Hur plockar man ner växellådan på en 205 GTI?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Seabass

Hur plockar man ner växellådan på en 205 GTI?

Post by Seabass »

Har letat massor utan att hitta hur man gör, Fick lite hjälp i en annan tråd, då ja nu är tvungen att plocka ner den själv.

Jag skall byta urtrampningslagret, är det något speciellt jag ska tänka på? Finns det någon sprängskiss så man vet vad som ska vara vart?
I bästa fall kanske det finns en guide någonstans som beskriver utförligt med bilder hur man får ner lådan?

Det hela kommer antagligen göras på fredag till söndag, räcker en helg för mig som inte har gjort mer än att byta servo på en volvo?
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
Mr.T

Re: Hur plockar man ner växellådan på en 205 GTI?

Post by Mr.T »

Seabass wrote:Har letat massor utan att hitta hur man gör, Fick lite hjälp i en annan tråd, då ja nu är tvungen att plocka ner den själv.

Jag skall byta urtrampningslagret, är det något speciellt jag ska tänka på? Finns det någon sprängskiss så man vet vad som ska vara vart?
I bästa fall kanske det finns en guide någonstans som beskriver utförligt med bilder hur man får ner lådan?

Det hela kommer antagligen göras på fredag till söndag, räcker en helg för mig som inte har gjort mer än att byta servo på en volvo?

Tjena! jag bytte på min för 2 veckor sedan och det tog ca: 7-8 timmar totalt, men då fick jag hjälp med att ta ur och på lådan. hade jag inte fått hjälp hade jag nog legat där fortfarande ;)

här har du en guide på sve och en på eng med bilder

http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=52
http://www.205gtidrivers.com/articles.php?data=s-clutchchange
205 Gti -89
Seabass

Post by Seabass »

Toppen, Räddaren i nöden!
Men den svenska guiden stog de "Kopplingsbyte 405 Mi16" Är det samma koppling som på min 205Gti -89? o är Mi16 någon speciell växellåda?
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det ser likadant ut. Inte samma låda, inte samma storlek på koppling svänghjul på mi16 som jaz

1. slå ur länkarmarna ur spindlarna
2. töm ur olja ur växellådan
3. dra ur drivaxlarna
4. lossa kablar, bultar, vajrar
5. loss med allt som håller i lådan
6. jucka ner den och hissa ner motorn lite, glöm inte att lossa lite på motorfästet så du inte har av det, gummit kan vara dåligt (vid kamremmens sida alltså)'
7. när du fått ner lådan, har du utrampningslagret löst på axeln och kopplingen fri.
8. ja i omvänd ordning, sätt ihop.

Jag tycker du SKA BYTA KOPPLINGEN när du ändå håller på. det är sånt jobb liksom. Första gången gjorde jag det ute i kylan 7 timmar. Andra gången gjorde jag det på 3 timmar (visserligen garage). Ja kan man det så går de fort.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Seabass

Post by Seabass »

ah tack, Om man endå hade nån som hjälpte till. :(
Men får väll göra ett försök. Problemet är att jag bara lånar värkstaden över hälgen, måste få bort bilen därifrån på söndagen.
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
Eikin

Post by Eikin »

när jag skulle av med lådan på min 205mi16 rev jag ur hela motorn , tyckte de var smidigast, går på 2-3 aktiva timmar att ta ur den lika så sätta i den igen, mycket skönare att riva lådan och koppling när motorn står på golvet,
Mr.T

Post by Mr.T »

Seabass wrote:ah tack, Om man endå hade nån som hjälpte till. :(
Men får väll göra ett försök. Problemet är att jag bara lånar värkstaden över hälgen, måste få bort bilen därifrån på söndagen.

vart bor du?
205 Gti -89
Seabass

Post by Seabass »

Mr.T wrote:
Seabass wrote:ah tack, Om man endå hade nån som hjälpte till. :(

vart bor du?

Vallentuna, Ca 3 mil norr om stockholm
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
Post Reply