Min 205 GTI dör för mig hela tiden...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rawenhawk

Min 205 GTI dör för mig hela tiden...

Post by Rawenhawk »

Har en nyköpt 205 GTI-89 som dör ibland när man kör..

Den dör ju inte bara så där utan det är när jag accar och ska lägga i en annan växel som motorn helt plötsligt dör.
Och när den har stannat så är den nästan omöjlig att få liv i igen.
Stänger man av bilen själv så startar den på första vridet. Likadant om den har dött själv.. Har den stått en längre stund är det bara att gå ut och gen.
Vad kan det vara för fel??
Har nyligen kört den på 50/50 Etanol pga ombesiktning med för hög HC-halt (funkade!!! fick ner HC:n från 127 till 98!!)
Det är efter det som den börjat krabba.. Nu har jag ju inte haft nån som helst lust att vada ut i snön och kolla tändstiften...

Nån som varit med om liknande?? Hjälp!!

///Rawenhawk\\\
306S16

Vatten runt tändspolarna

Post by 306S16 »

Vet dock ej hur din motor ser ut men på min kärra 306 S16 hade liknande problem.
Det berodde på att det hade samlats en massa vatten och fukt runt tändspolarna, i hålen för tändstiften.
Torkade upp allt vatten och passade på och rengöra alla tändspolar samt bytte även tändstiften som var ganska slitna. Efter det så har den aldrig dött någon mera gång.
Zkronk

Post by Zkronk »

Det kan inte vara bränslefiltret som satts igen av massa beläggningar från tanken och bränsleledningarna som etanolen har löst upp?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Mystiskt, mja, du märker ju om du får bränsle. Kan det vara tändmodulen som börjar ge sig?

Du kan ju även byta filtret, de e rätt billigt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
m@s

Post by m@s »

Zkronk wrote:Det kan inte vara bränslefiltret som satts igen av massa beläggningar från tanken och bränsleledningarna som etanolen har löst upp?

Blankett 1A om man har tankat etanol: byt bränslefilter!
Sprit (som e lösningsmedel) löser upp avlagringar fr bensin å täpper till bränslefilter jättesnabbt. :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Zkronk

Post by Zkronk »

m@s wrote:Blankett 1A om man har tankat etanol: byt bränslefilter!
Sprit (som e lösningsmedel) löser upp avlagringar fr bensin å täpper till bränslefilter jättesnabbt. :wink:

Efter hur många mil på ett ungefär bör man göra det då? Jag har kört ca. 20 Etanol-mil än så länge..
No_speed

Post by No_speed »

Zkronk wrote:
m@s wrote:Blankett 1A om man har tankat etanol: byt bränslefilter!

Efter hur många mil på ett ungefär bör man göra det då? Jag har kört ca. 20 Etanol-mil än så länge..

jag har kört på etanol 50% och bensin 95 50% alltså 50-50% länge..2 år eller något till och från o har säkert haft 1500mil med det.har inte märkt någon skillnad än. vare sig i filter motor död eller att den blivit segare.har en 405mi16 och kört samma i 205gti. men visst att det kan vara från bil till bil
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
Bengt C

Re: Min 205 GTI dör för mig hela tiden...

Post by Bengt C »

Rawenhawk wrote:Har nyligen kört den på 50/50 Etanol pga ombesiktning med för hög HC-halt (funkade!!! fick ner HC:n från 127 till 98!!)

Du kan vara helt övertygad om att den lilla skillnaden inte har med Etanolen att göra. Under de senaste 5 besiktningarna har min bil haft allt från 15 till 92 ppm, nu för några veckor sedan hade den t.ex. 66 ppm. Värdet beror i hög grad på temperatur (avgaser så väl som kat) vid mätögonblicket. Sannolikt hade det räckt att köra bilen hårt någon enstaka kilometer för att sänka värdet från 127 till 98 ppm.
Post Reply