ta bort ljuddämpare på 206cc. ersätta med rakt rör.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peugeotjim

ta bort ljuddämpare på 206cc. ersätta med rakt rör.

Post by peugeotjim »

hej, jag tänkte ta bort ljuddämparen på min 206cc -02, men jag märkte att de bara fanns en, som sitter längst bak, i tidigare bilar har de funnits flera, så då har jag tagit bort den sista. Men va händer om jag tar bort denna nu på min 206cc? kommer de bli problem i besiktningen, högt dåligt ljud?

Eftersom det har börjat rosta sönder så vill jag ersätta den med ett rakt rör, sedan ett ändrör i slutet, kan det funka?

MVH Jim
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Testa? Det kanske räcker med bara kat?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
peugeotjim

Post by peugeotjim »

det va de jag tänkte, men är lite rädd att ta bort dämparen, för jag måste ta till vinkelslipen, så då går de inte att sätta tillbaka den om det skulle bli förj*vligt.

MVH Jim
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

peugeotjim wrote:det va de jag tänkte, men är lite rädd att ta bort dämparen, för jag måste ta till vinkelslipen, så då går de inte att sätta tillbaka den om det skulle bli förj*vligt.

MVH Jim

Är ljuddämparen stor eller liten i förhållande?
Är den stor så skulle jag nog vänta.. är det en liten jävel så spelar de inte så stor roll.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
peugeotjim

Post by peugeotjim »

ja, den är ganska stor, så därför är jag lite osäker, ingen som har nån erfarenhet om detta?

Tack för svaren

MVH Jim
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Kan ju nästan garantera att det blir för högt. Ta bort den och sätt på en mindre dämpare.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Som clarre då säger blir de nog för högt eftersom det är en ganska stor dämpare som då är anpassad för att solla bort mycket ljud. inte bara flam-ljud. Så en mindre billig dämpare, alt apple lr liknande är alternativet.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
peugeotjim

Post by peugeotjim »

ok, tackar för svaren

MVH Jim
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag har mellan röret, biten mellan katten och slutdämparen, med avkapad fläns ståendes hemma hos päronen. Bor du i stockholm eller har vägarna förbi, är röret ditt. Fast bara om du har en 1.6 16v, för det är bara på den det passar. Den har en dämpare på, byt ut ditt mot denna och kör rakt rör ut.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Luuk

Post by Luuk »

Om avgassystemet på CC:n bygger på samma princip som RC:n så skulle jag INTE rekomendera att plocka bort bakre dämparen och ersätta med ett rör..... om du vill kunna köra bilen.... Ludde och Niklas vet vad jag talar om.... låter så in i H-vete....

Tror dock att det är lite skonsammare med motoralternativen som sitter på cc:n....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Luuk wrote:Om avgassystemet på CC:n bygger på samma princip som RC:n så skulle jag INTE rekomendera att plocka bort bakre dämparen och ersätta med ett rör..... om du vill kunna köra bilen.... Ludde och Niklas vet vad jag talar om.... låter så in i H-vete....

Tror dock att det är lite skonsammare med motoralternativen som sitter på cc:n....

Men tyst lär det inte bli :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
peugeotjim

Post by peugeotjim »

tack för allt, men nu är det klart, jag köpte en lite simons ljuddämpare, det blev finemang!

MVH Jim
Post Reply