampjäveln kan lysa lite på guds försyn när den har lust. Det har jag upplevt på mina samtliga puggar.
Så du får nog söka lite den vanliga vägen, syna kringutrustning såsom luft, gnista och bränsle.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:spraya startgas vid anslutningar. Tar motorn tjuvluft kommer varvtalet att höjas en stund och du kan lokalisera läckan.
Jag har faktiskt varit med om att vissa bilar minskar i varv när man sprayar startgas. Man kan ju säga att motorn ska reagera på nåt sätt när man sprayar istället för att gardera sig
- el cacique
- Klubbmedlem

TheDagger wrote:el cacique wrote:spraya startgas vid anslutningar. Tar motorn tjuvluft kommer varvtalet att höjas en stund och du kan lokalisera läckan.
Jag har faktiskt varit med om att vissa bilar minskar i varv när man sprayar startgas. Man kan ju säga att motorn ska reagera på nåt sätt när man sprayar istället för att gardera sig
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:TheDagger wrote:el cacique wrote:spraya startgas vid anslutningar. Tar motorn tjuvluft kommer varvtalet att höjas en stund och du kan lokalisera läckan.
Inte på en fransman väl
Jo faktiskt.