206 gti motor i en 205 gti går det??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
okely

206 gti motor i en 205 gti går det??

Post by okely »

tjenna har nu i dag köpt en ny motor till en 206 gti och skall sätta i den i min 205 gti istället för min mi16 motor . e det någon som har gort det ??
zilog

Post by zilog »

Är det inte mindre effekt i 206GTI än i mi16?
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: 206 gti motor i en 205 gti går det??

Post by Peder »

okely wrote:tjenna har nu i dag köpt en ny motor till en 206 gti och skall sätta i den i min 205 gti istället för min mi16 motor . e det någon som har gort det ??

Ivivca sätter i en rc motor i sin 205a :) Eller har suttit i, tror det är klart nu
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
okely

Post by okely »

zilog wrote:Är det inte mindre effekt i 206GTI än i mi16?

nej det tror jag inte
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

okely wrote:

nej det tror jag inte

Jo, 137 vs. 148

Men det är coolare med en 206gti motor
Last edited by Jesper Cronelid on Fri Mar 07, 2008 16:48, edited 1 time in total.
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Flavor!

Post by Flavor! »

[tomt]
Last edited by Flavor! on Fri Mar 07, 2008 17:06, edited 1 time in total.
Image
zilog

Post by zilog »

okely wrote:

nej det tror jag inte

Enligt
http://206gti.net/faq/#8

What are the GTi's engine specifications?

Bore x Stroke (85mm x 88mm) Cubic capacity (1997cm3)
Number of valves (16) Electronic Multipoint Injection.
Max kW @ rpm (100@6000) (note 1) or 134bhp Max torque Nm @ rpm (190@4100)(note:2) or 19.8 kg-m (note 3)
(1) sometimes quoted at 102kw (137bhp)
(2) sometimes quoted at 194Nm
(3) 17.7 kg-m (90%) @ 2000rpm.

Medans mi16 1.9L har 148 häst..
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Varför slänga i en slöare motor ?
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Nik

Post by Nik »

Decimal wrote:Varför slänga i en slöare motor ?

Vadå? Den har ju mycke mer vrid än MI16!? :? :roll:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Nik wrote:

Saxtat från Bjoerk på Autopower:

Okunniga motorjournalister har under en tid spridit falska budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt.

Jag hör ofta bilägare som säger att deras bil är så snabb för att den har ett så högt vrid. Företrädesvis är det diesel- och turboägare som hävdar att det höga vridmomentet ger bilen fantastiska prestanda.

De flesta verkar inte ha den blekaste aning om sambandet mellan motorns vridmoment och effekt. Därför tänkte jag axla det tunga ansvaret att reda ut begreppen vridmoment och effekt!

Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!

Jag vet, det blev långt men jag vill så gärna upplysa alla som gått på vridmomentspropagandan i media. Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går. Tack för ordet!

--------------------------------------------------------------------------------
/// Billiga brudar och snabba bilar...
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
okely

Post by okely »

men finns det någon som har satt i en 206 gti motor i en 205 och då vad det finns för problem med det? funderar på att ta hela elsystemet från 206 gti kanske blir lättare :) eftersom det sitter tändspole på varenda cylinder. finns la ingen lösning på det.?
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Waern håller väl på med det i sin 205'a? Fast vet inte om han skulle använda sig av orginal bränslesystem eller de ble webbisar 8)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Waern kör lite hopplock av 2.2 delar och 2.0 delar, men layouten är ju samma, alltså att fästena sitter på samma ställen oavsett om det är en 2.2 eller en 2.0.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Sliced

Post by Sliced »

Decimal wrote:
Nik wrote:

Saxtat från Bjoerk på Autopower:

Diverse prat...

-----

Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går.

Nja.. utan vrid får du ingen effekt.. Det syns i formeln.
Allting är kompromisser även i F1.
Reglerna säger "Ingen Turbo"
Turbobilarna med 4-or hade lika mycket hästar som V10-rna har idag.
Då måste dom ha haft 10/4 så mycket vrid vid samma varv..
Vridet är ju per cylinder

Har du inte vridet i en cylinder måste du skaffa flera för att få samma effekt..
En 4:a är billigare att tillverka än en 6:a som är billigare än en 12:a.
Alltså kan du få mer effekt per krona med en 4 med vrid (kompressor) än en 6:a utan. Om du ids kan du göra samma kalkyl som jag gjorde när jag valde kompressor4 istf V6a i en MB C-klass..
Återigen kompromisser..

Sen väljer man komponenter med liten vikt för att få varvvillighet.. lättare delar = flera cylindrar... då kommer en minskning av vridet som en oönskad konsekvens all else equal..

Om vi antar sugmoter, eller turbomotor, i båda fallen nedan..
Man kan inte välja bort vridet genom att varva hejdlöst för att få hög effekt. Jo man kan, men det blir dyrare och bilköparna har också en begränsad plånbok.

Och man kan inte maxa vridet för att få en massa effekt för då får du färre cylindrar och varvbegränsning pga tunga grejor och för hög kolvhastighet..
Kompromisser igen.. vrid och effekt måste harmoniera.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

okely wrote:men finns det någon som har satt i en 206 gti motor i en 205 och då vad det finns för problem med det? funderar på att ta hela elsystemet från 206 gti kanske blir lättare :) eftersom det sitter tändspole på varenda cylinder. finns la ingen lösning på det.?

Vet ingen som gjort det till att börja med, men gillar iofs idén. En tanke kring bytet är dock en så simpel sak som motorns utseende, alltså att det borde väcka misstanke vid besiktning, så ny motor. Mi16 ser "TYP" hyffsat "original" ut. Min nästa fråga leder till motorfästena. Är de samma?

Och som du själv sa, elen?

Hursomhelst är idén ball och hade varit kul om du fick ihopa det hela!!!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Nik

Post by Nik »

Decimal: När förbränningen sker så pressas kolven neråt vilket skapar en kraft som kolven överför till vevstaken och som därefter sätter rotation på vevaxeln. Om en kraft skapar en rotation mha en hävarm, vad får vi då? Ett vridmoment? Är det då effekt som skapas eller vridmoment?

Sliced: På vår genomsnittliga GTI (typ 205 MI16) börjar momentkurvan dala efter 5000 rpm, hur kan det då komma sig att accelerationen är högre EFTER detta område upp till effekttoppen?
För övrigt, vridmoment utan varvtal är värdelöst och vridmoment med varvtal = effekt!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
okely

Post by okely »

ja jag hoppas på att fästerna stämmer för växellådan från mi16 motorn passar. Det som gör grejen så jäkla bra e att motorn e fabriksny alldrig startad. Men jag skulle behöva lite saker som el systemet och lite givare ni kan la hålla lite koll på det.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Det är hk som gör att bilen går fort, vore det vridet så skulle dieslar vara vanligare på strippen
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Dart

Post by Dart »

Decimal wrote:Det är hk som gör att bilen går fort, vore det vridet så skulle dieslar vara vanligare på strippen

hahahahaha
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Tobbe Tuff wrote:
Decimal wrote:Det är hk som gör att bilen går fort, vore det vridet så skulle dieslar vara vanligare på strippen

hahahahaha

:D hihi
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply