Byte av foder, MI16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bölse

Byte av foder, MI16

Post by Bölse »

Plockade isär motorn precis och fann en stor spricka i ett av fodrerna.

Undrar lite om det är okej och ta ett foder från en annan motor och sätta dit eller är det noga med att de är inkörda mot kolven eller att man måste byta alla fyra samtidigt??.

Om inte så är jag på jakt efter ett, det är bråttom motorn skall tillbaka i bilen på Fredag, köpesannons finns ute.

Vw 1600 Variant - 71 - Brukis
Peugeot 205 Mi16 Turbo -89 - @ 0,6 Bar
Vw Bubbla 1302S 2,0 Turbo-72 - Projektet
Vw Bubbla 1302 -72 - Ligger på is

Har delar ifrån MI16 och GTI till salu, PM:a om ni letar efter något.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dom är egentligen klassade med nån bokstav, men om det är så himla petigt vet jag inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

har du haynes?

står iaf en massa tabeller där ang stolerkar på foder o så.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sirpe

Post by Sirpe »

Kan man ta bort foderna utan att ta bort kolvarna. Dvs lossa toppen och dra upp fodrena?
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sirpe wrote:Kan man ta bort foderna utan att ta bort kolvarna. Dvs lossa toppen och dra upp fodrena?

Rent teoretiskt ja, men du kommer inte att få loss dom troligen. Men återmontera är bara att glömma.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sato

Post by Sato »

TheDagger wrote:
Sirpe wrote:Kan man ta bort foderna utan att ta bort kolvarna. Dvs lossa toppen och dra upp fodrena?

Rent teoretiskt ja, men du kommer inte att få loss dom troligen. Men återmontera är bara att glömma.

Är det helt kört? är det för kolvarna skull?
jag lyckades nämligen rubba veven när jag hade toppen loss så två foder följde med upp ett par mm, :oops: men jag tryckte tilbaka dem utan probs. Måste jag riva ändå? :?
De är ju inte många 100 mil sedan hela botten var isärplockad för mig så alla packningar borde fortf vara fräscha...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Sato wrote:Är det helt kört? är det för kolvarna skull?
jag lyckades nämligen rubba veven när jag hade toppen loss så två foder följde med upp ett par mm, :oops: men jag tryckte tilbaka dem utan probs. Måste jag riva ändå? :?
De är ju inte många 100 mil sedan hela botten var isärplockad för mig så alla packningar borde fortf vara fräscha...

Jag gjorde samma tabbe på morbidios bil, vet inte vad jag tänkte med, förut har jag haft fodren fastspända med brickor. (detta gjordes ej vid det tillfället).
Du får beställa nya oringar (de klarar sig INTE). Plocka fodren rakt upp går bra. men du får inte ner dem igen. utan du måste lirka på dem efter att du monterat fodren och sedan med kolv och stake nerifrån. det ska gå bättre.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

O-ringarna har klara sig 3ggr för mig när fodren "släppt", men jag rekommenderar ingen annan att prova, var bråttom för min del å få ihop skiten de gångerna.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Sato

Post by Sato »

Jaaacob wrote:Jag gjorde samma tabbe på morbidios bil, vet inte vad jag tänkte med, förut har jag haft fodren fastspända med brickor. (detta gjordes ej vid det tillfället).
Du får beställa nya oringar (de klarar sig INTE). Plocka fodren rakt upp går bra. men du får inte ner dem igen. utan du måste lirka på dem efter att du monterat fodren och sedan med kolv och stake nerifrån. det ska gå bättre.

Suck :evil: men men... var får man tag i o-ringarna biligast då? Peugeot?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag tror inte de kostar så mycket på peugeot 15-20kr styck. på peugeot.. känns som det går snabbast att köpa från dem...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Sato

Post by Sato »

Då får det bli så. Tack för infon...
Sirpe

Post by Sirpe »

Sato wrote:Då får det bli så. Tack för infon...

EDIT: Jag pratar om fodertätning.

Jag ringde först Peugeot i Varberg, de sa att de är svåra att få tag i och flera veckors leveranstid. Ringde sedan till peugeot halmstad. Han ringde upp efter ett tag och sa att jag kunde hämta de i morgon!

Grym service på Peugeot i Halmstad. Har handlat där flera gånger utan problem.
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
m@s

Post by m@s »

Foderpackningar finns billigt på EU Bildelar, Mekonomen å Meca oxå... :wink:

Dock är d mycket HÖG riska att de måste bytas om fordret har rört sig. (även ytterst lite)
Skittråkigt att plocka ner allt igen när vattnet har blandat sig me oljan! :cry:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Post Reply