Dieselhaveri

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:På kamdrevet har du ett hål som ska passa mot ett hål i toppen, samma sak på dieselpumpen, men där kan vara 2 hål på dessa. Veven är bökigare, är ett hål i blocket bakom startmotorn som ska passa i svänghjulet.

Image

:? Kan det vara hålet i vänstra, övre hörnet på den här bilden av toppen som ska passa mot kamdrevshålet ? Det är som ett hål med en kula i Image
:roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nollkoll wrote:
:? Kan det vara hålet i vänstra, övre hörnet på den här bilden av toppen som ska passa mot kamdrevshålet ? Det är som ett hål med en kula i Image

Nä det ska inte vara nån kula i det hålet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:
nollkoll wrote: :? Kan det vara hålet i vänstra, övre hörnet på den här bilden av toppen som ska passa mot kamdrevshålet ? Det är som ett hål med en kula i

Nä det ska inte vara nån kula i det hålet.

Båda topplocken jag har ser ut så här...vet inte om det är en kula i där men det liknar en kula...sedan finns två bulthål, ett i högra övre hörnet som synes och ett i vänstermarginalen i bild...thats all :?
nollkoll

Post by nollkoll »

Hålet bakom startmotorn...hittar inte det heller...men så har jag noll koll också :lol:

Image
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är bara att leta, dom SKA vara där ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:På kamdrevet har du ett hål som ska passa mot ett hål i toppen, samma sak på dieselpumpen, men där kan vara 2 hål på dessa. Veven är bökigare, är ett hål i blocket bakom startmotorn som ska passa i svänghjulet.

Image

Image
Köpte en Haynesbok på dessa motorer, fanns bara i England. Jag har som synes tagit en suddig bild på beskrivningen av kamremmen och drevens inställning från den boken. Kamdrevet skulle ställas kl.5 ist. för kl.8 (om man jämför dessa bilder) Men inte tusan startar bilskrället för det. Har provat med startgas...inte ett livstecken. Den suger dock in luft när man kör på startmotorn...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har du luftat spridarna?
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:Har du luftat spridarna?

Nej jag har bara kört på startmotorn med spridarrören lossade från insprutningspumpen...där kommer soppa iaf. Nu när det mesta är återmonterat är det så svårt att nå spridarna...tycker att den borde ha reagerat på startgas åtminstone... :?
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:Har du luftat spridarna?

Jo jag tog bort intercoolern och öppnade spridarrören tills bränsle kom fram vid alla spridare. Men går...det gör den inte. Idag fick jag ett ryck och slet bort startmotorn och stoppade i M8-bult i svänghjulet samt genom kamdrev och insprutningspumpdrev...allt stämde fortfarande. Nu funderar jag om man kan montera svänghjulet fel eller om det bara finns ett läge. :?: Är det möjligt att montera svänghjulet fel kan ju någon ha t.ex. bytt vevaxeltätning och fått dit svänghjulet fel :?
nollkoll

Post by nollkoll »

Tänkte uppdatera lite angående mina senaste övningar i motorutrymmet på 405.an. Eftersom den vägrade starta på startmotorn så satte jag min kvinna bakom ratten på en traktor och kopplade i främre dragöglan på Peggan. På detta sättet fick uttrycket "snabba ryck" en helt ny innebörd och efter ett antal ryck så lossnade det med sex-sju punkter fastsvetsade plåtstycket som dragöglan sitter på...och slet bort hela det stora plaststycket som förr i tiden kallades stötfångare. Spolarmunstycken och fästen förvandlades till ett större antal plastbitar utströade på vägen :roll: Under denna "utryckning" startade bilen ett antal gånger men stannade pga luft som läckte in i bränslefilterhuset. När jag avhjälpt det problemet startade den medelst startmotorn och gick hur bra som helst...om man bortser från det faktumet att kompression läcker in i kylsystemet och kylarvatten kommer ut från avgasröret...som om den helt nya toppackningen nästan inte hade blivit monterad alls. Jag drog toppbultarna med 86 newtonmeter ist för angivna 60...men det gjorde ingen skillnad alls...men hur kunde det bli så här egentligen. Nu går jag och funderar på om jag ska riva isär eländet igen eller sälja den som den är eller... :?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Planade du toppen? Enligt mina data ska man dra toppen först 30nm, sen 70nm och efter det 120 grader. Obs, man ska ha NYA bultar!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

86 Nm låter toklite... Nog där det är nåt fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:86 Nm låter toklite... Nog där det är nåt fel.

Är nog dom 120 graderna som saknades misstänker jag ;)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TheDagger wrote:
Claes B wrote:86 Nm låter toklite... Nog där det är nåt fel.

Är nog dom 120 graderna som saknades misstänker jag ;)

Japp.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by nollkoll »

Toppen var nyplanad när jag köpte den. Pappret som medföljde packningen säger också "använd nya bultar" men Haynesboken säger att man kan återanvända bultarna om dom inte blivit utsträckta men nya brickor måste användas. Hur tusan vet man om bultarna blivit sträckta...Jag har inte använt nya brickor...brickor förresten, det liknar ju snarare rörbitar än brickor...Rengjort gängan och smort bultarna med olja innan dragning har jag dock gjort. Pappret som medföljde toppackningen säger vidare: 20 nm + 60 nm + 220 grader. Hur utför jag det rätt då :?:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nollkoll wrote:Toppen var nyplanad när jag köpte den. Pappret som medföljde packningen säger också "använd nya bultar" men Haynesboken säger att man kan återanvända bultarna om dom inte blivit utsträckta men nya brickor måste användas. Hur tusan vet man om bultarna blivit sträckta...Jag har inte använt nya brickor...brickor förresten, det liknar ju snarare rörbitar än brickor...Rengjort gängan och smort bultarna med olja innan dragning har jag dock gjort. Pappret som medföljde toppackningen säger vidare: 20 nm + 60 nm + 220 grader. Hur utför jag det rätt då :?:

Det ska finnas mått på bultarna, men jag har inte uppgifterna tyvärr. Men håller bultarna så är allt frid och fröjd. Men går den sista av så är det ju jäkligt trist, därför köpter man nya. Kostar ca 200 från Autofrance.

Du ska dra precis som anvisningen till packningen säger. Den här gradskivan är flitigt använd i mitt garage: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93554
nollkoll

Post by nollkoll »

Ja så köpte jag idag en vridvinkelmätskiva...Image
och jag släppte vattnet ur motorn och lossade samtliga bultar.Enligt Haynesboken skall bultarna vara under 146,5 mm eller 151,5 mm inklusive styrpinnedelen (including the guiding end piece) för XUD9TE om dom är "osträckta" Jag plockade ur och mätte samtliga bultar, som var helt OK.Oljade sedan in och drog åt. Först 20 nm och sedan 60 nm och efter det 220 grader med vridvinkelskivan. Sedan körde jag bilen 2km...och kompression kom ut i kylaren i alla fall :roll: När motorn var varm gick det ju att dra bultarna ytterligare...över 130 nm iaf ...borde jag ha varmkört före åtdragningen :?: ...men nu måste jag nog plocka bort toppen igen iaf :(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jäkla otur du måste ha :( Packningen kan ju ha blåst för att toppen var för löst dragen, men i värsta fall kanske toppen är sprucken.
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:Jäkla otur du måste ha :(

...ja och dessutom noll koll :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nollkoll wrote:
TheDagger wrote:Jäkla otur du måste ha :(

...ja och dessutom noll koll :lol:

Så illa verkar det inte vara, synd bara att du missat lite ang. åtdragningen. På det igen bara, man lär sig av misstagen.
Post Reply