Ja har dag drömt om att bygga egna högkomps kolvar till min 1.9 mi16 motor i min 205a, och har idag gjort det.
Det blev inte riktigt som ja tänkt mig, men teoretiskt uträknat funkar ju inte alltid i praktiken.
ja har alltså fräst av block och foder 1.8mm! (med ca 1.3mm taget så ökas kompressionen till ca 10.8-1)
Vet inte riktigt vad ja kommer få i kompression men det kanske någon av er som har koll på det räkna ut?
Jag har alltså gjort :
Block 1.8mm (foder 1.7mm)
Topp 0.6mm.
Där är 0.5mm djupare ventiluttag i kolvarna, vilket ger ett säkert ventil - kolv avstånd på över 1mm!
Jag har en tagit många bilder på både leran jag har använt till att mäta med inne i cylindern menas ja kört runt motorn, självklart med kamrem på med endast 1ans kolv i, och block även topp för dom som e intresserade.
Kommer ev porta toppen dessutom beror på om ja har tid till o plocka ur ventilerna då d e hyffsat drygt på dessa toppar!
Funderar då även på att stoppa i dubbla fjädrar, kommer då att ta dom små fjädrarna ifrån bmws små sexor, ifall den passar ska kolla upp det nu i veckan tänkte jag!
D va väll allt ja tänkte mest dela med mig av min information
(At approx 1.3mm removed from the deck You end up with approx. 10.8:1 and more torque than you ever thought possible from a normally aspirated 1.9L engine)