Lackeringsfunderingar

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Lackeringsfunderingar

Post by zetec »

Tja!
Nu har jag bestämt mig för att lackera lister/stötfångare runt om samt backspeglarna.
Frågan är bara om jag ska lacka rubbet, alltså även fästplattan eller låta den vara svart (lackera inom den röda markeringen) ??
Vad tycker ni?

Image

//Sebbe
Sketas

Post by Sketas »

Tycker fästplattan ska vara svart. För övrigt gör det väldigt mkt att lackera det som du nämner. Bilen kommer se bra mkt snyggare ut.
Luuk

Post by Luuk »

Lacka allt hela spegeln plus plattan....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Dart

Post by Dart »

lackera hela spegeln och plattan blanksvart.
Du får betydligt snyggare linjer om du gör så. Titta på bilen från sidan så hajjar du. Att måla spegeln mm i bilens färg får det bara att se klumpigare ut.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
krille!

Post by krille! »

Håller med tuffe tobbe, det blir lätt för mycket om precis allting är i samma färg.

Har själv lämnat både speglarna och sidolisterna svarta för att bryta av lite, fram- och baklisten däremot bör du lacka, det gör mycket.
Flavor!

Post by Flavor! »

håller emd om att lacka alla lister i bilens färg med lacka fästplatta och speglar i blanksvart, precis så som GTi och RC har
Image
Dart

Post by Dart »

ah, ett tips till är att måla listen på taket i bilens färg men bara fram till vindrutan. Det blir toknice.

zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Tobbe Tuff wrote:ah, ett tips till är att måla listen på taket i bilens färg men bara fram till vindrutan. Det blir toknice.

Tack för det tipset! Låter ju som att det kan bli fint. Vet inte om jag sett det på någon bil men kan nog som du säger bli fint. Fortfarande lite kluven angående backspgeln men... .. får se hur det blir
Dart

Post by Dart »

Här är min gamla gti som hade lackade lister på taket.
Har faktiskt aldrig sett någon annan 206:a med dom listerna lackade.
Jämför med den silverlackade bilen.
På bilden framifrån ser du vart gränsen mellan lackad list och olackad list går. Om listen hade lackats hela vägen så hade a-stolpen sett tjockare ut vilket är rätt fult, istället så smälter den svarta listen in i vindrutan.
Image
Image

Image

Likaså här ser du vad jag menar med backspegeln. Hade den varit lackad i samma färg som bilen så hade det blivit en stor klump där, nu smälter den i formen som sidorutorna bildar och du får en tunn fin a-stolpe. En annan sak du kan göra är att öppna dörren och sätta svart konstrasttejp på b-stolpen. (samma typ som sitter på dörren). Då får du bort den gula springan som syns mellan dörren och bakre sidorutan. (silver i ditt fall). Det är detaljerna som gör det, inte femtio kilo plast, lim och spackel.
Image

zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Riktigt bra! Nu förstår jag precis!
Vill nog gärna ha lite färg på spegeln iaf, men då är det alltså att låta fästplattan vara som gäller? eller blir det bara halvtaskigt hafs?
Alltså, om jag inte vill ha allt blanksvart, vad rekomenderas då?
krille!

Post by krille! »

Jag har för mig att det var någon här på forumet som hade lackat sina speglar i samma mörkblå färg som resten av bilen och hade lagt upp bilder nånstans, minns tyvärr inte vem det var men om det stämmer så kanske någon annan minns.
Så du får se hur det ser ut :)

Men att blanda 2 färger på spegeln tycker jag inte funkar alls, exempelvis som du har det nu med enbart lackad "hatt" eller vad den kallas.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

krille! wrote:Jag har för mig att det var någon här på forumet som hade lackat sina speglar i samma mörkblå färg som resten av bilen och hade lagt upp bilder nånstans, minns tyvärr inte vem det var men om det stämmer så kanske någon annan minns.
Så du får se hur det ser ut :)

Ja det vore roligt att se faktiskt, letat nu men utan resultat. Vore fint att få en hint om hur det kan bli.

krille! wrote:Men att blanda 2 färger på spegeln tycker jag inte funkar alls, exempelvis som du har det nu med enbart lackad "hatt" eller vad den kallas.

Ne jag håller med. Men gäller samma för att lacka "hela" spegeln men låta fästplattan vara svart (som markeringen i första inlägget) eller kan det funka?
Sketas

Post by Sketas »

Slänger upp en bild på hur det ser ut med svart fästplatta och lackad kåpa

Image
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

DO IT!
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Sketas wrote:Slänger upp en bild på hur det ser ut med svart fästplatta och lackad kåpa

Image

Ja det där såg riktigt fint ut. Kanske finns risk att det kan bli "kliumpigt" som vissa säger med lackad fästplatta också.
Ingen som har en bild på det med för gämförelsens skull!?
-Hittat många andra bilar med även lackade plattor men kan ju bli en annan sak ifrån bil till bil.
Post Reply