Haveri 206 Gti
Haveri 206 Gti
Suck.. Är ju nästan tragiskt att rubriken rimmar :/
Skulle ta en liten tur med bilen idag, började färden med att tanka soppa på statoil (full tank), och strax efter det började bekymmren.
Skulle blåsa ut på motorvägen och bilen var vansinnigt orkeslös, accade nästan ingenting, för att till slut börja sakta ner/dö.
Displayen i bilen börjar gnälla om katalysatorn (kommer inte ihåg exakt vad som stog).
Stannade på sidan och provade starta igen, bilen gick igång men jag fick ge lite gas för att hålla den vid liv.
Bogserade hem och började kolla runt, jag trodde att de var nå tok med avgassystemet lr nått men det verkar vara tätt.
Någon som har någon idée? Ibland startar bilen, ibland inte. o när den startar så vill den gärna dö och gå väldigt hostigt. Om jag däremot gasar lite så känns de som den går och låter normalt.
Lambdasond? katalysator? vad kan va tokigt?
Skulle ta en liten tur med bilen idag, började färden med att tanka soppa på statoil (full tank), och strax efter det började bekymmren.
Skulle blåsa ut på motorvägen och bilen var vansinnigt orkeslös, accade nästan ingenting, för att till slut börja sakta ner/dö.
Displayen i bilen börjar gnälla om katalysatorn (kommer inte ihåg exakt vad som stog).
Stannade på sidan och provade starta igen, bilen gick igång men jag fick ge lite gas för att hålla den vid liv.
Bogserade hem och började kolla runt, jag trodde att de var nå tok med avgassystemet lr nått men det verkar vara tätt.
Någon som har någon idée? Ibland startar bilen, ibland inte. o när den startar så vill den gärna dö och gå väldigt hostigt. Om jag däremot gasar lite så känns de som den går och låter normalt.
Lambdasond? katalysator? vad kan va tokigt?
206 GTi -02
- Richard Gustavsson
Låter som fel på bränslet, feltankat lr likande.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Ring till macken och fråga om det varit fler som hört av sig som har haft fel på sina bilar efter att de tankat där
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex wrote:Ring till macken och fråga om det varit fler som hört av sig som har haft fel på sina bilar efter att de tankat där
Ja de kan man ju göra, problemet är att de var en automat, inte en bemannad station. Men man kan ju ringa och kolla ändå.
Typiskt att det är påsk o allt är stängt bara. Har även tid för service av pärlan på Onsdag, besiktning mån 31/3 :/
Men alla tror stenhårt på att de är nått tjaffs med soppan? Inget annat som kan vara orsaken?
206 GTi -02
- Peter Igelhammar
- Crew

Har du plats kvar i tanken så åk till en annan mack o handla soppa på dunk o testa att full upp henne.
sparka på katten o kolla om den skramlar, då har den rasat ihop.
sparka på katten o kolla om den skramlar, då har den rasat ihop.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
- Mozzarella
bogus wrote:Ja de kan man ju göra, problemet är att de var en automat, inte en bemannad station. Men man kan ju ringa och kolla ändå.
Men alla tror stenhårt på att de är nått tjaffs med soppan? Inget annat som kan vara orsaken?
Har hänt mig förut. Tror inte att innehavaren var medveten först, då bilen alltid gick sämre efter att jag (och även fler) tankat vid just det tankstället. Efter att jag flyttat så fick jag höra att de grävt upp tankarna och åtgärdat felet. Det var tydligen hål i en av dem.
Citroen Jumpy -98
Peter, tankade fullt innan bilen dog, körde kanske en kilometer.. :/
Men ja ska prova banka på katten, se vad som händer..
Stället jag tankade på är ju knappt ett år gammalt, så de borde då inte ha nått hål i tanken iaf.. men vad vet man.
Vore skönt o hitta nån lösning på problemet iaf, så kan man KÖRA bilen till verkstan på onsda, istället för bogsera :/
Sen lär de väll vara aningen billigare o lista ut/fixa felet själv än o be dem göra det :/
Men ja ska prova banka på katten, se vad som händer..
Stället jag tankade på är ju knappt ett år gammalt, så de borde då inte ha nått hål i tanken iaf.. men vad vet man.
Vore skönt o hitta nån lösning på problemet iaf, så kan man KÖRA bilen till verkstan på onsda, istället för bogsera :/
Sen lär de väll vara aningen billigare o lista ut/fixa felet själv än o be dem göra det :/
206 GTi -02
töm tanken och fyll på ny soppa.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
finns många roliga sätt att tömma tanken på.
*Slanga, men går nog inte pga slangningsskydd.
*Man kan ta loss soppaledningen och starta pumpen.
Det är varifall de två hållen soppan kan komma ut och in på. Välj själv
*Slanga, men går nog inte pga slangningsskydd.
*Man kan ta loss soppaledningen och starta pumpen.
Det är varifall de två hållen soppan kan komma ut och in på. Välj själv
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
För luuk var det fel på soppan, och det var en OKQ8-mack. Han tankade 98 oktan, när det hände.
Som sagts, enklaste är att koppla loss slangen från pumpen och dra igång den, så att pumpen pumpar ut soppan ner i nån behållare.
Som sagts, enklaste är att koppla loss slangen från pumpen och dra igång den, så att pumpen pumpar ut soppan ner i nån behållare.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
bogus wrote:Får ge mig ut o försöka tömma tanken då få se vad som händer.
Känns lite sådär o pumpa ut ~50 liter soppa faktiskt :S
Får hoppas de gör susen iaf, annars får väll peugeot fixa det när den åker in på service på onsdag :/
Tack för alla tips iaf!
Du får ju pumpa ut det i tank/tankar förstår du väl?
Morbidio wrote:bogus wrote:Får ge mig ut o försöka tömma tanken då få se vad som händer.
Får hoppas de gör susen iaf, annars får väll peugeot fixa det när den åker in på service på onsdag :/
Tack för alla tips iaf!
haha, det är bara att ringa alla polarna, tror de kommer som skott ^^
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Morbidio wrote:bogus wrote:Får ge mig ut o försöka tömma tanken då få se vad som händer.
Tack för alla tips iaf!
Ja naturligtvis
Smartast vore o tömma farsans Kia på sås, tömma min, fylla över min soppa i hans och ta hans bensin till min?
206 GTi -02
bogus wrote:Morbidio wrote:bogus wrote:Får ge mig ut o försöka tömma tanken då få se vad som händer.
Tack för alla tips iaf!
Ja naturligtvis
Smartast vore o tömma farsans Kia på sås, tömma min, fylla över min soppa i hans och ta hans bensin till min?
ha ha ha..den iden gillar ja
bogus wrote:Får ge mig ut o försöka tömma tanken då få se vad som händer.
Tack för alla tips iaf!
Om det är så att du fått vatten i bensinen på stationen så ska ju givetvis de stå för notan.